Vis mer

NYHET: Aston Martin DBS Volante

Høy-ytelses GTen fra Gaydon kommer i en nydelig, åpen utgave.

Den britiske sportsbilprodusenten, som ble løsrevet fra Ford for snaut to år siden, fortsetter ufortrødent sitt modellutviklingsprogram.

Mens vi venter på den kommende supersportsbilen som inntil videre går under navnet One-77, og relanseringen av luksusbilmerket Lagonda, kommer nyhetene på løpende bånd.

Etter at produksjonsversjonen av luksussedanen Rapide ble vist, ble V12 Vantage annonsert. Og nå er det kabrioletvarsjonen av luksussportsbilen DBS som vises for publikum. Det blir den 16. nye kabrioleten i merkets historie.

Anti-krise

Det tegner med andre ord til å bli skikkelig anti-krisestemning på Aston Martin-standen på bilmessen i Genève til neste uke. Det er der denne godbiten skal avdukes. I god AML-tradisjon heter den åpne luksussportsbilen DBS Volante. Det dreier seg om en kabriolet med 2+2 konfigurasjon, det vil si at baksetet egner seg best til transport av bagasje eller som midlertidige nødseter. DBS Volante er allikevel ikke direkte kompakt; den er 472 centimeter lang med en akselavstand på 274 centimeter, den er 191 centimeter bred og 128 centimeter lav.


Ren profil

Unødvendig å kommentere designen mer her; bildene taler for seg selv om vi må si vi gleder oss enda mer til å se den i virkeligheten. Aston Martin har valgt en klassisk løsning med stoffkalesje; denne ivaretar best bilens siluett, og fører til mindre vektøkning enn en nedfellbar hardtop-løsning ville gjort. Taket åpnes/lukkes på 14 sekunder i følge produsenten. Det kan manøvreres i hastigheter opp til 48 km/t.

517 hk

Vis mer


Under pansereet finner vi den kjente og sofistikerte V12-kraftkilden som gir DBS kupé dens imponerende ytelser. Med seks liter slagvolum produserer den opp til 517 hestekrefter og et dreiemoment på 570 newtonmeter hvorav 85 % er tilgjengelig fra 1.500 omdreininger.

4,3 sek

Vis mer


Dette gjør at den luksuriøse kabrioleten kan skilte med nesten supersportsbil-ytelser tross sin masse på over 1,8 tonn: Med en toppfart på 307 kilometer i timen og 0 til 100 på 4,3 sekunder behøver DBS i hvertfall ikke å rødme. Bilen er utstyrt med adaptivt understell med mulighet for "sport"-valg. Karbon-keramiske bremser er standard og skal sørge for ultra-rask og stabil nedbremsing fra svært høye hastigheter.

BeoSound DBS

Det meste av det man kan tenke seg av luksusutstyr er standard, men man kan velge annen felgdesign, oppgradert alarm og tracking-system og annet småplukk i tillegg. Standard er især et lydsystem fra Bang&Olufsen som Aston Martin fremhever i sin pressemelding; det er spesialutviklet for bilen ("BeoSound DBS"), med 13 høytalere og automatisk tilpasning av lydnivå og -bilde til kjøreforhold og til åpen eller lukket kjøring.

Dyr

Og hva vil så herligheten koste? Vel, som det ofte sies i miljøene der Aston Martin-kunder ferdes: Hvis du må spørre, har du ikke råd.

Vi vil allikevel forsøke å finne ut mer om pris når modellen vises i Genève.