<b>STØRRE OG BEDRE:</b> Nykommeren er blitt større både på utsiden og innsiden. Vekten er redusert og bilen skal være forbedret på de fleste områder.  Foto: VW
STØRRE OG BEDRE: Nykommeren er blitt større både på utsiden og innsiden. Vekten er redusert og bilen skal være forbedret på de fleste områder. Foto: VWVis mer

Nye VW Tiguan blir en priskriger

Nå blir det et skikkelig SUV-kappløp mot Toyota og Mazda.

I mai kommer den nye VW Tiguan til Norge, og den norske importøren Harald A. Møller har allerede nå åpnet ordrebøkene for bestilling.

Og vi kan allerede nå fastslå at dette sannsynligvis vil bli en salgsvinner i vinter-Norge.

For innstegsprisen begynner på 404.500 kroner med firehjulstrekk og 7-trinns DSG-automatgir (dobbeltclutch-kasse). Det betyr at suksessen Mazda CX-5, som starter på 406.500 kroner, vil få sterk konkurranse (2,0 bensin 160 hk Vision AWD aut.).

Men vi spår et tøft SUV-kappløp mot den nye Toyota RAV4 Hybrid, som starter på 393.000 kroner med firehjulstrekk og automat. En annen bil som imponerer oss, er nye Hyundai Tucson. Men med samme konfigurasjon, er den den er dyrere. 431.050 kroner er det du må ut med for å få 4WD og automat (2,0 CRDi 136 hk).

Les også: Vi har kjørt nye Toyota RAV4 Hybrid

Den nye startprisen på Tiguan er 33.600 kroner lavere enn på den utgående modellen. (Full oversikt over prisene finner du nederst i artikkelen.)

Bedre plass

SUV-en Tiguan er merkets første som blir bygget på den fleksible plattformen MQB, som blant annet VW Golf, VW Passat, Skoda Octavia og Audi TT er bygget på.

Bilen er blitt 6 centimeter lengre, tre centimeter bredere, 3,3 lavere og akselavstanden er strukket 7,7 centimeter.

Vekten er redusert med 50 kilo i forhold til forgjengeren og plassen er enda bedre. Blant annet er bagasjerommet økt med 145 liter til 615 liter, noe som igjen øker til 1.655 liter med baksetet lagt ned. Det er større enn hva VW Golf stasjonsvogn byr på.

– Vi har store forventninger til salget av den nye Tiguan. Bilen er vesentlig større og er full av ny teknologi og innovasjoner, sier direktør for Volkswagen i Norge, Ulf Tore Hekneby. Han legger til at de senere i år også vil tilby modellen med kombinasjonen forhjulstrekk og DSG-automatgir.

GLAD-GUTT: Administrerende direktør Ulf Tore Hekneby hos VW-importør Harald A. Møller er strålende fornøyd med den nye bilen og har høye forventninger til salget. Foto: VW Vis mer



Målet til importøren er å selge 3.000 biler av nykommeren i 2016.

Motorutvalget på nye Tiguan består av åtte motorer fra 115- til 240 hestekrefter, som er opptil 24 prosent mer drivstoffeffektive.

Det nye firehjulstrekket 4Motion Active Control skal enkelt kunne tilpasse bilen for alle forhold, og hengervekten er på hele 2.500 kilo.

Det smarte assistansesystemet Trailer Assist, som vi kjenner fra VW Passat, blir også tilgjengelig.

Her kan du se video av hvordan tilhengerassistenten fungerer.

Godt utstyrt

Utover det får du Tiguan med assistansesystemer som Front Assist med City nødbrems, adaptiv cruise control og Lane Assist kjørefeltassistent, som er standard. Videre kan du utstyre den med Active Info Display og Head-up display og Google street view. Med App Connect kan du også speile innholdet på smarttelefonen din.

Fotgjengerregistrering er også standard. Det fungerer slik at dersom radaren i fronten av bilen oppdager en person som går i veien, så vil systemet advare sjåføren - og så bremse bilen.

Les også: En helt spesiell firehjulstrekker!

Utstyrsnivået Trendline har i tillegg til alle sikkerhetssystemene LED-baklys, 17-tommersfelger, Front Assist med City nødbremsfunksjon og fotgjengerregistrering, knekollisjonspute på førersiden, Car-Net App Connect og så videre som standardutstyr.

Businessline får i tillegg Adaptiv cruise control, full-LED frontlys, Dynamisk lysassistent, Park Pilot parkeringssensorer foran og bak, sidekollisjonsputer bak, multifunksjonsratt, mørke ruter, komfortseter og innfellbare utvendige speil som standard.

Highline får Active Info Display, oppvarmet multifunksjonsratt, 18-tommers felger, top comfortseter osv. som standard.

• Trendline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 404.500 kr.
• Businessline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 449 900 kr.
• Highline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 463 000 kr.
• Highline 2,0 180 hk TSI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 495 800 kr.

Prisene er uten frakt- og leveringsomkostninger.

Den ladbare hybridutgaven av Tiguan kommer først etter sommeren 2017, mens den lange sjuseters versjonen blir tilgjengelig i april/mai 2017.