Femte generasjon - 2009 Foto: Knut Moberg
Femte generasjon - 2009 Foto: Knut MobergVis mer

Nye VW Polo prøvekjørt

No nonsense - ikke no' tullball - er det vi sitter igjen med som førsteinntrykk. Spennende, neivel, men vi liker nye Polo.

SARDINIA (DinSide Motor): I 1974 lanserte Audi det som ble presentert som den første moderne tyske småbilen, Audi 50. Året etter avledet Volkswagen sin versjon, Polo, og en av de store bestselgerne i Europa gjennom mer enn tre desennier var født. (Audi 50 "avgikk ved døden" i 1978).

Minigolf

Etter fire generasjoner og noen oppgraderinger underveis har Volkswagen fått avsetning for 10,6 millioner eksemplarer av det som i manges øyne alltid har vært en "mini-Golf". (De som er interessert kan klikke seg gjennom en kavalkade med de suksessive Polo-generasjonene nederst i artikkelen). Rollen som VW Golfs lillebror kan anses som bekreftet gjennom den nye Poloens design, som er tydelig beslektet med den som ble introdusert med Scirocco og fulgt opp med siste generasjon Golf.

Større

Vi snakker altså her om femte generasjon. Som seg hør og bør er det den hittil største Polo - ja den er faktisk noe større utvendig enn annen generasjon Golf; en anelse kortere riktignok (397 centimeter), men både høyere (148,5 centimeter) og bredere (168 centimeter). Dette er dimensjoner som svarer til standarden i småbilsegmentet i dag. Til tross for det veier ikke nye Polo mer enn forgjengeren.

Rene linjer

Det dreier seg om en helt ny bil, både utvendig og innvendig. Profilen er renskåren, formspråket umiskjennelig Volkswagen, uten noe overflødig krimskrams. "Vi lever i en overdekorert verden", sier VWs sjefsdesigner, Walter da Silva, som har hatt ansvaret for designen. Sånn sett er nye Polo utvilsomt en klar motreaksjon.

Overbevisende interiør

Heller ikke i interiøret er det noe kluss. her er kvalitetsopplevelsen som forventet meget god, og både materialvalg, presisjonen på sammenføyningene og generell ergonomi overbeviser. Når også setene gir akseptabel sittekomfort og støtte blir helheten riktig så bra. Vi er langt fra den klassiske "småbil"-opplevelsen, noe som for øvrig - rett skal være rett - gjelder de fleste av konkurrentene som har dukket opp de siste tre-fire årene. Men i forhold til for eksempel Opel Corsa eller nye Ford Fiesta er Polo langt mer konservativ i interiørdesignen. Her blir hva man foretrekker et spørsmål om smak og behag.

Vi opplevde plassutnyttelsen som god både foran og bak og både for hode og ben. I nye Polo er det plass til fire voksne på opp mot 1,90 om nødvendig.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Femte generasjon - 2009 Foto: Knut Moberg
Foto: Volkswagen


God kjøreopplevelse

Som vanlig når det gjelder slike lanseringsturer med den begrensede kjørelengden på andre typer veier enn i Norge, er vi ikke for bastante når det gjelder å bedømme kjøreegenskaper, men førsteinntrykket er riktig bra. Understellet fremsto som et relativt fast kompromiss mellom komfort og kjøredynamikk slik at opplevelsen blir ganske nøytral. Det tror vi de fleste kunder vil trives med. Vi kunne imidlertid ha ønsket oss en noe mer direkte styring, særlig i diesel-utgaven vi kjørte. Mer om hvordan motorene oppleves lenger ned.

Helt nytt motorprogram

Motorprogrammet er variert og er også kraftig oppgradert i forhold til forgjengerens. Motorene er enten nye eller kommer for første gang i Polo. Det starter med en 1,2 bensin på 60 hester og toppes av en 1,4 TSI på 170 hestekrefter i GTI-versjonen. Den kjappe 7-trinns DSG (dobbeltkløtsj)-kassen kan leveres i kombinasjon med flere av motorene. (Se fullstendig tabell lenger ned).

Mer økonomisk

Foto: Knut Moberg Vis mer


Mens vi venter på at den svært økonomiske 1,2 TDI med BlueMotion-teknologi og CO2-utslipp på 87 g/km skal komme til neste år, kan nye Polo allerede skilte med en versjon som slipper ut under 100 gram CO2; 1,6 TDI BlueMotion med den ganske spreke 90-hesteren under panseret er oppgitt til 96 g/km. Dr. Ulrich Hackenberg, ansvarlig for den teknologiske utviklingen, opplyser at bensinmotorene har fått sine forbruks- og utslippstall forbedret med mellom 8 og 20 prosent og at dieselmotorene har fått tilsvarende forbedringer på mellom fem og 15 prosent.

Sprek og gjerrig BlueMotion

Vi kjørte bilen i BlueMotion-versjon med den nye 1,6-liters common rail-dieselen. Med sine 90 hestekrefter og solide 230 newtonmeter mellom 1.500 og 2.500 omdreininger opplevdes den som både gjennomgående sterk og sprek. I tillegg kan den kjøres på meget lave 0,36 liter per mil. Dette er motor nok for de fleste. Vi bet oss imidlertid merke til at dekkene med lav rullemotstand ga seg til å hvine i svingene ved den minste antydning til aktiv kjøring. Denne motoren er også tilgjengelig med 75 eller 105 hester i kombinasjon med de vanlige utstyrsnivåene, da med et noe høyere forbruks- og utslippsnivå (0,42 liter/mil i begge tilfeller).

Fin med bensin

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi prøvde også to bensinvarianter - 1,4/85 hk og 1,2 TSI/105 hk. Førstnevnte oppleves som helt grei når det gjelder ytelser (0-100 på 12,1 sekunder), men vi ville nok nølt med å velge en av de tresylindrede 1,2-variantene til særlig annet enn bykjøring/småkjøring, i hvertfall versjonen med 60 hestekrefter som trenger over 16 sekunder fra 0 til 100. Men særlig ble vi positivt overrasket over den lille 1,2-motoren med direkte innsprøytning og turbo.

Liten friskus

Trenden med "downsizing", som VW har vært meget gode på, fortsetter, og den lille firesylindrede 1,2-literen ga oss i så måte en aha-opplevelse. Motoren kan betegnes som en liten juvel. 1,2 TSI er firesylindret i motsetning til de tre-sylindrede MPI-motorene, og som nevnt utstyrt med direkteinnsprøytning og turbo. Makseffekten er 105 hestekrefter og dreiemomentet på 175 newtonmeter opererer mellom 1.500 og 3.500 omdreininger. Kjøreopplevelsen ble meget god, og bilen er en fornøyelse å kjøre med en slik trekkvillig og sprek maskin under panseret. 0 til 100 tar bare 9,7 sekunder og toppfarten er 190 km/t.

Ekstra bra med 7-DSG

Motoren fungerte meget tilfredsstillende både med sekstrinns manuell girkasse, som er standard, og med DSG-dobbeltkløtsjkassen med syv trinn som vi også prøvde. Sistnevnte gir imidlertid en slik grad av ekstra kjørekomfort - samtidig som den utnytter motoren mer effektivt - at vi nok sterkt ville vurdert å betale ekstra for DSG - om nødvendig på bekostning av mer luksusbetont komfort-ekstrautstyr. Den girer lynraskt og henter ut det beste av en i utgangspunktet god motor. Slik utstyrt ga nye Polo oss noe i nærheten av sportsbilfornemmelser. Godt gjort! Når i tillegg forbruket er oppgitt til lave 0,55 liter per mil med CO2-utslipp på 129 gram fremstår dette som et solid stykke ingeniørkunst fra Volkswagens side.

VW Polo - motorprogram
VersjonEffekt i HKCO2-utslipp per kmKommer når
Diesel   
1.6 TDI75109Fra start
1.6 TDI90109Fra start
1.6 TDI 7DSG90109Fra start
1.6 TDI105109Fra start
1.2 TDI BlueMotion7587Uke 4/2010
1.6 TDI BlueMotion9096Uke 51/2009
    
Bensin   
1.260128Fra start
1.270128Fra start
1.485139Fra start
1.4 7DSG85135Fra start
1.2 TSI105129Uke45/2009
1.2 TSI 7DSG105126Uke 2/2010
GTI 1.4 TSI170138Uke 22/2010


Utstyrsnivåer

Når det gjelder utstyrsnivåer har VW denne gang valgt å forsyne Polo med de tre nivåene Trendline, Comfortline og Highline. Til neste år vil vi også få GTI, Cross og BlueMotion. Fra innstegsnivået Trendline er ESP standard - faktisk i kombinasjon med bakkestart-assistent. Seks kollisjonsputer, klimaanlegg og en ny generasjon stereoanlegg er også på plass, likeledes delt bakseterygg og el-vindusheiser foran.

Med Comfortline får man i tillegg midtarmlene foran, el-vindusheiser også bak og automatisk klimaanlegg. Highline-nivået inkluderer oppå det igjen lettmetallfelger (15-tommere), multifunksjonsratt, tåkelys foran, kjørecomputer og dekktrykkontroll.

Av ekstrautstyr som vil bli tilgjengelig kan nevnes panoramasoltak, navigasjon med berøringsskjerm, xenonlykter og skinninteriør.

Priser i juni

Nye Polo lanseres på det norske markedet i september, men den kan bestilles fra juni. Prislistene må vi vente på til midt i juni, men importøren er villig til å si såpass som at startprisen vil ligge på "cirka" 171.000 kroner (1,2 60 hk Trendline).

Forventet salgsvolum ut 2009 er omtrent 900 biler, mens tallet for 2010 er cirka 1.800 eksemplarer.

Polo-kavalkade - 1975-2009:

Første Polo kom i 1975 og var søstermodellen til Audi 50 som kom i 1973. Foto: Volkswagen
Interiøret i første generasjon Polo Foto: Volkswagen
Annen generasjon Polo, her i versjonen Coach, kom i 1982. Foto: Volkswagen
"Coupé"-versjonen av annen generasjon Polo Foto: Volkswagen
Annen generasjon Polo - interiør Foto: Volkswagen
Annen generasjon fikk en ansiktsløftning etter hele ni år - i 1991. Foto: Volkswagen
Tredje generasjon Polo - fra 1994 Foto: Volkswagen
Interiøret i tredje generasjon Foto: Volkswagen
Fjerde generasjon Polo - 2001 Foto: Volkswagen
Fjerde generasjon fikk sin oppgradering i 2005. Foto: Volkswagen
Femte generasjon - 2009 Foto: Knut Moberg