Mellomstore sedaner er svært tungsolgte her i landet, noe blant annet Volkswagen har fått erfare. Neste år er det sjette generasjon Jetta sin tur til å prøve seg på stasjonsvogn-elskende nordmenn. Foto: Volkswagen
Mellomstore sedaner er svært tungsolgte her i landet, noe blant annet Volkswagen har fått erfare. Neste år er det sjette generasjon Jetta sin tur til å prøve seg på stasjonsvogn-elskende nordmenn. Foto: VolkswagenVis mer

Nye VW Jetta avduket

Våren 2011 introduseres sjette generasjon Jetta har i landet. Femte generasjon har solgt så dårlig i Norge at den allerede er tatt av programmet.

Volkswagen har et svært godt grep om det norske bilmarkedet og utfordres kun av Toyota i kampen om å være Norges største bilmerke. Men selv Volkswagen har problemer med å selge mellomstore sedaner i stasjonsvognlandet Norge.

Riktignok klarte merket å selge en god del eksemplarer av femte generasjon Jetta de første par årene etter at den ble introdusert i 2005. I introduksjonsåret ble det solgt nesten 200 stykker og i 2006 fant norske Volkswagen-forhandlere kunder til 430 eksemplarer. Også i 2007 ble det solgt drøye 400 Jetta.

Svake tall

Hvis vi holder disse tallene opp mot andre Volkswagen-modeller, blir det imidlertid tydelig hvor svake de egentlig er. For eksempel ble det i 2006 solgt nesten 5.200 Passat, drøye 4.500 Golf, drøye 1.600 Touran og snaue 1.600 Polo.

Vis mer


Og i 2008 begynte det virkelig å gå utforbakke for Jetta her i landet, med kun 91 salg, etterfulgt av 60 salg i 2009. Og ved utgangen av mai 2010 var det solgt 5 - fem - eksemplarer av Jetta.

For noen uker siden innså derfor importøren nederlaget og kuttet rett og slett dagens Jetta fra modellpaletten - selv om bilen fortsatt er i produksjon.

Nesten 10 millioner

På verdensbasis har imidlertid den mellomstore sedanen vært en suksess-historie. Ifølge Volkswagen er det tilsammen solgt utrolige 9,6 millioner eksemplarer av Jetta, hvorav et stort antall har endt opp i USA. Hvis vi løfter blikket litt, må derfor Jetta betegnes som en suksess.

Mellomstore sedaner er svært tungsolgte her i landet, noe blant annet Volkswagen har fått erfare. Neste år er det sjette generasjon Jetta sin tur til å prøve seg på stasjonsvogn-elskende nordmenn. Foto: Volkswagen
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Artikkelen fortsetter under bildet.

Mer plass

Nå har altså Volkswagen sluppet bilder av sjette generasjon Jetta. Riktignok vil nok noen protestere på at vi her snakker om "sjette generasjon", siden tredje generasjon ble kalt Vento og den fjerde gikk under betegnelsen Bora.

Vis mer


Men uansett om vi snakker om sjette eller fjerde generasjon, er det i hvert fall sikkert at den nye bilen vil bli 464 centimeter lang, rundt ni centimeter lengre enn sin forgjenger. Samtidig er akselavstanden økt med syv centimeter, noe som ifølge Volkswagen skal resultere i både mer plass og økt komfort. Ja, Volkswagen opplyser faktisk at bakseteplassen skal ha økt med hele 6,7 centimeter. Dette høres kanskje ikke så mye ut, men er et enormt tall i baksetesammenheng.

Mange små motorer

Bilen vil bli levert med seks motoralternativer, fire bensin- og to dieselmotorer. Gjennomsnittlig slagvolum er meget lavt, på bensinsiden snakker vi nemlig om 1.2 TSI (105 hk), 1.4 TSI (122 hk), 1.4 TSI (160 hk) og 2.0 TSI (200 hk). På dieselsiden vil valget stå mellom 1.6 TDI (105 hk) og 2.0 TDI (140 hk).

1.2 TSI og 1.6 TDI vil bli tilbudt i drivstoffgjerrige BlueMotion-varianter og skal nøye seg med henholdsvis 0,53 og 0,41 liter per mil (123 og 109 gram CO2).

Neste generasjon Jetta lanseres altså i Norge våren 2011.

Les også:

  • DinSide Motors juveler