Nye VW Golf får denne å bryne seg på

I likhet med Laguna får Mégane beholde sitt navn i tredje generasjon.

Kompaktklassen er Europas største markedssegment. Bilprodusentene kaller den gjerne "C-segmentet" mens vi ofte kaller den Golf-klassen.

Fornyelse på gang

2008 er et svært viktig år da vi ser frem mot en fornyelse av segmentet. Helt ny VW Golf er like om hjørnet, og den vil bli etterfulgt av erkerival Opel Astra i ny generasjon til neste år. Også Mazda 3 skal snart erstattes, og tidligere i år lanserte Peugeot sin nye 308, etterfølgeren til 307. Toyota for sin del "tyvstartet" på den nye syklusen med sine nye modeller Auris og Corolla, i første halvdel av 2007.

Vises i Paris

Om ikke lenge åpner bilutstillingen i Paris, og hva er vel mer naturlig enn at Renault presenterer sin nye kompaktbil i forkant av denne? Bilen kommer sannsynligvis til å legge beslag på ganske mange kvadratmeter i utstillingshallen. Det dreier seg nemlig om en av Europas mest solgte modeller de siste årene, og generasjon tre håper å gjøre det minst like bra. Mégane har, siden den ble lansert første gang i 1995, solgt i nesten 8,5 millioner eksemplarer i vest-Europa samt ytterligere 75 land, bilene bygges på tre kontinenter og i ni forskjellige fabrikker.

Normalisering

Vis mer

Nye VW Golf får denne å bryne seg på

  1. Nye Mégane: Store bilder


Generasjon II av Mégane vakte oppsikt da den ble lansert, med sin mildt talt nyskapende design. Renault har åpenbart denne gangen valgt å gå forsiktigere ut med en ganske så klassisk formgivning i dette segmentet, i hvertfall hva denne kombien angår. Dette er en tendens vi har observert hos den franske produsenten siden den lanserte Laguna og gjelder også nye Twingo og SUVen Koleos. I hverfall ligner nye Mégane kombi mer på den kommende Golf enn f. eks. Peugeot 308 gjør.

Harmoni - kvalitet

Vis mer


Designspråket skal denne gangen spille på sensuelle former, flytende linjer og harmoniske proporsjoner. Renault ønsker heretter å overbevise kundene gjennom kvalitetsløft og driftssikkerhet snarere enn med futuristiske tekno-linjer. For øvrig viser nylig utførte kvalitetsundersøkelser at Renault har gjort kraftige fremskritt på det området, og Mégane skal ifølge merket produseres etter de nyutviklede og adskillig strengere standardene. Dette skal gjenspeiles i designen, noe vi synes har lykkes hvis vi skal dømme etter fotografiene.

Noe større - men lettere

Vis mer


Nye Mégane har vokst litt i forhold til forgjengeren, som det ofte skjer i takt med at også kundene blir gradvis større - og krav til kollisjonssikkerhet, komfort og støydemping også krever mer av plassen i bilens struktur. Bilen er imidlertid ikke størst i klassen med sine 430 lengdecentimeter og sin akselavstand på 264 centimeter - 6 centimeter mer enn dagens Golf. Så hevder da også Renault at de, tross økningen i dimensjoner, som med Laguna, har greid å snu tendensen til vektøkning, og at modellen er (i snitt) åtte kilo lettere enn forgjengeren.

Flere motorer

Vis mer


Når det gjelder motorer har Renault oppgradert sitt tilbud og har især hele fire dieselmotorer med utslipp på maksimalt 120 gram Co2 per kilometer, hvilket er sterkt.

Dieselmotorene kalles dCi, de sterke bensinmotorene TCe (sistnevnte for Turbo Control efficiency).

Førstnevnte kommer i versjoner med 85 og 105 hestekrefter, en ny variant med 90 hester og en 110-hestersversjon med partikkelfilter. En ekstra kraftig utgave med 130 hestekrefter og et dreiemoment på 300 newtonmeter ved 1.750 omdreininger skal også stå på programmet. Denne kan skilte med utslipp av 135 gram Co2 per kilometer.

Bensinmotorene starter på 100 hester og 110 hester (1.6). Så følger tolitersmotorer på 140 og 180 hestekrefter. For å konkurrere mer direkte med Volkswagen på "downsizing" - effektive og spreke - men små - bensinmotorer, skal også en 1,4-liter på 130 hester introduseres på vårparten. Dette er kanskje den mest interessante motoren; Renault hevder at den er sprek som en toliter (130 hk og 190 Nm),men avgir utslipp som en selvpustende 1.6.

Ikke alle motorene blir tilgjengelige på alle markeder.

Det er altså i denne omgang Mégane kombi som lanseres; Renault lover ytterligere seks karosserivarianter etterhvert.

Vi kommer tilbake med mer informasjon - og etterhvert priser i Norge - når lanseringstidspunktet nærmer seg.

  • Se store bilder av nye Mégane her!