<B>FULL-LADET:</B> 12 år etter at forrige generasjon kom, gjenoppstår Volvo XC90 som et skikkelig kraftverk. Foto: VOLVO
FULL-LADET: 12 år etter at forrige generasjon kom, gjenoppstår Volvo XC90 som et skikkelig kraftverk. Foto: VOLVOVis mer

Nye Volvo XC90 kan bli «Årets miljøbil»

Kan en SUV på over to tonn og med 400 hestekrefter bli Årets Miljøbil? Javisst!

World Car Awards har plukket ut årets finalister i fem kategorier, og den nye Volvo XC90 er en av fem biler som skal kjempe om tittelen «Verdens mest miljøvennlige bil». Den er også nominert i kategorien «Årets design».

Volvo XC90 T8 Plug-in Hybrid er ifølge den nyeste europeiske måleformen nede på et utslipp på 60 gram CO2 per kilometer.

Samtidig har den en kombinasjonseffekt på 400 hk fra et samlet dreiemoment på 640 Nm. 0-100 km/t går unna på 5,9 sekunder.

Dette vil med andre ord være den raskeste standard XC90 som noensinne er lagd.

LES OGSÅ: 44 Prosent av oss vil ha ladbar hybrid

Elektrisk løsning

PLUG AND PLAY: XC90 T8 kan lades i stikkontakten og gi 40 km ren eldrift. Foto: VOLVO Vis mer


Likevel er det bare en firesylindret motor som sitter der fremme, og det er i kombinasjon med en elektrisk motor som yter 80 hk at den oppnår disse tallene.

I T8 er det elektromotoren som mater bakhjulene, for på den måten å gi bilen firehjulsdrift. Rekkevidden på ren eldrift er 40 kilometer.

LES ALT OM NYE VOLVO XC90 HER

World Car of the Year må ikke forveksles med den europeiske Car of the Year-kåringen (Årets bil) som skjer mandag 2. mars.

I fjor var det Audi A3 som hentet hjem tittelen «Årets bil i verden», mens Peugeot 308 vant den europeiske kåringen.

LES OGSÅ: Vi har testet den ladbare hybridbilen Audi A3 Sportback e-Tron

Foto: VOLVO
Foto: VOLVO
TWIN-ENGINE: XC90 T8 blir reelt 33.000 kroner billigere. Foto: VOLVO
Foto: VOLVO


Nominert til to priser

I World Car of the Year skal den ladbare Volvo XC90 T8 Twin Engine konkurrere om miljøprisen mot med den lekre sportshybriden BMW i8, brenselcellebilen Hyundai ix35 Fuel Cell, den ladbare hybriden Volkswagen Golf GTE og el-bilen Kia Soul EV, som Dinside, Dagbladet og Autofil sammen kåret til Årets Bil i Norge 2015.

I konkurransen om å ha best design, er BMW 2-serie Active Tourer, Citroën C4 Cactus, Mercedes-Benz C-klasse og Porsche Macan de nominerte.

Vinnerne presenteres på bilutstillingen i New York i april.

Her er finaleheatene i de fem ulike kategoriene:

Finalistene i «Årets bil i verden 2015»

BMW 2-serie Active Tourer
Citroën C4 Cactus
Ford Mustang
Hyundai Genesis
Jeep Renegade
Mazda 2
Mercedes-Benz C-klasse
Mini 3-dørs og 5-dørs
Nissan Qashqai
Volkswagen Passat

Finalistene i «Årets luksusbil i verden 2015»

BMW i8: En 1,5-liters tresylindret turbomotor og elmotorer gir 362 hester og 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Snittforbruk er kun 0,21 liter pr mil, og CO2-utslippet 49 g/km. Foto: RUNE M. NESHEIM/AUTOFIL Vis mer


BMW i8
BMW X6
Cadillac ATS Coupé
Cadillac Escalade
Kia K900
Lexus NX
Lexus RC
Lincoln MKC
Mercedes-Benz S-klasse Coupé
Range Rover Autobiography Black LWB

Finalistene i «Årets sportbil i verden 2015»

Audi S1
Audi S3
Audi TT/TTS
Bentley Continental GT Speed
BMW M3/M4
Chevrolet Corvette Z06
Dodge Challenger SRT Hellcat
Jaguar F-Type R Coupé
Lexus RC F
Mercedes-AMG GT

Finalistene i «Årets design i verden 2015»

BMW 2-serie Active Tourer
Citroën C4 Cactus
Mercedes-Benz C-klasse
Porsche Macan
Volvo XC90

Finalistene i «Årets miljøbil i verden 2015»

BMW i8
Hyundai ix35 Fuel Cell
Kia Soul EV
Volvo XC90 T8 Twin Engine
Volkswagen Golf GTE

LES OGSÅ: Vi har testet BMWs nye miljø-fartsmonster