<b>HEMMELIG:</b> Volvo har foreløpig ikke vist frem annet enn konseptbilen av XC90, men prisene og noe informasjon ble sluppet i dag.  Foto: Volvo
HEMMELIG: Volvo har foreløpig ikke vist frem annet enn konseptbilen av XC90, men prisene og noe informasjon ble sluppet i dag. Foto: VolvoVis mer

Nye Volvo XC90: Her er prisene

De første bilene selges om en uke.

En helt ny Volvo XC90 vises for den internasjonale pressen tirsdag. Bilen er kanskje den mest hemmeligholdte nye bilen noensinne, men allerede mandag kveld har vi fått fatt i prisene.

- Du får den helt nye Volvo XC90 fra 725.000, og det er på ingen måte en ribbet modell, forteller Øystein Herland, administrerende direktør for Volvo Personbiler i Norge.

For denne prisen får du en godt utstyrt modell med 190 hesters dieselmotor, åttetrinns automat, Kinetic utstyrsgrad, 7 seter, og naturligvis firehjulsdrift. Han legger til at bilene er så godt utstyrt at han faktisk regner med å selge en god del biler til rett oppunder 750.000 kroner.

Dette er ganske uvanlig i et marked hvor kundene ofte legger på utstyr for 200.000 kroner og mer.

Slik blir Volvo XC90 inni

1927

De aller første bilene som skal selges er derimot en fullspekket versjon de kaller 1. Edition, og som har en 225 hesters diesel under panseret. Av denne skal det på verdensbasis produseres 1.927 eksemplarer, og utgaven er priset til akkurat 1 million kroner i Norge.

(Og hvorfor akkurat 1.927? Jo, fordi det var i 1927 Volvo solgte sin første bil.)

Disse skal kun selges over nettet, så før du logger deg på www.volvocars.com er det bare å finne frem et betalingskort. Salget for denne utgaven åpner kl. 16.00 norsk tid onsdag 3. september.

Ved å registrere deg med navn, adresse, og kortdetaljer blir du belastet for et depositum på rundt 20.000 kroner. Deretter kan du legge inn et ønske om hvilket produksjonsnummer du ønsker.

Ryktene svirrer om at nummer 1 er reservert en av de de kongelige i Sverige, og at Zlatan (Ibrahimovic - en fotballspiller, for de uinnvidde), er den selvfølgelige kommende eier av bil nummer 10. Ingen har likevel bekreftet disse ryktene, så det er lov å prøve seg.

Dette er Volvos nye modellrekke

Ypperste klasse

Med nye XC90 er det ikke lenger noen tvil. Volvo ønsker seg helt opp i den øverste delen av premiumsegmentet. Det betyr at konkurrentene heter BMW X5, Mercedes-Benz M-klasse, og ikke minst Audi Q7, som snart kommer i ny utgave.

Så godt som alle bilene som vil bli solgt i Norge kommer til å være 7-setere, selv om en 5-seters versjon er tilgjengelig. På bakerste rad skal du kunne sitte godt dersom du er av en høyde opp til 170 centimeter.

Volvo mener samtidig at de med nye XC90 har strukket betydningen av «verdens beste bilsete» til nye høyder, noe vi først får prøve senere.

Volvo i Norge regner med å selge omtrent 50/50 av versjonene med 190 og 225 hestekrefter. Senere kommer det også en plug-in hybrid, som får et CO2-utslipp på ca. 60 gram per kilometer. Denne er basert på T8 bensinmotoren.

Vi stusser litt over dette, da vi ble meget imponert over den diesel-hybridteknologien Volvo utviklet for V60 diesel plug-in hybrid. Betyr det at dette var en feilsatsing? Det skal vi ikke spekulere i, men:

-Diesel-hybrid er for vår del historie, sier Herland.

Les mer om konseptbilen av XC90

Han legger til at prisstrukturen på XC90 Plug-in vil bli attraktiv, og at han forventer at en god del av kundene vil velge nettopp denne - når den kommer. Senere vil det også komme bensinutgaver.

Volvo XC90 skal ha offisiell lansering i Norge 1. mars. Forhandlerne åpner bestillingsmulighetene i midten av oktober.

Det betyr at du bør gå for å netthandle en 1. Edition dersom du virkelig har det travelt.

Neste kapittel om XC90 kommer snart fra Dinside, også med bilder.