<B>OFFROAD-PAKKE: </B>"Nye" Caddy blir litt freshere å se på i Alltrack-utgave. Men mest av altblir den mer praktisk på grunn av økt bakkeklaring.  Foto: VW
OFFROAD-PAKKE: "Nye" Caddy blir litt freshere å se på i Alltrack-utgave. Men mest av altblir den mer praktisk på grunn av økt bakkeklaring. Foto: VWVis mer

Nye Volkswagen Caddy får «Norgespakke»

En av Norges mest solgte biler kommer i høyreist versjon.

VW Caddy har solgt i hele 2.700 eksemplarer i år (t.o.m. august). Dermed troner den på toppen av varebilstatistikken. I tillegg kommer et salg av 103 personbiler. Det betyr at Caddy er en av Norges mest solgte bilmodeller - noe den for øvrig har vært i flere år.

I vår kom en facelift-utgave, hvor forandringene i stor grad besto av et oppfrisket interiør. Men nå forsvinner Cross Caddy, og inn får vi en helt ny Alltrack-utgave.

Og Volkswagen viser den opphøyde utgaven på Frankfurt-utstillingen som åpnet denne uka.

Volkswagen vil snart tilby forhøyede utgaver av alle sine modeller - sist ut var Golf Alltrack. Også Polo bar navnet Cross, men nå innfører Volkswagen altså et navnebytte.

LES OGSÅ: Vi har testet nye VW Touran

Røffere look

OGSÅ SOM PERSONBIL: Caddy Alltrack kan utstyres med bakseteavdeling - enten med totalt 5- eller 7-seter. Foto: VW Vis mer



Alltrack-navnet ble første gang brukt på Passat, men navnet skal klistres på de andre modellene etter hvert. Derfor kan vi også vente at nye Touran vil komme i en Alltrack-utgave som passer perfekt for norske forhold med telehiv og morske snøkanter.

Så hva er forskjellen fra standardutgaven?

Alltrack får svarte skjermbreddere og lister, og støtfangerne får skliplater i plast under. På taket får den rails i sølv, og bakerst finner vi mørktonede lamper. Den blir med andre ord vesentlig røffere i looken i forhold til standardmodellen. Men viktigst av alt er den økte bakkeklaringen.

OPPGRADERT: Caddy fikk nytt interiør i vår - blant annet 5-toms skjerm. Alltrack-utgaven har setetrekk med røffere look og pedaler i aluminium. Foto: VW Vis mer

Inni får Caddy Alltrack også et litt røffere preg: Pedaler i aluminium og skinn på ratt, girspak og på håndbrekket.

Under panseret er mulighetene mange: Tre bensinalternativer med 1,0, 1,2 eller 1,4-liter med alt fra 84 til 125 hester, mens det på dieselfronten vil det kunne leveres 2-liters motor med effekt fra 75 til 150 hester.


LES OGSÅ: Ny folkevognbuss - VW Transporter

4x4 og personbil

Golf og Passat Alltrack leveres med firehjulsdrift som standard, mens Caddy Alltrack vil komme i to utgaver - med eller uten 4Motion.

- Bilen vil komme i begynnelsen av 2016, men vi velger å ta den inn kun med 4Motion. Kundene har forventninger om at en slik bil skal ha firehjulsdrift, sier informasjonssjef for nyttekjøretøy i Møller, Benthe Saga, til DinSide.

Hun kan også opplyse at den vil bare komme i kort versjon. Men den blir også å finne som personbil - både som 5 - eller 7 seter.

LES OGSÅ: Slik blir den nye Alltrack-versjonen av Passat