<b>SMART:</b> Dekket som tydelig viser når det er ferdig innkjørt, og ikke minst hvor mye mønster du har igjen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
SMART: Dekket som tydelig viser når det er ferdig innkjørt, og ikke minst hvor mye mønster du har igjen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Nye vinterdekk med super funksjon

Innebygget slitasjevarsler, og ikke minst en bjørneklo som viser når dekket er innkjørt.

For de som har biler med svært store dekk, har vinterdekk hittil vært et problem. Nå har imidlertid Arctic Trucks og Nokian lansert et nytt dekk spesielt beregnet på denne gruppen. Men dekket er likevel for alle med vanlige dekkdimensjoner. Dekket har nemlig to smarte funksjoner.

Dette er det nye: Et slags display

Det nye dekket har en slitasjesladrer i form av en prosentvisning i dekkbanen. Det betyr at du har så mye mønster igjen som prosenttallet viser. I tillegg har dekket et mønster av en bjørneklo rundt enkelte av piggene.

Dekket er først innkjørt etter at denne kloen er slitt bort. Før denne er slitt bort bør du kjøre pent igang, og helst ikke i høye hastigheter. Dette for at piggene skal sette seg.

Uavhengig av hvorvidt du kjøper dekket med eller uten pigg, så er de alle seipet. Dette betyr at det er skåret tverrgående riller i knastene, noe som gjør knastene mykere, og griper langt bedre på vinterføre.

SLITASJE: Dekket har så mye mønster igjen som det høyeste prosenttallet viser. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Smart løsning: Pigg og piggfritt i samme dekk

Hva er det med store biler og vinterdekk?

I det glade året 1999 etablerte Arctic Trucks seg i Norge, og siden den gang har det rullet ut tusener av ombygde firehjulstrekkere fra verkstedene i Drammen.

Felles for dem alle er at de ikke har kunnet velge dedikerte vinterhjul i de dimensjonene bilene var bygget om til.

De ombygde bilene har stort sett rullet ut på nye 33, 35, eller 37 toms hjul, alt etter hvor stor ombygging eierne har valgt.

Alle er uansett i så store dimensjoner at dekkleverandørene av ordinære dekk ikke har laget løsninger som er myntet på skikkelig vinterføre. Ikke før nå.

SESONGENS BESTE VINTERDEKK

ENDELIG: Örn Thomsen i Arctic Trucks er forbnøyd over å ha fått på plass et dedikert vinterdekk. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Det nye Arctic Trucks-sekket et dedikert vinterdekk i 35x12,5 R17-toms størrelse, som kan fås både med og uten pigg. Omregnet til en litt mer kjent terminologi er dekket i dimensjonen 315/70 R17. Skulle du velge dekket med pigger, så sitter det lett lastebilpigg i dem.

Dekket er et resultat av et samarbeid med Nokian, og er i prinsippet et Hakkapeliiitta LT2 dekk. Nå blir det endelig tilgjengelig et skikkelig vinterdekk i større dimensjoner også.

Sjekk de selvreparerende dekkene

Fram til idag har nemlig bileierne vært henvist til typiske M+S dekk, eller Mud + Snow om du vil. Disse er som regel ikke spesielt gode på verken det ene eller andre.

De med behov for de største dimensjonene har som regel valgt et finmønstret All-terrain dekk, som deretter er blitt seipet, og av noen også pigget i ettertid.

Ikke kjør piggfrie vinterdekk på sommerføre

Kjøring på snø

Arctic Trukcs er av Islandsk opprinnelse. Der bygges bilene først og fremst om til å kunne kjøre i terrenget, aller helst på ubrøytet snø. For å kunne gjøre dette setter de store hjul på bilene for deretter å tappe ut mye av luften. Bæreflaten blir på den måten enorm. Aller helst bør man ha dekk med 15-toms felger for på den måten å få lite felg, men mye gummi.

I Norge krever dette at man bygger om til mindre bremser, og dekkene leveres derfor som17-tom.

Disse dekkene går uten luft

Med dette blir det begrenset hvor mye luft man kan slippe ut, men Örn Thomsen i Arctic Trucks forteller at det går helt fint å slippe ned til rundt 10 pund luft på vinterføre. Dette gir langt større bæreevne enn når dekket har anbefalt lufttrykk for vei, og fremkommeligheten blir desto bedre, der dette har prioritet.

BJØRNEKLO: Kjør til mønsteret av bjørnekloen rundt piggen blir borte, og dekket er innkjørt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Men moroa koster

Så var det prisen da. Hva koster et sett vinterdekk i stor størrelse til en ombygd bil, eller til biler som har dette som standard dimensjon. Hummer H2 og andre har nemlig det.

Dette er prisene:

  • Piggfritt kr. 4.790 + mva, tilsvarende 5.287 inklusive mva.
  • Piggdekk kr. 4.990 + mva, tilsvarende 6.237 inklusive mva.
Dette betyr at du må ut med et sted rundt 24.948 kroner for fire hjul i 35-toms størrelse med pigger.

Skulle du klare deg med dekk i dimensjonen 285/70 R17 (tilsvarende 33x10,5 R17), så leveres dette gjennom Nokian sitt forhandlernettverk. Prisen på disse er 5.137 inklusive mva. per stykk.

Enda heftigere

Skulle du ønske å bygge om bilen din til enda større hjul, så er det ikke mulig med større hjul enn 38-tom i Norge, og da er det i tillegg avgjørende hvilket dekk du velger.

Arctic Trucks har ytterligere et dekk i porteføljen. Det er mulig å kjøpe dekket her til lands, selv om det er forebeholdt Island eller andre markeder med andre lover og regler enn her hjemme. Dette dekket, AT405, er først og fremst laget for 15-toms felg, og i 14,5-toms bredde.

Dette er først og fremst tenkt for biler som skal ut og kjøre på løssnøen, og er lite egnet til daglig bruk langs vei. Vel, på Island gjøres naturligvis det også. Du må bare være villig til å inngå noen kompromisser.

For oss nordmenn er det først og fremst Nokian Hakkapeliitta LT2 i Arctic Trucks-utgave som gjelder, når vi snakker om store SUV-dekk.