Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Nye Toyota Yaris i Genève

GENÈVE (DinSide Motor): 2010 var et begredelig år for Toyota, men nå er de på fremmarsj igjen.

I fjor var det fort gjort å gjøre unna Toyota-standen, men i 2011 skjer det en god del mer - blant annet viser merket endelig igjen en bil viet kjøreglede, den nesten produksjonsklare sportsbilen FT 86 med boksermotor. Den skal vi komme tilbake til.

Polo-killer...

Den virkelig nye bilen som skal selges i stort antall er nye Yaris, som her blir vist som konseptbil. Det er imidlertid klart at produksjonsmodellen blir seende omtrent slik ut. Vi regner med at speilene blir av mer normalt format, og lyktene sannsynligvis mer moderate. Men dette blir uansett den sannsynligvis farligste konkurrenten til VW Polo.

...som hybrid

Bilens fulle navn er Toyota Yaris HSD Concept, og den "miljømessig korrekte" produsenten velger naturlig nok å stille ut hybridvarianten først. (HSD står for Hybrid Synergy Drive). Det dreier seg om en mer kompakt versjon av drivlinjen vi tidligere har testkjørt i Auris HSD. Utover det har vi ikke fått presise tall og data angående motoren. Bilen har vokst en del i forhold til dagens Yaris, som er av de minste i klassen, men som har utmerket seg ved en meget god plassutnyttelse.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Først ute?

I bilverdenen er det viktig å kunne påberope seg å ha vært først ute med en ny teknologi. Toyota hevder da også at de med denne bilen er først ute med en fullhybrid i denne klassen.

Det var Honda som var først ute med en hybrid i dette segmentet (B-segmentet eller småbilklassen), og det er bare kort tid siden vi prøvekjørte Honda Jazz Hybrid. Men Toyota er altså likevel først, hevder de - og presiserer: Med første fullhybrid i klassen. Og det er sant at Toyotas hybridsystem er mer sofistikert enn Hondas; det muliggjør blant annet kjøring med kun elektrisk drift over distanser på noen kilometer.

Mer driftssikker

Toyota fremhever brukskostnadsaspektet som et argument for å anskaffe merkets hybrider. Hybrid Synergy Drive er ifølge Toyota designet for lave vedlikeholdskostnader og høy driftssikkerhet ved at fullhybrid-drivlinjen ikke trenger en konvensjonell startmotor eller dynamo og er utstyrt med vedlikeholdsfri kjede og ikke belte, noe som naturligvis forbedrer påliteligheten og reduserer kostnadene for eieren.

Produksjonsmodellen som etterfølger Yaris HSD konseptet skal lanseres i Europa sent i 2012. Bilen vil, som forgjengeren, bli produsert på Valenciennes-fabrikken i Nord-Frankrike.