Nye Toyota RAV4 klar for norske kunder

Siste etappe før salgsstart av nye RAV4, presselanseringen, er nå gjennomført, og de første norske kundene vil snart kunne kjøpe sitt eksemplar av tredje generasjon av Toyotas kompakte SUV. Nøkkelord er: Større, mer praktisk, nye motorer, dyrere.

Vis mer

Nye Toyota RAV4 klar for norske kunder

  1. Konkurrentene: Store bilder
  2. Store bilder av RAV4


Toyotas ambisjon er intet mindre enn å sette standarden i den kompakte SUV-klassen. Når det gjelder salgssuksess er tallenes tale klar: Det er solgt mer enn 1,8 millioner RAV4 hittil, av dem 655.000 i Europa. Det lille norske markedet har tatt unna 14.300 av dem, hovedsaklig modellen av annen generasjon og salget har her i landet vært jevnt økende siden begynnelsen. Toppåret var 2005 med 2.697 eksemplarer.

Noe større

I forhold til utgående modell er den nye noe større. Lengden øker med vel 14 centimeter hvorav halvparten går til overhenget bak. Totallengden inkludert reservehjulet på bakdøren er 439,5 centimeter. Uten reservehjulet er lengden 431,5 centimeter. For å gi et islett av personbilpreg er høyden relativt moderat, vel 168 centimeter. De økede ytre dimensjonene har kommet de innvendige plassforholdene til gode.

Vis mer


Fleksibilitet

Som tidligere kan baksetene skyves frem og tilbake 16,5 centimeter ettersom man velger mer benplass eller mer bagasjeplass. Bakseteryggene kan felles ned i forholdet 60/40 og stilles inn individuelt. Totalt er kabinens lengde øket med 15 centimeter, og dette kommer særlig bagasjeplassen, som var begrenset i utgående modell, til gode. Ifølge Toyota er den øket med 25%. Men det er særlig introduksjonen av Toyotas temmelig geniale fleksi-system for baksetene som tilfører noe nytt i klassen: Ett håndgrep er tilstrekkelig til å vippe setene frem og felle dem ned i gulvet, som blir bortimot flatt.

Vis mer


Sterk på diesel

RAV4 av tredje generasjon vil bli utstyrt med bensinmotoren på to liter som yter 152 hestekrefter, og med den relativt nyutviklede 2,2-liters D-4D dieselmotoren som finnes i en 136-hesters og en 177-hesters versjon - sistnevnte disponibel fra april. (I Avensis kan den også fås i en 150-hestekrefters utgave). Når det gjelder drivlinje vil fire varianter være tilgjengelige ved lansering:

  • 2,0 VVT-i, 152 hestekrefter, manuell girkasse;
  • 2,0 VVT-i, 152 hestekrefter, automatgirkasse;
  • 2,2 D-4D, 136 hestekrefter, manuell girkasse;
  • 2,2 D-4D, 177 hestekrefter, manuell girkasse;
  • Som man ser vil de som hadde håpet på kombinasjonen dieselmotor og automatgir bli skuffet, og det er synd, for dieselmotorenes karakteristikker passer i utgangspunktet bedre til denne bilen.

    Vis mer


    Integrert kjøresystem

    Nye RAV4 har fått endrede hjuloppheng som, sammen med lengre akselavstand, skal gi bedre stabilitet og dermed kjøreegenskaper. I tillegg er systemet for firehjulsdrift helt nytt på den nye modellen. Det er nå en del av et integrert, elektronisk styrt system som har som hovedmål å sikre stabilitet under alle forhold. Samarbeidet mellom styringssystemene for firehjulsdrift og stabilitetskontroll (ESP - hos Toyota kalt VSC+), samt den elektroniske servostyringen, er grunnlaget for dette. Sensorer måler behov for drivkraft på hjulene, og kreftene kan etter forholdene fordeles mellom 55% foran/45% bak og ren forhjulsdrift ved vanlig kjøring. Det er også mulig å låse kraftfordelingen manuelt i forholdet 55/45.

    Vis mer


    Fra 354.600 kroner

    RAV4 er altså blitt en større og mer sofistikert bil for å holde tritt med utviklingen i markedet. Prisnivået er også betydelig hevet og ligger gjennomgående i øvre sjikt i klassen. Således er billigste variant 2,0 bensin med manuell girkasse og standard-utførelse. Denne inkluderer manuelt klimaanlegg, el-vinduer foran og bak, radio/CD, integrert firehjulsdrift- og stabilitetssystem og syv kollisjonsputer, samt det smarte fleksisystemet for baksetene. Prislapp: 354.600 kroner - med automatgir 370.900. Utstyrt med dieselmotoren på 136 hestekrefter er prisen i standardutførelse 373.900 kroner.

    Vis mer


    Utstyrspakker

    Legger man til utstyrspakken Sport får man blant annet tåkelys foran, aluminiumsfelger, automatisk to-soners klimaanlegg og CD-skifter. Da kommer prisen opp i 372.900 kroner; 389.300 kroner med automatgir og 392.100 kroner med dieselmotoren på 136 hester.

    Utstyrsnivået Executive innbefatter skinnseter og elektrisk justering av førersetet, fartsholder, nøkkelfri sentrallås og tenning, regnsensor og automatisk nedblending av bakspeilet. Med bensinmotor er prisen 395.600 kroner med manuell girkasse og bikker 400.000 med automat: 411.900 kroner. D-4D 136-hester Executive: 414.900 kroner.

    Navigasjonssystem med blåtann og fartsholder kommer på 22.900 kroner ekstra på Sport; navigasjonssystem med blåtann på Executive koster 20.600 kroner. Dessverre betyr ikke det at fartsholder kan kjøpes separat for 2.300 kroner på de lavere versjonene.

    Toppversjonen blir RAV4 X, som får den kraftigste og reneste dieselmotoren D-4D på 177 hester og alt tilgjengelig utstyr - med unntak av automatgir. Denne toppspesifiserte varianten nærmer seg en halv million i pris: 476.500 kroner.

    Toyota i Norge har som mål å selge totalt 2.850 RAV4, av dem cirka 300 av den gamle modellen og over halvparten som diesel med 136 hestekrefter. Salgsstart er 27. januar, og DinSide planlegger en grundig test av bilen i løpet av de kommende ukene.

  • Store bilder av nye RAV4 finner du her.
  • Store bilder av noen viktige konkurrenter finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder