Nye Toyota iQ: Prislekkasje

Toyota iQ er ekstremt liten og svært gjerrig. Priser vi har fått tilgang til viser imidlertid at bilen blir overraskende dyr.

Toyota IQ kommer til Norge først våren 2009 og den norske importøren planlegger å offentliggjøre prisene i sammenheng med presselanseringen i november.

Vi har imidlertid tilgang på kilder som hevder at de allerede kjenner iQ-prisene. Og prisene de oppgir er forbausende høye. Våre kilder oppgir nemlig at iQ 1.0 VVT-i (3 sylindre, 68 hk, 91 Nm) vil starte på hele 158.000 kroner.

Dette til tross for at vi snakker om en bitteliten tredørs bil som kun slipper ut 99 gram CO2 per kilometer. Det lave CO2-utslippet sørger for at bilen i det foreslåtte bilavgiftsregimet for 2009 slipper å betale CO2-avgift. Ikke nok med det - bilen vil faktisk få 500 kroner "i belønning" per gram CO2 som understiger 120 gram. Det betyr at bilen vil få 10.000 bonuskroner, som kan trekkes fra effekt- og vektavgiften.

Verdens minste fireseter

Vis mer
«De av oss som hadde håpet at iQ ville bli en kul, superpraktisk mini-Toyota i 100.000-kronersklassen tok altså grundig feil. iQ blir ingen billigbil, i stedet satser Toyota på at iQ skal bli en hipp farkost for urbane ala Mini og Fiat 500.»

Nye Toyota iQ: Prislekkasje

  1. Store bilder: Toyota iQ
Vis mer


iQ blir ifølge Toyota faktisk verdens minste fireseters personbil (tre voksne pluss ett barn bak fører) og er bare 298,5 centimeter lang (og 168 cm bred). Det betyr at den faktisk er drøye 40 centimeter kortere enn dagens minstemann i Toyota-familien, Aygo (341 x 162 cm).

Den svært beskjedne størrelsen gir selvsagt grunnlag for at iQ kan bli en usedvanlig praktisk bybil. Samtidig er det naturlig å anta at beskjeden størrelse også skulle tilsi beskjeden pris. Og når vi vet at den større Aygo 1.0 VVTi - som har samme motor som iQ 1.0 VVTi - koster 130.000 kroner, fremstår 158.000 kroner som overraskende stivt. Faktisk blir iQ 1.0 VVT-i nesten like dyr som store-storebror Yaris (375 x 170 cm) med samme motor. Yaris 1.0 VVT-i koster i dag 162.000 kroner.

For å sette prisen i perspektiv kan det også nevnes at minibilen Kia Picanto (350 x 160 cm) starter på 120.000 kroner med 1,0-liters motor.

184.000 kr med diesel

iQ vil også bli tilgjengelig med Toyotas fine 1.4 D-4D dieselmotor (90 hk, 190 Nm). Denne varianten skal kun slippe ut 104 gram CO2, men vil ifølge våre kilder koste hele 184.000 kroner. En tredørs Yaris med identisk motor, høyere CO2-utslipp (119 gram) og Sol utstyrsnivå koster i dag 200.000 kroner, bare 16.000 kroner mer. Aygo er ikke tilgjengelig med dieselmotor.

iQ 1.0 VVT-i og iQ 1.4 D-4D blir forøvrig tilgjengelige med en trinnløs automatgirkasse ved navn Multidrive. Denne vil ifølge våre kilder koste 11.000 kroner som ekstrautstyr.

191.000 kr med 1,3 bensin

Vis mer


I løpet av 2009 vil iQ også bli tilgjengelig med en ny 1,3-liters bensinmotor (eller 1,33-liter, som Toyota skriver). Med denne motoren under panseret vil iQ i henhold til våre kilder koste 191.000 kroner.

Hipp, ikke billig

De av oss som hadde håpet at iQ ville bli en kul, superpraktisk mini-Toyota i 100.000-kronersklassen tok altså grundig feil. iQ blir ingen billigbil, i stedet satser Toyota på at iQ skal bli en hipp farkost for urbane ala Mini og Fiat 500.

Om Toyota lykkes med denne strategien vil selvsagt snart vise seg. Toyota er imidlertid på offensiven og hevder blant annet bilen vil bli en "skikkelig kjøremaskin" med "suverende kjøreegenskaper". Bare tull? Vel, BMW og Fiat har med Mini og 500 faktisk bevist at det er fullt mulig å utvikle meget små biler med svært inspirerende kjøregenskaper.

Bakrute-kollisjonspute

Vis mer


Toyota hevder videre at iQ leverer "enestående aktiv og passiv sikkerhet". En slik påstand er selvsagt kraftig overdrivende. Likevel er det fullt mulig at iQ vil være sikrere enn størrelsen skulle tilsi. Toyota opplyser at bilen vil få antiskrens med styreassistanse (VSC+) og at det er lagt store ressurser i å kollisjonssikre karosseriet.

I sin pressemelding skriver Toyota videre at bilen vil få hele ni kollisjonsputer. Fordi Toyota har satt bløff i system når det gjelder kollisjonsputer, regner vi med at det her dreier seg om syv puter, noe som uansett er et imponerende tall i denne klassen. Det som i tillegg er interessant, er at iQ kommer med en verdensnyhet - en bakrute-kollisjonspute. Denne skal sikre baksetepassasjerene ved påkjørsel bakfra. Med tanke på avstanden mellom baksetepassasjerenes hoder og bakruten er nok dette en smart oppfinnelse.

Ikke offisielt

Vi understreker at den norske Toyota-importøren verken vil bekrefte eller avkrefte prisene vi oppgir i dagens artikkel. Vi vil komme tilbake med offisielle iQ-priser så snart disse er tilgjengelige.

  • Store bilder av Toyota iQ finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Toyota Avensis: Prislekkasje
  • Toyota Urban Cruiser: Prislekkasje