Foto: Renault
Foto: RenaultVis mer

Nye tanker med Renault Capture

Når skrudde hoder får holde på blir resultatet deretter. Også på godt.

I kjølevannet av konseptbilen Renault DeZir viser Renault nå frem sin neste konseptbil, Captur. DeZir var det første steget i en ny designepoke for Renault, og Captur drar dette et steg videre. Renault forteller at de tar for seg et menneskes livssyklus, og at DeZir var en toseter, med den første forelskelsen som utgangspunkt. Nå tar de høyde for at det nyforelskede paret har gått et steg videre i livet, og viser derfor frem Captur. Bilen blir første gang vist offentlig under bilmessen i Genève om tre uker.

For utforskere

Med Capture tar Renault høyde for at det unge paret skal ut og oppleve verden. De trenger litt plass, og de er aktive mennesker. Derfor er Capture gjort til en crossover, en bilklasse som er sterkt voksende, og det er designdirektør Laurens Van den Acker som mener dette er den rette bilen for den type unge mennesker. Superlativene fra sjefen for konseptbilene indikerer at denne er mer teknisk avansert enn DeZir, men at den fortsatt beholder en slags sensualitet. Av andre slike crossovere som har kommet i det siste finner vi både Nissan Juke og Hyundai Curb.

Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault


Spennende motorisering

Dersom vi justerer ned alle superlativene fra markedsavdelingen, så er Capture en 2-dørs crossover, er utstyrt med en 1,6-liters twinturbo på 160 hk. Den ekstra pustehjelpen bidrar kraftig, og dreiemomentet er oppgitt til 380 Nm. Utslippet er holdt under den magiske 100-grensen, med sine 99 g/km. Akselerasjonen er oppgitt til 8 sekunder og toppfarten er satt til 210 km/t. Til å hekte motor og øvrig drivverk sammen har Renault valgt å bruke en EDC-kasse, en automatkasse med dobbeltkløtsj.

Transformers

Ikke bare er Capture en todørs kupe, men den kan enkelt også bli en kabriolet. Det harde taket kan tas av. Hvor taket skal ligge i mellomtiden har ikke Renault sagt noe om. Kanskje det skal felles ned i bagasjerommet, som på Megane Coupè-Cabriolet? Eller kanskje ikke. I begynnelsen av mars får vi svaret. Det vi derimot vet er at den produksjonsklare bilen ikke vil bli levert med 22-tommerne som de som sitter på konseptet.

Et annet luftig alternativ

Syk, sykere

Om vi skal få undre litt mer over designernes indre tanker, så sier uttalelsene til eksteriørdesigner Julio Lozano litt om hvor skrudd man må være for å bli bildesigner. Han forteller at han startet med en sprinter som stod klar i startblokka. Deretter la han til litt assosiasjoner fra utstyr som en hjelm, et par hansker, og andre beskyttelseselementer. Dette krydret han med høyteknologi, sofistikasjon og letthet. Resultatet av denne suppa ble Renault Capture.

Renault DeZir, de nyforelskedes alternativ