Med en prislapp på 220.000 kroner vil også sjette generasjon Suzuki Swift bli en av Norges rimeligste firehjulstrekkere. Når bilen kommer til Norge i november, kan Suzuki i tillegg skryte av at bilen har gjort det svært godt i kollisjonstest hos Euro NCAP. Foto: Suzuki
Med en prislapp på 220.000 kroner vil også sjette generasjon Suzuki Swift bli en av Norges rimeligste firehjulstrekkere. Når bilen kommer til Norge i november, kan Suzuki i tillegg skryte av at bilen har gjort det svært godt i kollisjonstest hos Euro NCAP. Foto: SuzukiVis mer

Nye Suzuki Swift: 4x4, lav pris og høy sikkerhet

Suzuki Swift oppnår oppsiktsvekkende gode resultater hos Euro NCAP.

Dagens Suzuki Swift 1.3 4x4 - som kom i 2006 - koster bare 210.000 kroner og er dermed den nest billigste personbilen med firehjulsdrift du for tiden kan få kjøpt her i landet. I henhold til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), er det kun én firehjulstrekker som kan skilte med en lavere pris - Fiat Panda 1.3 4WD til 200.000 kroner.

Og Swift er ikke bare en rimelig firehjulstrekker - da vi testet bilen våren 2006 fant vi ut at bilen også har en rekke sterke sider, deriblant utstyrsnivå, plass og design. Ja, Swift er rett og slett den mest konkurransedyktige Suzukien vi har testet.

Sikreste småbil som er testet

I disse dager introduseres en helt ny Swift - sjette generasjon - rundt om i Europa. Den norske Suzuki-importøren ønsker imidlertid som i dag å kun satse på den firehjulsdrevne utgaven og tar derfor ikke inn den forhjulsdrevne utgaven som produseres i Ungarn. Den firehjulsdrevne utgaven produseres i Japan og vil ifølge den norske importøren introduseres her i landet i november. Sjette generasjon er noe større enn dagens utgave, men importøren opplyser at prisstigningen vil bli beskjeden. Høyst sannsynlig vil nye Swift 4x4 koster mindre enn 220.000 kroner og dermed vil også sjette generasjon bli blant de absolutt rimeligste firehjulstrekkerne på det norske markedet.

Femteplass

Dette bildet ble tatt da DinSide testet femte generasjon Suzuki Swift våren 2006. Vi lot oss sjarmere av den firehjulsdrevne småbilen. Foto: Jogrim Aabakken Vis mer


Femte generasjon Swift - som ble testet under det gamle Euro NCAP-regimet, oppnådde kun fire av fem voksenbeskyttelse-stjerner. Nå har Euro NCAP testet sjette generasjon Swift, som endte opp med langt bedre resultater. Sammenlagt innkasserte Swift hele 82,9 prosent måloppnåelse (utregnet av DinSide, Euro NCAP offentliggjør ikke sammenlagt-resultater), noe som kvalifiserer til en femteplass på DinSides liste over de 60 bilene som er testet i henhold til Euro NCAPs nye testregime. Det betyr at Suzuki Swift sammenlagt er den sikreste småbilen som er testet av Euro NCAP siden dagens testregime ble innført våren 2009.

Katastrofe for Alto - 814660

Og dette var nok hyggelige nyheter for Suzuki. Sist gang en Suzuki-modell var i ilden, gikk det nemlig svært galt. Den gang endte minibilen Alto opp med bare 46,6 prosent - det svakeste Euro NCAP-resultatet siden det nye testregimet trådte i kraft. For å sette dette tallet i perspektiv, kan det nevnes at Citroën Nemo - som ligger nest nederst på samme liste - ble tildelt 58,2 prosent, altså drøye 11 prosentpoeng mer enn Suzuki Alto.

Nest beste frontkollisjonsresultat

Swift gjorde det godt i flere øvelser og disipliner, deriblant i frontkollisjonstesten. Foto: Euro NCAP Vis mer


Swift, derimot, gjorde det meget godt, ikke minst i frontkollisjonstesten, der Swift oppnådde 15,7 av 16,0 oppnåelige poeng. Kun én bil har oppnådd et bedre resultat enn dette - rekordinnehaveren Chevrolet Cruze (16,0). Og ved siden av Swift er det kun Volkswagen Golf som har oppnådd 15,7 poeng. Det er også verdt å merke seg at Swift fikk 3,1 av 4,0 oppnåelige nakkesleng-poeng, noe som er betydelig bedre enn gjennomsnittet på 2,5.

Hvis vi ser hele voksenbeskyttelse-disiplinen under ett, klarte Swift 94 prosent måloppnåelse. Kun fem modeller har gjort det bedre enn dette: Alfa Romeo Giulietta (97), Volkswagen Golf (97), Chevrolet Cruze (96), BMW 5-serie (95) og Opel Astra (95).

Beskytter barna

I barnebeskyttelse-disiplinen ble det 82 prosent, også dette et resultat det står respekt av. Heller ikke i denne disiplinen er det flere enn fem bilmodeller som har gjort det bedre enn Swift.

Det relativt svakeste resultatet kom i fotgjenger-beskyttelsedisiplinen, der Swift oppnådde 62 prosent. Tallet er slettes ikke elendig, men ti andre bilmodeller har tidligere oppnådd et bedre resultat.

Testbil med forhjulsdrift

For ordens skyld skal vi gjøre oppmerksom på at Euro NCAP har testet den forhjulsdrevne utgaven. Her i landet vil altså den norske Suzuki-importøren utelukkende markedsføre utgaven med firehjulsdrift.

Her finner du DinSides unike Euro NCAP-oversikt.

Kilde: Euro NCAP, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Les også:

  • TEST: Suzuki Swift 4x4
  • De sikreste og farligste bilene
  • De 10 sikreste bilene
  • De ville ikke ha klart det i dag
  • Slik foregår det egentlig
  • De sikreste barnesetene
  • DinSide Motors juveler