Vis mer

Nye sportsbiler fra Toyota

Toyota bygde fine sportsbiler i mange år, men plutselig forsvant de. Hva skjedde?

Det er flere enn oss som har lurt på hvor det ble av sportsbilene Celica, MR2 og Supra. Det er nok hel del som har spurt etter denne typen biler, men vi tror likevel det var overgang til ny toppsjef som gjorde utslaget. Dagens president, Akio Toyoda, som akkurat nå har hendene fulle med andre ting, er ikke bare barnebarnet til grunnleggeren av Toyota, men også en ivrig tilhenger av motorsport og glad i å kjøre bil selv.

Akkurat nå har ikke Toyota en eneste bil på markedet som appellerer til noe annet en fornuften og det ganske så rasjonelle. Hvis vi ser bort i fra Land Cruiser finnes det faktisk ikke en eneste utagerende modell på det europeiske markedet.

Endelig


Men nå er prosjektet med sportsbiler i gang og vi fikk en prat med Chief Engineer Sports Vehicle Management Division, Tetsuya Tada.

FT-86, som den foreløpig heter, er basert på en plattform fra Subaru Impreza og bilen har også en boxermotor fra Subaru.

- Boxermotorer er lave og det gjør det enklere å få tyngdepunktet så lavt som mulig, sier Tada til DinSide Motor.

Tada lover videre at dette skal bli morsomt å kjøre med; for selv om bilen bruker deler fra Impreza, blir det ikke en firehjulsdrevet bil.

- FT-86 får en tradisjonell layout med frontmotor, manuell girkasse og bakhjulsdrift. Den får også en torsen-differensial på bakakselen som skaper sperre-effekt ved hardkjøring. Det gjør bilen ypperlig til drifting, fortsetter Tada og smiler.

Uviss effekt

Han har foreløpig ikke bestemt seg for hvor mange hestekrefter bilen skal ha, men vil gjerne ha noen innspill fra oss. Vi foreslår 300, men det var åpenbart litt mer enn det han hadde tenkt seg. FT-86 blir den midterste av tre nye morobiler fra Toyota så vi regner med at en bil som dette vil ende opp med et sted mellom 180 og 220 hestekrefter. Det er foreløpig umulig å si. Subaru har Boxer-motorer med opptil 280 hestekrefter per i dag. Tada tester bilen selv og bruker Formel 1-banen Fuji Speedway i Japan som eies Toyota selv.

Tada har heller ikke bestemt seg for hverken design eller navn.

- Designet er ferdig om et par måneder og den ferdige bilen blir langt finere enn denne. Navnet har vi heller ikke bestemt, men avgjør det i løpet av et år, sier Tada.

Nå virker det faktisk som om entusiasttørken fra Toyota går mot slutten, og at de skal ta entusiastkundene på alvor.

- Dere kan glede dere til flere kjøreglade sportsbiler fra Toyota i fremtiden, avslutter Tada.

Etter at Toyota har lansert sin versjon vil også Subaru få mulighet til å gjøre det samme. Hvordan den vil se ut er ukjent.

Dette er den første av tre nye sportsbiler som Toyota skal utvikle. FT-86 har fått bekreftet lansering i markedet tidlig i 2012. Deretter vil de følge på med både en mindre og en større sportsbil.