Nye Skoda Superb i detalj

Etter først å ha vært svært knapphendte med tekniske data, er nå så godt som all informasjon om Skodas nye flaggskip klar.

«...importøren hevder at det skal være mulig å få en "godt utstyrt" modell for under 300.000 kroner...»


Vi har flere ganger tidligere sett bilder av og skrevet om nye Superb, men først nå ligger all informasjon på bordet. Da er det på sin plass å ta en liten oppsummering. I motsetning forgjengeren som var en tradisjonell sedan, er nye Superb strengt tatt en diger femdørs kombi. Det betyr at bagasjelokket henger sammen med bakruta og hengslingen sitter i taket. Likevel kan bagsjelokket også åpnes alene dersom du bare skal laste inn mindre gjenstander. Lastekapasiteten med baksetene i bruk er gode 565 liter.

Lang

Vis mer

Nye Skoda Superb i detalj

  1. Store bilder


Lengden er snaut 484 centimeter og bredden 182 centimeter. Dagens Superb måler til sammenligner 480 og 176 centimeter i henholdsvis lengden og bredden. Litt overraskende er det kanskje at akselavstanden har minsket, fra 280 til 276 centimeter. Sporvidden har imidlertid økt med om lag tre centimeter foran og noe mindre bak.

1.9 TDI

Motormessig burde Superb være godt tilpasset det norske markedet. Innstegsmotoren på dieselsiden blir den velkjente og i våre øyne utdaterte 1,9-literen med 105 hester og 250 newtonmeter. Denne jobber fortsatt etter pumpedyseprinsippet. 0-100 går med denne motoren på 12,5 sekunder. Girkassen er manuell og femsteget, og forbruket ligger på 0,57 liter per mil med et tilhørende CO2-utslipp på 151 gram. En Greenline-versjon basert på denne motoren med 136 gram CO2 per kilometer kommer også.

2.0 TDI 140 hk

Vis mer


Pumpedysetekonologi har overraskende nok også neste trinn på stigen, 2.0 TDI med 140 hester og 320 newtonmeter. Denne finnes allerede i common rail-versjon i flere biler i dag, men Skoda må altså ta til takke med den gamle og langt dårligere varianten. Krefter burde det imidlertid være greit med. 0-100 går på 10,2 sekunder og forbruket ligger på 0,59 liter per mil. Det gir et CO2-utslipp på 155 gram per kilometer.

2.0 TDI 170 hk

2.0 TDI med 170 hestekrefter blir sprekest på dieselsiden, og denne har common rail-innsprøytning. Med et dreiemoment på 350 newtonmeter blir dette kraftige saker. 0-100 går på 8,8 sekunder. Forbruket øker likevel ikke spesielt mye og ligger på 0,6 blank. Det gir 159 gram CO2.

1.4 TSI

Vis mer


Går vi over på bensinsiden går startskuddet med en 1,4-liters turbomotor på 125 hestekrefter og 200 newtonmeter. Denne gjør 0-100 på 10,5 og bruker 0,66 liter per mil med 157 tilhørende gram CO2. Denne motoren burde være et godt og rimelig alternativ for dem som ikke er så glad i diesel.

1.8 TSI

Litt sprekere blir 1.8 TSI med 160 hestekrefter og 250 newtonmeter. 0-100 går med denne motoren på 8,6 sekunder og toppfarten er oppe i 220 kilometer i timen. Nøkkeltall for forbruk og CO2-utslipp er 0,76 liter og 180 gram.

3.6 FSI

Vis mer


Selv om 1.8 TSI er en fin motor, er toppen av kransekaken en ganske annen historie. Denne utgjøres nemlig av en 3,6-liters direkteinnsprøytet V6er. 260 hestekrefter og 350 newtonmeter er mye selv i en så stor bil som Superb. Derfor er denne modellen også utstyrt med firehjulsdrift i form av fjerde generasjon Haldex. 0-100 går på fine 6,5 sekunder. Forbruket på 1,0 liter per mil er ikke like imponerende. 238 gram CO2 per kilometer har etter hvert blitt ganske sjelden kost. Noe vanlig syn på norske veier blir denne uansett ikke.

Girkasser

Når det gjelder transmisjon, er manuelle sekstrinnskasser standard på 2.0 TDI med både 140 og 170 hester. En sekstrinns DSG-kasse er tilgjengelig. På bensinsiden har de to minste motorene også manuelle girkasser med seks gir som standard. 1.8 TSI kan leveres med den nyutviklede DSG-kassen med syv gir. 3.6 FSI har sekstrinns DSG som eneste valg.

Utstyr

Vis mer


På utstyrslisten er ting som adaptive og svingbare frontlykter, navigasjonssystem med 30 gigabytes harddisk, parkeringshjelper og opptil ni kollisjonsputer verdt å trekke frem.

Under 300.000

Prisene er ikke klare, men importøren hevder at det skal være mulig å få en ”godt utstyrt” modell for under 300.000 kroner, hvilket i så fall ikke er verst. Dagens Superb begynner på 290.000, men har da 115 hestekrefter. Skoda Superb kommer til Norge i september. Neste år er det ventet en stasjonsvognutgave.

  • Se de store bildene her!
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder