Her er den altså, nye Skoda Octavia stasjonsvogn. Det dreier seg om tredje generasjon siden 1996 og den er større og romsligere enn forgjengerne. Foto: Skoda
Her er den altså, nye Skoda Octavia stasjonsvogn. Det dreier seg om tredje generasjon siden 1996 og den er større og romsligere enn forgjengerne. Foto: SkodaVis mer

Nye Skoda Octavia, nå også som stasjonsvogn

Vi har kjørt Skodas nye Octavia - men bare som kombi. Nå er også stasjonsvognen her.

Octavia er Skodas desiderte bestselger og har vært det siden første generasjon (hvis vi ser bort fra modellen som fantes på 50- og 60-tallet) ble lansert i 1996. Tredje generasjon er lengre og bredere enn sin forgjenger, men tar fortsatt mål av seg til å gi mellomklasseformat til kompaktklassens priser.

Vi har kjørt nye Skoda Octavia

Mer enn Volvo V70

Vi kjenner øyeblikkelig stasjonsvognen igjen som en Skoda, men lengden på stasjonsvognen har i forhold til forgjengeren økt med ni centimeter og bredden med 4,5 centimeter. I tillegg har akselavstanden økt med nær 11 centimeter. Resultatet er naturlig nok klart forbedret innvendig plass - spesielt benplassen i baksetet skal være meget bra. Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 610 liter, hvilket i så fall er større enn eksempelvis de i klasseledere som VW Passat og Volvo V70. Med nedfelt bakseterygg øker plassen til 1.740 liter.

Komfortløsningene som er tilgjengelige omfatter adaptiv cruisekontroll, trafikkskiltregistrering og fjernlysassistent samt en ny generasjon radio- og navigasjonssystemer.

Skoda Rapid: Spennende bil til knallgod pris

Praktisk

Typisk Skoda: Oversiktlig og ergonomisk. (Her med ekstrautstyr, naturligvis). Vis mer


Skoda har som slagord Simply Clever - noe som innebærer smarte, men enkle løsninger. Som kombiutgaven har den vendbar bagasjeromsmatte, flere sikkerhetsnett, veskeholdere, søppelbeholder, mange flaskeholdere, holdere for multimedieskjermer, isskrape i tanklokket og refleksvest under førersetet. I tillegg har stasjonsvognen en egen frakkeholder og fjernutløser for de nedfellbare bakseteryggene. Nedfellbar seterygg på passasjersiden foran gjør det mulig å laste ekstra lange gjenstander. Under det justerbare bagasjeromsgulvet er det plass til å stue bort både takstativ og innsynsvernet.

Skoda drar en diger "allroad"

Assistansesystemer

På sikkerhetsfronten opplyser Skoda at bilen utstyres med inntil ni kollisjonsputer og en rekke av de nye sikkerhetssystemene som for noen år siden ble introdusert av Mercedes og de andre premium-merkene, er nå tilgjengelig. Eksempler er Front Assist med nødbremsefunksjon, filskiftevarsler som holder bilen i rett kjørefelt, multikollisjonsbrems som reduserer risikoen for nye sammenstøt ved kollisjoner, proaktiv passasjerbeskyttelse som blant annet lukker vinduer og takluke ved sammenstøt, tretthetsvarsler og fotgjengerbeskyttelse.

Skoda Citigo prøvekjørt

Skoda har dessverre vært gjerrige med fotomateriellet - vi har bare mottatt de to eksteriørbildene - men interiøret i kombien blir nok omtrent likt.

Her er den altså, nye Skoda Octavia stasjonsvogn. Det dreier seg om tredje generasjon siden 1996 og den er større og romsligere enn forgjengerne. Foto: Skoda
Typisk Skoda: Oversiktlig og ergonomisk. (Her med ekstrautstyr, naturligvis).


Nøysom

De nye motorene som er utviklet for tredje generasjon Octavia skal ifølge produsenten være inntil 17 prosent mer økonomiske enn forrige generasjon. Motorutvalget vil bestå av fire bensinmotorer og fire dieselmotorer, og den drivstoffgjerrige GreenLine-versjonen har et forbruk oppgitt til 0,34 liter per mil. CO2-utslippet skal være nede på 89 gram. Dette borger for et hyggeligere avgiftsnivå og dermed muligheten for moderate priser.

På bilutstillingen i Genève som åpner sjuende mars, vil Skoda også presentere Octavia Stasjonsvogn 4x4 med nyutviklet firehjulsdrift og femte generasjon Haldex-system. Nye Octavia stasjonsvogn skal lanseres på det norske markedet i juni.