<b>OVERRASKER IKKE:</b> Sett den før? Nei, dette er en helt ny Skoda Fabia, faktisk. "Ny look", kaller Skoda det. Joda, ser man godt etter er linjene noe skarpere enn på forgjengeren. Bilen er også blitt noe bredere, og lavere. Foto: SKODA
OVERRASKER IKKE: Sett den før? Nei, dette er en helt ny Skoda Fabia, faktisk. "Ny look", kaller Skoda det. Joda, ser man godt etter er linjene noe skarpere enn på forgjengeren. Bilen er også blitt noe bredere, og lavere. Foto: SKODAVis mer

Nye Skoda Fabia er offisiell

Fabia er en større modell enn Citygo, men nå sies å være mer folkelig.

Fabia er død - leve Fabia!

Tredje generasjon av Skoda Fabia debuter på bilutstillingen i Paris i oktober 2014, med lett fornyede og dermed noe mer moderne linjer som ifølge produsenten representerer Skodas «nye look».

De skarpere linjene skal ifølge Skoda markere en klar endring i design, noe vi har litt problemer med å oppdage. Men det er sjefdesigner Josef Kaban - som også var ansvarlig for konseptet Concept Vision C - vist i Genève i mars i år - som sier det.

Test av Skoda Fabia - generasjon II

Mer sporty?

Designen signaliserer ifølge ham en mer emosjonell retning for Skoda med mer sporty og dynamiske linjer. Vi kan være enig i at bilen ser litt mer spenstig ut enn før. Vi har ikke alle de nøyaktige dimensjonene, men vet at den er blitt tre centimeter lavere og hele ni centimeter bredere. Nå måler den altså 147 centimeter i høyden og 173 centimeter i bredden.

Skoda Fabia av tredje generasjon medfører utvilsomt en utvikling med utvidet utnyttelse av moderne teknologi. Denne inkluder blant annet Mirror-link for integrering av smart-telefoner i bilen.

Den røffere Octavia-versjonen Scout får hyggelig pris

NY DESIGN: Her viser sjefsdesigner Josef Kaban frem konseptbilen VisionC på bilutstillingen i Genève i vår. Det er ifølge ham den som har inspirert linjene til nye Skoda Fabia. Foto: SKODA Vis mer


Mer nøysom

Nye Skoda Fabia utstyres naturlig nok med siste generasjon motorteknologi, og med nye drivstoffgjerrige motorer som oppfyller utslippskravene i EU6-standarden som snart trår i kraft. Kundene kan velge mellom tre dieselmotorer eller fire bensinmotorer som alle er utstyrt med start-stop automatikk og energigjenvinning som standard. Videre kan kundene velge mellom manuell girkasse eller dobbelkløtsj-automat (DSG).

Innstegsmodellen er en 3-sylindret 1.0 MPI-motor (bensin) på 60 hestekrefter. Toppversjonen ved introduksjonen er en 4-sylindret turboladet 1.2 TSI på 110 hester.

Skoda Yeti blir billigere

FAGRE LØFTER: Slik så den ut, skissen Skoda publiserte før presentasjonen av nye Fabia. Foto: SKODA
FAMILIETREKK: Skoda Fabia kommer nå i sin 3. generasjon og viser tydelig sin tilhørighet til Skoda-familien anno 2014. Foto: SKODA
OVERRASKER IKKE: Sett den før? Nei, dette er en helt ny Skoda Fabia, faktisk. "Ny look", kaller Skoda det. Joda, ser man godt etter er linjene noe skarpere enn på forgjengeren. Bilen er også blitt noe bredere, og lavere. Foto: SKODA
Foto: SKODA
Foto: SKODA
Foto: SKODA
Foto: SKODA
MER VISJONÆR: Skoda VisionC Concept ble vist i vår og skulle signalisere veien fremover for Skodas design. Foto: SKODA
NY DESIGN: Her viser sjefsdesigner Josef Kaban frem konseptbilen VisionC på bilutstillingen i Genève i vår. Det er ifølge ham den som har inspirert linjene til nye Skoda Fabia. Foto: SKODA
Foto: SKODA
Foto: SKODA
Foto: SKODA


Downsizing

De nye turbo-dieselmotorene med direkte innsprøyting til Skoda Fabia er alle 3-sylindrede common-rail-motorer i aluminium. De yter fra 75 til 105 hestekrefter. Det er ytelser som fra forrige generasjon, men med 1,4 liter slagvolum istedetfor 1,6.

Senere presenteres også en GreenLine version av 75-hestersversjonen av 1.4 TDI-motoren. Den har et forbruk oppgitt til kun 0,31 liter per mil - med et CO2-utslipp på meget anstendige 82 gram per kilometer.

Nye Skoda Fabia blir opptil 65 kilo lettere enn forgjengeren og veier fra 980 kilo.

- Nye Skoda Fabia lanseres i Norge i januar 2015, men vi håper vi kommer i gang med forhåndssalget allerede i november, opplyser direktør Kai Robert Solheim hos importøren.