Nye Renault Laguna: Her er bildene

Vi kan i dag bringe den informasjonen vi kom med den 10. februar, pluss noen presisjoner og helt nye bilder.

Nye Renault Laguna: Her er bildene

  1. Nye Laguna: store bilder


Nye Renault Laguna blir lansert i Europa den 10. mars og skal være tilgjengelig i Norge fra april i år. Bilen ble vist på Amsterdam-utstillingen for to uker siden, sannsynligvis for å få mer oppmerksomhet enn den mer ettertraktede Genève-utstillingen ville kunne ha skaffet på egen hånd. Vi bringer her de nye bildene av Laguna II i ny utførelse samt en oppdatering av informasjonen vi bragte den 10. februar.

Prioritet til interiøret

Renault understreker at oppdateringen først og fremst tar sikte på å bedre kvaliteten, både med hensyn til anvendte komponenter og konstruksjonsmessig. Dette har i første omgang angått interiøret, som er helt nyutviklet. Fokus har vært rettet mot både kvalitetsinntrykk og reell kvalitet. Videre skal ny teknologi for å heve komfortnivået være tatt i bruk. Sikkerhetsmessig er bilen også oppgradert for å holde i hevd det gode rykte modellen oppnådde ved å være den første i sin kategori som oppnådde fem stjerner i Euro-Ncap's krasj-test.

De utvendige forandringene er først og fremst synlige i fronten, som nå er mer i stil med de nyere produktene fra Renault, som Mégane og Modus. Luftinntaket under støtfangeren gir i tillegg et mer dynamisk preg. Interiørmessig er det blitt lagt ned arbeid i å forbedre kvalitetsinntrykket. En mer praktisk organisering av dashbord og midtkonsoll samt oppdatering av materialvalg generelt gir Lagunaen et mer moderne look.

CARMINAT: "Fortsett rett frem her..." Vis mer


En av de mer interessante nyhetene som dukker opp på denne modellen er det nye CARMINAT (se til høyre) navigasjonssystemet av siste generasjon, som er blitt utviklet i samarbeid med Nissan og som også vil komme på Nissan Pathfinder i nærmeste fremtid.

Nye motorer

Kjøregleden blir også løftet et hakk med et mer dynamisk chassis enn tidligere, samt introduksjonen av en ny turboversjon med navnet GT. Denne sistnevnte yter 205 hestekrefter og 300 newtonmeter dreiemoment. Akselerasjon fra 0 til 100 er oppgitt til 7,2 sekunder, og toppfarten til 235 kilometer i timen.

Det dukker også opp to nye dieselmotorer som klarer Euro IV-kravene: 1,9 dCi med 130 hestekrefter og 1,9 dCi med 110 hester. De to andre dCi-motorene (1,9 med 120 hester og 2,2 med 150 hester), forblir i programmet.

Bensinprogrammet innbefatter en to-liter på 135 hestekrefter, en turbovariant av den samme motoren, nå med 170 hester og, helt øverst i programmet, den kjente V6-treliteren som yter 210 hestekrefter. 1,8 literen droppes i den oppdaterte Lagunaen, men 1,6-literen, som nå yter 115 hestekrefter, fortsetter som inngangsmodell.

Alt i alt virker Laguna II godt rustet til å ta fatt på siste halvdel av sin livssyklus - bare prispolitikken er tilpasset markedets realiteter.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder