Designet er klassisk Range Rover, heldgvis vil vi si, men noen ville kanskje ønsket seg større forandringer.
Designet er klassisk Range Rover, heldgvis vil vi si, men noen ville kanskje ønsket seg større forandringer.Vis mer

Nye Range Rover

Etter alt for mange dårlige spionbilder er nye Range Rover endelig offisiell. Stikkordene er: Lettere, kraftigere og enda mer luksuriøs.

Det er ingen overraskelse at det kommer en ny Range Rover: For til tross for ansiktsløftninger underveis har den gamle holdt koken i snart 10 år, og antallet spionbilder av nykommeren har blitt hyppigere og hyppigere de siste månedene.

Og i dag ble altså de første offisielle bildene sluppet av fjerde generasjon Range Rover, og hvis du har vært redd for at Land Rover skulle gjøre noen dramatiske endringer kan du puste lettet ut.

- Verdens ledende luksus-SUV

– 40 år med suksess gjør naturlig nok at designprosessen har hatt stor respekt for bilens DNA, sier Land Rovers designsjef Gerry McGovern i den medfølgende pressemeldingen.

– Den nye Range Roveren tar vare på modellens essensielle og unike karakter: Dette er ganske enkelt den mest luksuriøse og komplette Land Rover noensinne, sier salgsdirektør Rune Pedersen i Land Rover Norge.

Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Designet er klassisk Range Rover, heldgvis vil vi si, men noen ville kanskje ønsket seg større forandringer.
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder

Se bildene her:

Det er altså under skallet det har skjedd

Range Rover har lenge fått kritikk for at bilene er tunge, og det har de naturlig nok jobbet mye med. Blant annet er stålkonstruksjonen i forrige modell erstattet med et helsveiset aluminiums-karosseri (monocoque-konstruksjon), som alene kutter vekten med 420 kilo.

Dette vil forhåpentligvis gi store utslag både på ytelser og ikke minst utslipp, men detaljene har vi foreløpig ikke fått.

Hva synes du om designet på nye Range Rover? (Avsluttet)
Klassisk Range Rover. Helt glimrende.(69%) 524
Litt skuffet, burde tatt større grep(16%) 118
Fin, men hadde håpet på noe mer spenstig(15%) 112
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Nye Rover har også fått en ny versjon av Terrain Response (2 Auto), og hvis du er en av de ytterst få som tør å ta dette milliongliset ut på hardkjøring, kan du altså glede deg over at bilen nå skal være enda bedre på å stille seg selv inn avhengig av underlaget du kjører på.

Range Rover skryter også av en nyutviklet fire-punkters luftfjæring, som skal gi økt stabilitet i kurver - samtidig som komforten er på plass.

Mer plass bak

For det er ikke til å legge skjul på at høy komfort og eksklusive materialer er viktig for Range Rovers kunder. Verdt å merke seg er det derfor at også langbente baksetepassasjerer kan glede seg: Benplassen bak er nemlig økt med 118 millimeter, og det skal også komme nye doble luksusstoler kalt Executive Class.

– Nyvinningene og lettvektkonstruksjonen gir en helt ny opplevelse med en markant endring i komfort, ytelse, design og kjøreegenskaper, sier salgsdirektør Rune Pedersen i Land Rover Norge.

Bare å spare

Foreløpig vet vi lite om motorene, men det ser ikke ut til å være noen store endringer her - og det betyr at de store bensinmotorene fortsatt er på plass, samtidig som diesel videreføres i både V6- og V8-versjoner.

Pris, salgsstart i Norge og mer om motoralternativene får vi forhåpentligvis vite på verdenspremieren i midten av september.