Vis mer

Nye Prius: Innertier fra Toyota

Tredje generasjon Toyota Prius har så mange gode egenskaper at alle som vurderer ny bil burde prøvekjøre den.

STOCKHOLM, verdens Prius-tetteste by (DinSide Motor): Nye Toyota Prius er en imponerende bil. Hør bare: Den nøyer seg med 0,39 liter drivstoff per mil og den slipper kun ut 89 gram CO2 per kilometer, noe som er bra for det globale klimaet. Takket være en moderne bensinmotor og mulighet for inntil to kilometer fullelektrisk drift, er Prius også uvanlig snill mot nærmiljøet. Men Prius er ikke bare en usedvanlig gjerrig og miljøvennlig familiebil. Toyotas nye stolthet er også full av teknologiske godbiter. Den kan skilte med en uvanlig rikholdig standardustyrsliste. Og - ikke minst - den er overraskende billig.

Fra 266.000 kroner

Prius III starter nemlig på 266.000 kroner, noe som er en oppsiktsvekkende lav pris for en så stor, så velutstyrt, så kul og så avansert bil. Velger du å legge 340.000 kroner på bordet, får du en enda mer imponerende utrustet bil. Men før vi kikker nærmere på alt utstyret, la oss først se litt på hva slags bil vi egentlig snakker om.

Som sin forgjenger, er Prius er en mellomstor kombikupé. Tredje generasjon har vokst med 1,5 lengdecentimeter til 446,0, noe som betyr at den er om lag like lang som Ford Focus stasjonsvogn (447), Volkswagen Tiguan (446) og Volvo S40 (447).

Den store bakluken, som på karakteristisk vis strekker seg nesten helt tilbake til bakseteryggene, åpenbarer et stort og lettbrukt lasterom. Under lasteromsgulvet finner vi mer oppbevaringsplass og under der igjen skjuler det seg et stort nikkelmetallhydrid-batteri (NiMH). Dette er koblet sammen med en rekke komponenter under panseret, deriblant en bensinmotor og en elektromotor. Disse tre enhetene utgjør kjernekomponentene i en særdeles avansert drivlinje som går under betegnelsen Hybrid Synergy Drive.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Evolusjon, ikke revolusjon

De samme komponentene var imidlertid også å finne i andre generasjon Prius, som ble lansert i Norge sommeren 2004 og som fikk sin ansiktsløfting allerede våren 2006. Tredje generasjon er derfor ingen revolusjon, men en videreforedling av et allerede meget velfungerende konsept.

Også når det kommer til design har Toyota vært trofast mot grunnkonseptet. Som Prius II kjennetegnes Prius III ved en uvanlig buet taklinje som faller allerede fra B-stolpen og som ender opp i en relativt rett bakpart. Bakparten kjennetegnes fortsatt av at bakruten strekker seg nedover mot skiltet - og prydes fortsatt av vertikale baklykter. Men linjene har blitt strammere og mer kantete, blant annet har Prius fått en uvanlig skarp overgang mellom bakskjerm og bakfanger.

Ekstremt lav luftmotstand

Vis mer
«Samtidig er effektøkningen fra bensinmotoren et problem sett med norske øyne. Det økte antall hestekrefter utløser nemlig økt effektavgift, noe som i sin tur spiser opp en stor del av avgiftsgevinsten det reduserte CO2-utslippet bidrar med.»
Vis mer


Også fronten har blitt skarpere, mer moderne og modigere. Blant annet har Prius III fått uvanlig skarpe frontlykter og to vertikale enheter bestående av blink- og tåkelys. Grillen deles nå av Toyota-logoen - som for øvrig har blitt blå - og sideblinklysene er flyttet opp i sidespeilene, som nå er trukket nærmere føreren. Også under bilen har det skjedd ting, noe som ifølge Toyota skal ha medvirket til at nye Prius har enda lavere luftmotstand enn sin forgjenger (ned fra Cd 0.26 til 0.25).

Den forbedrede aerodynamikken har sammen med en rekke andre faktorer sørget for at Toyota nå kan presentere en enda mer øknonomisk Prius. Forbruket er ned 0,03 liter til 0,39 per mil ved blandet kjøring, noe som gir en rekkevidde på hele 115 mil. Med tanke på at vi her snakker om en familiebil med bensinmotor og en relativt beskjeden 45-liters tank, er dette oppsiktsvekkende tall.

Større bensinmotor

Det vil føre altfor langt av sted å gå nøye inn på alt som har skjedd med bilens drivlinje. Det vi imidlertid kan fortelle, er at forgjengerens 1,5-liter er erstattet av en 1,8-liter med variable ventiltider (VVT-i). I likhet med forgjengeren simulerer også denne en Atkinson-motor, noe som blant annet senker forbruket og sørger for at den er meget lettstartet. Sistnevnte er selvsagt meget viktig for en bil som svært hyppig kuttes og starter motoren. Den nye 1,8-literen produserer 98 hestekrefter og 142 newtonmeter, en markant forbedring sammenlignet med forgjengeren (77 hk, 115 Nm).

Samtidig er batteri og elmotor modifisert. Batteriet er som nevnt fortsatt basert på NiMH-teknologi, men er videreutviklet, og spenningen fra 202-volts-batteriet kjøres nå opp i 650 Volt, mot tidligere 500. Elmotoren er lettere, arbeider med langt høyere turtall og kan nå levere inntil 82 hestekrefter, opp 14 sammenlignet med forgjengeren.

Problematisk effekt

Samtidig er selvsagt en hel haug med andre komponenter videreutviklet. For eksempel har Prius nå fått en elektrisk drevet vannpumpe. Faktum er uansett at samlet effekt nå oppgis til 136 hestekrefter, en forbedring på hele 22. Prius har altså blitt sprekere samtidig som den har blitt gjerrigere og skal nå klare 0 til 100 på 10,5 sekunder (vs 10,9). Dette er selvfølgelig imponerende. Samtidig er effektøkningen fra bensinmotoren et problem sett med norske øyne. Det økte antall hestekrefter utløser nemlig økt effektavgift, noe som i sin tur spiser opp en stor del av avgiftsgevinsten det reduserte CO2-utslippet bidrar med.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Lettkjørt i byen

Men hvordan er bilen å kjøre? Jo, helt utmerket. Riktignok har vi ikke hatt Prius på en skikkelig landeveistest, men bilen gjorde en utmerket jobb på svenske motorveier og i Stockholms bygater. Den lille, kule girspaken er svært lettbetjent og den trinnløse girkassen, som er standardutstyr, sørger for at venstrefoten kan hvile. Ryggekamera og parkeringsassistent (fra og med utstyrsnivå Executive) gir god hjelp ved parkering, det samme gjør den spesielle nedtrukne bakruten. Det faktum at parkering og annen komplisert manøvrering takket være motorkutt foregår helt lydløst, er ytterligere med på å senke stressnivået. Førsteinntrykket er også at hjulopphenget gjør en helt grei jobb, men det må vi komme tilbake til.

Lekrere interiør

Og hvordan er førermiljøet? Jo, etter vårt syn svært vellykket. Riktignok har Toyota valgt å gå tilbake til hard dashbordplast. Men bortsett fra dette, fremstår Prius III-interiøret som et stort fremskritt. Toyota har blant annet utviklet et tofarvet interiør, som medvirker til at den nye kupeen er langt lysere og mer innbydende enn den vi husker fra forgjengeren. Samtidig har Toyota valgt å forbinde dashbordkonsollen og midtkonsollen med en bro. Denne ser bra ut og egner seg meget godt som plattform for den lille girspaken. Det nye rattet er langt lekrere og den nye navigasjonsskjermen er mer elegant integrert i dashbordet.

Kule instrumenter

Instrumentene er fortsatt digitale og sentralt plassert, men har blitt enda kulere. Energimonitoren er flyttet fra navigasjonsskjermen og opp i instrumentpanelet og via knapper på rattet kan føreren velge mellom en hel masse tilgjengelig informasjon.

Vi lot oss spesielt fascinere over den såkalte Touch tracer-teknologien. Denne går ut på at en lett berøring av de gummierte rattknappene fører til at disse plutselig vises oppe i instrumentpanelet. Takket være litt triksing har Toyota fått til en morsom 3D-effekt som får det til å se ut som om knappe-kopiene svever inne i instrumentpanelet.

Head Up Display

Vis mer
«Samtidig er effektøkningen fra bensinmotoren et problem sett med norske øyne. Det økte antall hestekrefter utløser nemlig økt effektavgift, noe som i sin tur spiser opp en stor del av avgiftsgevinsten det reduserte CO2-utslippet bidrar med.»
Vis mer


Og ikke nok med det. Prius er i tillegg den første folkelige bilen vi har vært borti som har frontruteprojisert informasjon (Head Up Display) som standardutstyr. Det betyr at føreren kan lese av hastighet og navigasjonsinformasjon i frontruten uten å fjerne blikket fra trafikkbildet. Vi bet oss for øvrig merke i at også nye Prius kan skilte med to fine koppholdere, to hanskerom, separate leselys og belyste sminkespeil. Et av fremskrittene er at rattet endelig kan justeres i dybden, et annet at klokken omsider har fått 24-timers urverk. Nye Prius-eiere vil også få muligheten til å koble ut fremre passasjerkollisjonspute.

Opplevelsen når man betjener luftdysenes lukkemekanismer er premiumaktig, både A- og B-stolper er stofftrukne, samtlige sidevinduer har ett-trykk-funksjon begge veier og klimaanlegget kan betjenes fra rattet. Sistnevnte er for øvrig avkuttet i bunn, noe som gir bedre plass for kraftige føreres lår.

Ikke perfekt

Også bakseteavdelingen er trivelig. Benplassen har blitt enda bedre, "kardangtunnelen" har blitt enda lavere og det integrerte midtarmlenet inneholder fortsatt to koppholdere. Takhøyden skal også ha blitt bedre, men er fortsatt et par centimeter lavere enn gjennomsnittet, noe som betyr at høye voksne må sitte unaturlig fremoverlent eller bøye hodet. Vi la også merke til at de to praktiske koppholderne i bakkant av midtkonsollen har forsvunnet, at det nedfellbare midtarmlenet fortsatt faller helt ned på sitteputen og at dørlommer og leselys fortsatt er mangelvare.

Og når vi først er inne på svakheter, kan det nevnes at skinnsetene ikke er spesielt eksklusive, at bensinlokket må åpnes med en egen spak, at fotbrekket ennå ikke er erstattet med en elektromekanisk parkeringsbrems og at det fortsatt ikke er mulig å kjøpe hengerfeste til Prius. Vi kan også nevne at dagens utgave leveres med åtte år/150.000 kilometer garanti på batteri og hybridkomponenter, mens den som kjøper Prius III må nøye seg med fem år/100.000 km. Det råder også noe uklarhet om setevarme følger med på kjøpet eller om det er ekstrautstyr.

Men bortsett fra disse meget få innvendingene, hadde vi store problemer med å finne argumenter for å hoppe over denne bilen.

Mange godsaker

Tvert i mot fant vi en hel masse positivt å feste oss ved. Som all den spennende teknologien. Vi har allerede nevnt den unike drivlinjen, de kule instrumentene, 3D-effektene, den radarbaserte avstandsholderen og den frontruteprojiserte informasjonen. I tillegg kommer det faktum at Prius er en av de første bilene i verden - og den første ikke-premium-bilen - som kan skilte med diodebasert nærlys (standard fra Executive). Denne spennende teknologien, som presenterer seg via to stilige linser i hver frontlykt, kan skilte med lavt energiforbruk, god lyseffekt og har en levetid på hele 15 år.

Prius kan også skilte med et solcellepanel i taket (standard i Premium). Dette er koblet sammen med en friskluftvifte som kjøler kupeen når eieren er ute av bilen. Eiere av Premium-eksemplarer kan også glede seg over fjernbetjent klimaanlegg. Ved å trykke på en knapp på fjernkontrollen startes aircondintion-anlegget, noe som er mulig grunnet det kraftige batteriet.

Raskere varm

Prius kan også skilte med vannavvisende sideruter (standard fra Executive). Parkeringshjelperen er koblet sammen med to sensorer ute på siden av den fremre støtfangeren og Toyota har utrustet Prius III med Exhaust Heat Recovery System. Eksosvarmegjenvinner-teknologien sørger for at bensinmotoren - som jo stadig kuttes - raskere oppnår driftstemperatur. Raskere driftstemperatur innebærer lavere forbruk og renere forbrenning samt raskere varme i kupeen på kalde dager.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Comfort

Prius starter altså på 266.000 kroner. For denne prisen får man en Prius Comfort. Den kan blant annet skilte med antiskrens (VSC+), syv kollisjonsputer, aktive hodestøtter foran og dødvinkelsone i venstre sidespeil. Forrige generasjon Prius oppnådde fem stjerner hos Euro NCAP, og vi lar oss overraske om ikke Prius III klarer det samme.

Prius Comfort leveres også med automatgir, nøkkelfri adgang og start, elektronisk klimaanlegg, rattbetjent stereoanlegg, frontruteprojisering, avanserte instrumenter, elektriske vindusheiser rundt baut, tåkelykter og 15-toms alufelger.

Advance

Neste trinn på stigen heter Advance og koster 283.000 kroner (+ 17.000). Advance leveres i tillegg med fartsholder, regnsensor, bluetooth, skinntrukket ratt, flere høyttalere, mikrofiber setetrekk og 17-toms alufelger.

Executive

Nest øverste nivå heter Executive og koster 309.000 kroner (+ 26.000). Kjøper man Executive, får man harddiskbasert og skjermbetjent navigasjon, ryggekamera, diodebaserte nærlys, vannavvisende sideruter foran, automatisk nedblendbart bakspeil, parkeringshjelp med sidesensorer og autolys.

Premium

Topputgaven kalles Premium og koster 340.000 kroner (+ 31.000). Premium har i tillegg skinnseter, radar avstandsholder, Pre-Crash sikkerhetsteknologi, solcelletak og fjernstyrt klimaanlegg.

Billig

340.000 kroner for en så eksepsjonelt velutrustet og moderne familiebil med så lave drivstoffutgifter er rett og slett veldig billig. Vi mener derfor at alle som vurderer å kjøpe seg en ny bil i denne prisklassen bør vurdere en Prius.

Prius kan selvsagt ikke konkurrere med de største stasjonsvognene når det kommer til plass. Den kan heller ikke konkurrere med folke-SUVer når det kommer til fremkommelighet eller med syvseters fleksibiler når det kommer til antall passasjerer og fleksibilitet. Men takket være sine svært konkurransedyktige priser kan denne unike bilen utfordre de fleste kompaktklassebiler og mange av de mellomklassebaserte sedanene og kombikupeene.

Interessant for mange

Vi kommer selvsagt tilbake med en skikkelig test på norsk jord senere i sommer. Kan hende finner vi flere feil og mangler da. Men vårt førsteinntrykk tilsier at Toyota med sin nye Prius har frembrakt en bil som bør være interessant for langt flere enn de 3.500 norske kundene som så langt har valgt å satse på Toyotas hybridbil.

Prius III introduseres i Norge den 2. september.

Les også:
TEST: Toyota Prius II facelift
TEST: Toyota Prius II
Diodelyktene er her
DinSide Motors juveler