Nye Peugeot 207: Splittet personlighet

Småbiler koster fra 150.000 til 300.000 kroner, og det blir etter hvert vanskelig å dekke hele kundegruppen med samme bil.

Vis mer

Nye Peugeot 207: Splittet personlighet

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer


Derfor har Peugeot gjort et smart trekk, de leverer nye 207 med forskjellig styling i grillen slik at det blir lettere å få vist frem hvilken ende av prisspennet bilen ligger i.

Voldsom og aggressivt voldsom

De to variantene av fronten på nye 207 har begge den voldsomme grillen som etter hvert har blitt Peugeots kjennemerke. Den ene varianten har et panser som avslutter før grillen, mens den aggressive utgaven lar panseret henge utover grillen. På sistnevnte er panseret formet slik at det likner litt på fronten av en formel-bil, og vi tipper det er denne fronten som vil dukke opp på de heftigst motoriserte 207-ene.

Den snilleste varianten kommer med og uten tåkelys, og forskjellen er så stor at det nesten blir en tredje variant. Tåkelysene er på den mest aggressive varianten lagt i grillens ytterkant, mens de på den snille varianten er lagt dypt inne i frontspoileren.

Tydelig

Det er liten sjanse for at nye 207 vil gli anonymt inn i rekken av småbiler, og frykten for nettopp dette kan ha vært litt overvurdert hos Peugeot. Nye 207 er blitt veldig tydelig Peugeot, og det er ikke bare fronten som sørger for det. Hekken er en direkte arv fra forgjengeren, og sideprofilen er også ganske lik.

I streben etter å skille seg ut har 207 fått hjulbuer med et bredt og flatt felt rundt hele buen, og det ser ut som det mangler skjermutbyggere. De markerte hjulbuene er med på å gjøre bilen enda mer aggressiv i uttrykket.

Ved siden av den tydelige grillen vil det nok bli lett å kjenne igjen 207 på grunn av de litt spesielle sidespeilene. Siderutene starter betydelig lavere enn frontruten, og høye skuldre gjør det nødvendig med sidespeil som er montert på klassens klart lengste ben.

Godt strukket

Vi blir alltid glade når nye utgaver har vokst med relativt mer i akselavstand enn i totallengde, men for 207 del er forholdet 20 centimeter i toltallengde mot 10 centimeter i akselavstand. Noe av forklaringen kan være tilpasning av bilens front i forhold til fotgjengersikkerhet, og det lange overhenget foran trenger ikke nødvendigvis gå veldig mye utover kjøreegenskapene.

Nye 207 vil bli målt mot den velkjørende og underholdende 206. Sporvidden er økt ganske mye, rundt 5 centimeter, og vi har store forventinger til kjøreegenskapene.

Spennende bensinmotorer

Vis mer
Vis mer


Små dieselmotorer har vært Peugeots styrke, og nye 207 vil i første omgang dukke opp med tre alternativer. En 1,4-liter som yter 70 hestekrefter (160 Nm), og to varianter av en 1,6-liter som leverer 90 eller 109 hestekrefter (215 Nm/240 Nm).

Ved lansering vil tre bensinmotorer være klare. To effektutgaver av en 1,4-liter med 75 eller 88 hestekrefter, og en 1,6-liter som yter 110 hestekrefter. Både bensin og dieselmotoren vil jobbe i samarbeid med en femtrinns manuell girkasse.

Kjente og kanskje ikke så spennende motorer, men fra slutten 2006 dukker det opp en spennende 1,6-liter fra samarbeidet med BMW. Den vil i utgangspunktet levere 115 hestekrefter og 160 Nm, men med turbo blir det litt mer i tråd med den voldsomme grillen – 150 hestekrefter og 240 Nm.

Selges parallelt

Ifølge pressemeldingen fra Peugeot skal 206 og 207 selges parallelt, og det varsler vel blant annet at nye 207 vil bli litt dyrere enn dagens 206. I løpet av neste år vil 207 SW og 207 CC være klare.

Premieren for 207 skal være på bilutstillingen i Genève i mars, og lansering i Norge blir først i august.

Store bilder av nye Peugeot 207.

Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder