Nye Passat og Zafira i ilden

Både nye Passat og nye Zafira oppnår gode resultater i kollisjonstest. Citroën C1 nådde ikke opp til den femte stjernen.

Opel Zafira Vis mer
Volkswagen Passat Vis mer
Citroën C1 Vis mer
Opel Zafira etter stolpetesten. Vis mer


Både Volkswagen Passat og Opel Zafira fikk full uttelling i sidekollisjonstestene - 18 poeng. I frontkollisjonstesten gikk det imidlertid ikke like bra - verken Passat eller Zafira klarte mer enn 14 av 16 poeng. 14 poeng er selvsagt et godt resultat, men det må understrekes at det finnes en rekke sammenlignbare modeller som har gjort den enda bedre, deriblant Citroën C5 (16), Renault Laguna (15) og Peugeot 407 (15).

Reddet av beltevarslere

Både Passat og Zafira måtte dermed nøye seg med 32 poeng sammenlagt, noe som i utgangspunktet ikke kvalifiserer til mer enn fire Euro NCAP-stjerner. Men fordi de begge skaffet seg tilleggspoeng gjennom setebeltevarslere, og dermed kom opp i henholdsvis 33 (Zafira) og 34 poeng (Passat), kan de to modellene likevel smykke seg med fem stjerner.

Trilling fikk fire stjerner

Nykommeren Citroën C1, som langt på vei er identisk med Peugeot 107 og Toyota Aygo, fikk også ett ekstra poeng for beltevarslere. Det var imidlertid til liten hjelp, all den tid C1 måtte nøye seg med 11 poeng i frontkollisjonstesten og 14 i sidekollisjonstesten. Med 26 poeng må C1 ta til takke med fire stjerner. Dermed er det fortsatt kun to småbiler som kan skilte med fem stjerner - Peugeot 1007 og Renault Modus.

På hengende håret

Også i barnebeskyttelsestesten måtte C1 nøye seg med færre stjerner enn Passat og Zafira. Mens Passat og Zafira oppnådde fire av fem oppnåelige stjerner, måtte C1 nøye seg med tre. Men her var forskjellene langt mindre. C1 oppnådde nemlig 36 av 60 oppnåelige poeng, mens de to andre fikk henholdsvis 37 (Zafira) og 38 (Passat).

Som den oppvakte leser vil forstå, kreves det altså 37 poeng for å få fire stjerner, noe som betyr at C1 var så nær som det er mulig å komme. Samtlige bilprodusenter valgte forøvrig å bruke barnesetene Britax Römer Baby Safe Plus (18 mnd) og Britax Römer Duo Plus (3 år).

Ikke snille mot fotgjengere

Fotgjengersikkerhet ser ikke ut til å ha vært spesielt høyt på agendaen hos noen av de tre produsentene. Med henholdsvis 14 (C1), 16 (Zafira) og 17 (Passat) av 36 oppnåelige poeng, måtte samtlige modeller nøye seg med to av fire stjerner.

  • Store bilder finner du her.
  • Full oversikt over samtlige biler som er testet finner du her.
  • Slik ser de ut etterpå.
  • Fullstendige resultater fra den siste testrunden finner du her:

  • Kollisjonstesten
  • Barnebeskyttelse
  • Påkjørseltesten
  • Er du nysgjerrig på hvordan testene gjennomføres? Du finner grundige forklaringer her:

  • Kollisjonstesten
  • Barnebeskyttelse
  • Påkjørseltesten