Foto: Opel
Foto: OpelVis mer

Nye Opel Astra GTC

Som Opel lovte i April: Her er bilder og data på nye Astra GTC - "Folkesportsbilen" fra Opel.

Skarpt utseende og skarp å kjøre. Det lover Opel i forbindelse med at nye GTC nå offisielt presenteres for publikum. I likhet med forgjengeren er GTC en helt egen modell på siden av den familie-orienterte Astra. (Les vår test av nye Astra her).

Vi presenterte nettopp Renaults konkurrent - Mégane Coupé - som er samme typen bil: En spenstigere variant av den klassiske kombien, riktignok mer tredørs kombikupé enn todørs kupé, men likefullt brukbar som "folkesportsbil". Og Hyundai Veloster kan blande seg inn i kampen

Skritt for skritt

Opel Astra GTC skal første gang vises for publikum under bilmessen i Frankfurt i september. I mellomtiden har Opel funnet det helt naturlig å slippe drypp av nyheter, helt frem til den endelige forløsningen. Med animasjonen fra slutten av april ble spenningen i forhold til utseendet utløst, og det gjensto bare å få de konkrete spesifikasjonene og detaljene. De er nå altså offentliggjort, og ordrebøkene åpne for signering.

Det hele er, ikke overraskende, en nøye planlagt seanse frem til lanseringen 15. september, med pressevisning to dager tidligere.

Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel

Les om konkurrenten her: VW Scirocco banekjørt.


Sportslig

- Astra GTC er det sportslige medlemmet av Opel-familien, sier Karl-Friedrich Stracke,
administrerende direktør i Opel i en melding fra selskapet.

- Vi er overbevist om at den vil gi et frisk pust inn i det sportslige kompaktsegmentet, sier Stracke videre, og mener bilen er prisgunstig, romslig og fleksibel selv om den skal ha sportslige kjøreegenskaper.

Både bensin og diesel

Bilen er basert på konseptbilen som stod presentert under fjorårets bilutstilling i Paris. Dette er en femseter som deler en del av motoriseringene med sitt opphav.

I tillegg vil den få en del snasent utstyr i forhold til chassisoppsett, og vi kan antagelig i fremtiden regne med en motorisering på toppversjonen som ikke kan betegnes som kjedelig. Men den er selvsagt å få med mer normal motorisering, på lik linje med sitt opphav, for de (fleste) som ønsker det.

Astra GTC kommer i denne omgang med et utvalg av fire motorer - en diesel og tre bensinmotorer, men i Norge kommer den først med 1,4 turbo og 140 hk, en diesel med 130 hk kommer senere.

Vi testet i sin tid forrige Astra GTC Turbo med 200 spreke hester. Det kan du lese om her.

Lys i fokus

Astra GTC får selvsagt det seneste i avansert utstyr, og rosinen i pølsen er en ny generasjon av frontkamerasystemet kalt "Opel Eye" og fjerde generasjon Bi-Xenon Advanced Forward Lighting (AFL 4), som gjør sin debut med Astra GTC.

I tillegg til de ni funksjonene fra AFL + - som inkluderer en High Beam Assist som slår av og på fjernlys i nærheten av andre biler – kan det bli forbedret med Intelligent Light Ranging system (ILR) som bruker Opel Eye kameraet til å måle avstanden til bilen foran og justere høyden på nærlysene. Dette gjør at systemet kontinuerlig gir optimal opplysing uten å blende andre biler.

Opel hevder at med disse ti funksjonene har Astra GTC den beste belysningen i segmentet.

Astra GTC 1,4 turbo med 140 hk lanseres i Norge på nyåret, prisene vil ligge på cirka 300.000 kroner.