Nye norske Think City - fra A til Å

Nye Think City har rekkevidde på mer enn 20 mil og fremstår som en spennende bil. Dessverre råder uklarhet rundt en del viktige punkter.

Think Global presenterte i dag andre generasjon av elbilmodellen Think City. Produksjonen er nå i oppstartfasen og de første eksemplarene vil kunne leveres til kunder i november. I inneværende år vil det kun produseres mellom 350 og 400 biler, men i 2008 regner Think Global med å utnytte hele produksjonskapasiteten på sin fabrikk på Aurskog, noe som innebærer rundt 3.000 biler.

20 mil rekkevidde

Hva er så det viktigste endringene i forhold til første generasjon Think? Jo, det som gjør Think City II til et langt mer interessant kjøp enn Think City I, er det faktum at rekkevidden har økt betraktelig. Ifølge produsenten skal Think City II ha en snitt-rekkevidde på 170 kilometer ved blandet kjøring, noe som er en kraftig forbedring og som skyldes en helt ny batteripakke. Det som er minst like interessant, er at bilen faktisk har enda større rekkevidde ved bykjøring; 203 kilometer.

Vis mer

Nye norske Think City - fra A til Å

  1. Store bilder

Hva med deg?

Vurderer du å kjøpe elbil? (Avsluttet)
Ja, men ikke i første omgang(33%) 340
Nei(25%) 250
Ja, så raskt som mulig(24%) 245
Kanskje(18%) 181
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Disse tallene oppnås imidlertid kun sommerstid, når bilen står på sommerdekk og føreren ikke bruker varmeapparatet. På vinterdekk og med bruk av varmeapparat vil rekkevidden reduseres til omlag det halve. Det må også tas med i regnestykket at en full opplading av batteriene tar omlag 10 timer.

200.000 kr pluss 970 kr/mnd

Think City vil koste 200.000 kroner. I tillegg kommer en såkalt "mobilitetspakke", som koster 975 kroner per måned (11.700 kr per år) og som i praksis er en slags batterileie-avtale. (OPPDATERT: Det viser seg nå (16.03.07) at "mobilitetspakken" utløser moms, og at prisen i praksis blir 1.216 kr per måned, 14.592 kr per år.) Enkelte vil kanskje oppleve at dette er en stiv sum for en liten toseters bybil. Man skal imidlertid være klar over at Think City er forbundet med svært lave driftskostnader. Think Global opplyser at en full lading vil koste rundt 20 kroner (når strømpris og nettleie til sammen koster 80 øre per kWh). Med utgangspunkt i en rekkevidde på rundt 20 mil snakker vi derfor om driftskostnader på rundt én krone per mil.

Mange frynsegoder

I tillegg er det verdt å merke seg at elbiler her i landet er forbundet med en rekke økonomiske frynsegoder. For det første slipper elbil-eieren å betale årsavgift, noe som per i dag gir en årlig besparelse på rundt 3.000 kroner. Elbil-eiere slipper også å betale bompenger og kan parkere gratis på kommunale parkeringsplasser. Think Global opplyser i tillegg at Think City er rimelig å forsikre.

Men det kanskje aller viktigste frynsegodet knyttet til elbiler - med tanke på at "tid er penger" - er det faktum at de lovlig kan kjøres i kollektivfelt.

Hvem betaler for nye batterier?

Vis mer


Som potensiell Think City-kunde bør du imidlertid være klar over at det fortsatt er en del uklarheter knyttet til bilen. Med tanke på at batteripakken har en forventet levetid på mellom syv og ti år, er det svært interessant å vite hvem som skal betale gildet den dagen batteripakken må byttes ut. Men Think Global klarte ikke å gi oss et klart svar på dette spørsmålet. Med tanke på at eieren betaler nesten 12.000 kroner i året for den såkalte mobilitetspakken, bør det etter vårt syn være en selvfølge at produsenten tar kostnaden ved utskifting av batteripakken.

Vi spurte også Think Global om det er mulig å kutte ut mobilitetsgarantien, og i stedet kjøpe batteripakken. Think kunne bekrefte at dette er mulig, men vet foreløpig ikke hva det vil koste. I tillegg er det altså uklart hva som skjer den dagen batteriet sier takk for seg.

Hvor lang nybilgaranti?

Vis mer


Det knytter seg også usikkerhet til nybilgarantien. Think Global har nemlig ennå ikke bestemt seg for hvor lang nybilgaranti kundene vil få. Think Global lover imidlertid at det vil bli minimum ett år - og at de sannsynligvis vil ende opp med tre.

Hvor lang serviceintervall?

I tillegg er det uklart hvilke serviceintervaller Think Global vil havne på, og hvor servicene skal gjøres. Foreløpig eksisterer verken forhandler- eller serviceapparat.

0-80 på 16,0 sekunder

Think er ingen racerbil. Think Global oppgir riktignok at bilen klarer 0 til 50 km/t på 6,5 sekunder. Men 0 til 80 tar hele 16,0 sekunder, noe som i praksis betyr at bilen bruker nesten 10 sekunder fra 50 til 80 kilometer i timen. I tillegg er toppfarten elektronisk begrenset til 100 kilometer i timen.

Vi har ennå ikke prøvekjørt bilen og er spente på om de begrensede fartsressursene vil oppleves som et problem, eller om bilen i praksis vil holde følge med dagens hektiske trafikkbilde.

Trivelig kupé

Vis mer


Selv om vi ikke har kjørt bilen, fikk vi i dag muligheten til å ta plass i førersetet. Førsteinntrykket er at kupeen, som preges av god takhøyde og mange Ford-elementer, fremstår som trivelig og relativt moderne. Vi gir stort pluss for dybdejusterbart ratt og noterer oss at bilen har to kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser, servostyring samt elektrisk justerbare vinduer og sidespeil.

Mangler ESP og sidekollisjonsputer

De største manglene på standardustyrslisten er fraværet av antiskrens (ESP), sidekollisjosputer og hodekollisjonsputer. Disse essensielle sikkerhetselementene kan heller ikke kjøpes som ekstrautstyr. I denne sammenheng nevner vi også at Think City ikke er kollisjonstestet av Euro NCAP.

Radio, sentrallås og alufelger står på ekstrautstyrlisten, i likhet med alarm og manuelt klimaanlegg. Sistnevnte er forøvrig ennå ikke ferdigutviklet og vil tidligst kunne leveres fra 2008.

Bakseter for barn kommer kanskje

Think er i utgangspunktet en to-seter. Men fordi passasjer-kollisjonsputen kan kobles ut, er det fullt mulig å ha med seg barn. I tillegg arbeider produsenten med å utvikle en bakseteløsning spesielt rettet mot barn. Hvis denne blir virkelighet vil både trepunktsbelter og isofix-fester være på plass.

Ville ventet på mer informasjon

Vis mer


Er Think City et interessant kjøp? Vi kan ikke svare på dette spørsmålet før vi har testet bilen. Da vil vi blant annet finne ut om rekkevidden virkelig har blitt så god som produsenten hevder. Vi vil også finne ut om fartsressursene er tilstrekkelige.

Vi ville imidlertid uansett ikke kjøpt en Think City før det blir klarhet rundt garantitid og hvem som egentlig skal ta regningen den dagen batteripakken må byttes ut.

Fortsatt usolgte biler for levering i 2007

Har du allerede bestemt deg for at du skal bli Think City-eier uansett? Da bør du være rask. Som nevnt vil bare 350 til 400 kunder motta biler i inneværende år. Av disse er mellom 60 og 70 allerede solgt og langt flere potensielle kunder er i forhandlinger.

OPPDATERINGSARTIKKEL:

  • Think: Glemte å informere om moms
  • Think dekker alle batterikostnader
  • Kortfakta: Think City II
    Pris199.975 + 970 per mnd     
    Lengde3.120 mm     
    Bredde1.640 mm     
    Høyde1.548 mm     
    Topphastighet100 km/t     
    Akselerasjon 0-50 km/t6,5 sek     
    Akselerasjon 0-80 km/t16,0 sek     
    Rekkevidde bykjøring (IEC*)203 km     
    Rekkevidde blandet kjøring (IEC*)170 km     
    Ladetid, 100 %10 timer     
         
    * IEC er ifølge Think Nordic tilnærmet den samme forbrukssyklusen som ordinære biler med forbrenningsmotor måles etter


  • Store bilder finner du her.