Nye Nissan Note: Fleksibel budsjettbil

Det er småbilene som virkelig trenger fleksibilitet, men nye Nissan Note har overraskende få direkte konkurrenter.

Vis mer

Nye Nissan Note: Fleksibel budsjettbil

  1. Store bilder!
  2. Motorer og priser
Vis mer


KØBENHAVN (DinSide Motor): Det er kun Opel Meriva som er direkte sammenliknbar, og med mindre biler som nye Toyota Yaris, Mitsubishi Colt, Honda Jazz og Renault Modus som utfordrere. Sistnevnte deler plattform med Note, men er kortere. Med elektronisk stabilitetssystem på plass koster Note fortsatt under 200.000 kroner.

Viktig lengde

Spesielt for Note er den lange akselavstanden, med 260 centimeter mellom for- og bakaksel snakker vi om en småbil som måler omtrent det samme mellom akslene som Audi A3 og Toyota Corolla. Akselavstanden sørger for romslig interiør og mer komfortable kjøreegenskaper.

Kjøringen på nullføre med sommerdekk avslørte ikke alt for mye av kjøreegenskapene, men bilen er sportsligere satt opp en for eksempel konsernfetter Renault Modus, uten å være så stram at den oppleves som ukomfortabel. Akselavstanden gir også en fordel ved forsering av dumper i veien.

Fortsatt velge

Selv om Note er litt lengre enn de vanlige småbilene, er det fortsatt slik at du må velge mellom benplass i baksetet eller bagasjeromsplass. Det er det skyvbare baksetet som gir valgmuligheten, og plasseringen av setet gjør stor forskjell. Med baksetet i bakre posisjon kan to lange personer uproblematisk sitte etter hverandre. Det er til og med god takhøyde i baksetet.

Bagasjerommet er i underkant av 300 liter med baksetet i bakre posisjon, omtrent på størrelse med bagasjerommet i en Toyota Yaris. Med setet skjøvet 16 centimeter frem blir bagasjeplassen en halv gang større. Det gjør stor forskjell og er med på å gjøre Note til en bil som takler betydelig mer varierte arbeidsoppgaver enn en vanlig småbil.

Det vi savner er delt sittepute slik at en voksen kan sitte komfortabelt samtidige som bagasjeromsfleksibiliteten kan utnyttes. I Note er det kun bakseteryggen som er delt.

Trekk fra Murano

Nissans asfalt-SUV Murano har vært en suksess, og Note låner trekk fra denne. Mest karakteristisk er avslutningen av sidevindusrekken som har omtrent samme vinkel som bakseteryggen.

Vis mer
Vis mer


Note skal i en periode fremover dekke opp mellom den lille småbilen Micra og mellomklassebilen Primera, et gap der for eksempel Renault tilbyr fem-seks modeller. Til neste år dukker det sannsynligvis opp en ny kompaktklassemodell fra Nissan.

Skal være sportslig

Som nevnt var ikke testføret i Danmark egnet for å sette Note på skikkelig prøve. Inntrykket av det praktiske interiøret sitter bedre enn inntrykket av sportslighet, men vi fikk en fornemmelse av solide kjøreegenskaper. Den virket konsekvent i oppførselen, og stabilitetssystemet (ESP) hadde ingen problemer med kontroll i vanskelige situasjoner.

Bensinmotorene, med unntak av 1,6-literen utstyrt med automatgir, kan leveres med ESP. Noen utgaver har ESP som standard, og for de som ikke har det kan det kjøpes i tillegg i form av en sikkerhetspakke som koster 9.500 kroner. Pakken inneholder aktive hodestøtter, sidekollisjonsputer og ESP til en pris av 9.500 kroner. ESP er ikke tilgjengelig som ekstrautstyr på dieselutgaven.

Denne pakken er dyr, og ESP burde vært standardutstyr. Vi anbefaler likevel å kjøpe dette sikkerhetsutstyret, først og fremst på grunn av den klare sikkerhetsfordelen men også fordi det kan være vanskelig å selge en bil uten ESP i fremtiden.

Her finner du mer om motoralternativer og priser.