Nye motorer fra Audi

Med tanke på miljø- og klimaproblemer optimerer nå Audi motorprogrammet med to svært ulike kraftkilder.

Sett med norske øyne er den mest interessante nyheten at Volkswagens 1,4-liters turbomotor nå også kommer i A3. Denne motoren finnes med både turbo og kompressor eller bare turbo, slik tilfellet blir i A3 og også i nye A4 som kommer til høsten.

125 hester

Det betyr at effekten blir ganske beskjeden. Unikt for Audi henter man ut 125 hestekrefter og 200 newtonmeter. Denne motoren kommer til å erstatte dagens 1,6 FSI som yter 115 hester og 155 newtonmeter.

200 newtonmeter

Nyheten blir altså et betydelig steg opp, ikke minst når det gjelder dreiemoment. Mens dagens 1,6-liter må opp i 4.000 omdreininger før 155 newtonmeter er tilgjengelig, trenger den turboladde 1,4-literen bare 1.500 rotasjoner i minuttet før den gir solide 200 newtonmeter. Momentkurven ligger så flat helt opp til 4.000 omdreininger.

0,65 liter per mil

Vis mer

Nye motorer fra Audi

  1. Store bilder


I en tredørs A3 gir det ganske gode prestasjoner. 0-100 går på 9,6 sekunder og toppfarten ligger på 203 kilometer i timen. Forbruket er marginalt lavere enn for den svakere 1,6-literen den erstatter; 0,65 liter per mil på blandet kjøring.

Ny dieselsekser

Nesten helt i den andre enden av skalaen lanserer man også en nyhet, nemlig en ny V6-diesel som skal være betydelig renere, både når det kommer til CO2 og andre mer lokalskadelige avgasser.

A4 til Q7

Motoren kommer til å havne i en lang rekke modeller fra mellomklasseren A4 til SUVen Q7. Effekten vil ligge på 240 hestekrefter og dreiemomentet er 500 newtonmeter i førstnevnte og 550 i sistnevnte.

-Verdens reneste dieselmotor

A3 kommer med liten turbomotor Vis mer


Imponerende tall, men langt fra revolusjonerende. 3,0-literen i A5 har allerede i dag identiske data. Det er først og fremst miljøegenskapene som gjør at den utmerker seg. Faktisk hevder Audi at den skal bli verdens reneste dieselmotor og at den skal klare de strenge kravene California hvor dieselmotorer hittil har vært uaktuelle. Euro 5-normen som trår i kraft om et par år skal den også innfri.

Dramatisk mindre NOx

Hemmeligheten ligger blant annet i et svært høyt innsprøytningstrykk på 2.000 bar, samt sensorer inne i forbrenningskamrene som overvåker at forbrenningen foregår mest mulig effektivt og fullstendig. I tillegg har Audi laget en NOx-katalysator som reduserer de lokalmiljøskadelige utslippene med opptil 90 prosent.

Noen eksakte forbrukstall for denne motoren finnes ennå ikke, men så kommer den heller ikke på markedet før om et års tid.

Hybrid og e-serie

Q7 hybrid kan bli en realitet Vis mer


Audi avslører også deler av sine fremtidsvisjoner. Man kommer til å fortsette strategien med å lansere ekstra drivstoffgjerrige e-modeller, slik som A3 og A4 1,9 TDI e, både med bensin- og dieselmotorer. Tyskerne forteller også at de planlegger én eller flere hybridmodeller og viser til Q7-konseptet fra 2005 med en slik drivverksløsning.

1,4 TFSI, som blir navnet på den lille turbomotoren i A3, går i produksjon i september og her i Norge vil den erstatte 1,6 FSI med umiddelbar virkning. Noen priser er ikke klare.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder