Nye Mondeo: Alle priser og versjoner

Mondeo-prisene starter rett under 260.000 kroner.

Men det er ikke mange som kommer til å betale det - de fleste vil gå for noe mer utstyr/en del mer motor. Prisene fremstår uansett som konkurransedyktige i markedet - Ford har lirket dem hakket under erkekonkurrenten VW Passats.

Vi fikk nylig prøvekjøre nye Mondeo - som deler plattform med Volvo S80 - på Sardinia. Ford ville utvikle en bil som vekker begjær - som man virkelig får lyst til å eie, og, som vi skrev i lanseringsartikkelen (lenke nederst), vi tror de har lykkes langt på vei. Skjønt - en bil er upresist; det dreier seg nemlig om mange, svært mange forskjellige versjoner.

Stort utvalg

Vis mer

Nye Mondeo: Alle priser og versjoner

  1. Ford Mondeo - prisene ved lansering


Prislistene med veiledende utsalgspriser (inkludert MVA, vrakpant og miljøavgifter men uten leveringsomkostninger) finner du nedenfor. Men først, en forklaring på de forskjellige versjonene.

Nye Mondeo kommer fra starten i tre karosserivarianter: 5-dørs stasjonsvogn, 5-dørs kombikupé og 4-dørs sedan.

Det finnes seks utførelser eller utstyrsnivåer: Ambiente, Trend, Ghia, Ghia X, Titanium og Titanium X. Vi skal komme tilbake til hovedelementene i de forskjellige utstyrsnivåene.

Når det gjelder motorer tilbys et relativt bredt utvalg bensin (1,6 110 hk, 1,6 125 hk, 2,3 161 hk (kun med automatgir) og 2,5 Turbo 220 hk), og diesel (1,8 TDCi 100 hk, 1,8 TDCi 125 hk, 2,0 TDCi 130 hk og 2,0 TDCi 140 hk). Altså åtte motoriseringer i alt. Denne bilen fortjener motorer med seks sylindre, men det må vi altså vente på.

Ambiente

Vis mer


Ambiente er grunnmodellen i Mondeo-rekken - "gjerrigknark"-versjonen med utstyr begrenset til det som i dag anses for å være det vesentligste i klassen: ESP (antiskrens/stabilitetskontroll), syv kollisjonsputer (en for førerens kne), aktive hodestøtter, EasyFuel (drivstoffylling uten tanklokk som hindrer feilfylling), klimaanlegg, el-vindusheiser foran, el-drevne og oppvarmede speil, kjørecomputer og "følg-meg-hjem"-lys. AUX-kontakt i hanskerommet - for eksterne lydkilder, regulerbar korsryggstøtte på førersetet samt armlene foran og bak er også på plass.

Trend

Vis mer


Ved å plusse på 8.000 kroner i forhold til Ambiente får man nivået Trend, som utvilsomt gir mer valuta for pengene. Og mens Ford regner med at Ambiente vil stå for 8% av salget i Norge er tilsvarende tall for Trend 40%. Utstyret innbefatter blant annet el-vindusheiser foran og bak, automatisk klimaanlegg, mer sportslige seter, skinntrukket ratt og girkule samt tåkelykter.

Tekno eller klassisk

Over Trend har man valget mellom en "klassisk luksus"-retning som er representert ved Ghia og Ghia X-utførelsene, og en "moderne tekno"-linje som kalles Titanium og Titanium X. Ford regner med en fordeling av salget på følgende måte: Ghia: 10%, Ghia X: 2%, Titanium: 30% og Titanium X: 10%.

Mens stemningen ombord i Ghia-linjen preges av krom og treinnfellinger, har Titanium-linjen "3D metal finish"-dashbord, Titanium-stil alufelger, blåfarget vindusglass og eksteriørdetaljer i blank krom eller børstet metall. Både Ghia og Titanium tilbyr dørspeil med bakkebelysning, lyssensor og regnsensor samt fartsholder. Tilleggsutstyret i "X" er skinnseter med 8-veis elektrisk justerbart førersete, 17-toms alufelger og nøkkelløs start med startknapp.

Mye nytt

Vis mer


På Titanium og Titanium X finner man som standard et nytt informasjonsdisplay - "Ford Converse+" - i instrumentpanelet. Det styres fra rattet, gir full kontroll over ulike innstillinger og funksjoner - og brukeren kan velge bakgrunnsfarge på displayet. Snedig...

Trend og Titanium kan også leveres med "Sport"-pakke som inkluderer senket fjærsett, seter med skinninnfellinger og større lettmetallfelger.

En mengde ekstrautstyr kan velges. Tilgjengelighet og pris er avhengig av utstyrsnivå. Eksempler er adaptiv fartsholder med avstandskontroll, alektronisk styrte adaptive dempere, parkeringssensorer, Bi-Xenon forntlykter og hjørnelys, DVD-basert underholdning til baksetet og navigasjonssystem med farge-berøringsskjerm.

Interiørene i nye Mondeo er sertifisert allergitestet, men dessverre er partikkelfilter standard bare på 2,0 TDCi-motorene og ikke på 1,8 100 hk eller 125 hk.

  • Prislistene finner du her.
  • Referat fra prøvekjøringen samt fotoalbum finner du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder