Mercedes lanserer tredje generasjon av sin luksuriøse SUV - M-klasse. Innstegsprisen er gode nyheter for norske kunder. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes lanserer tredje generasjon av sin luksuriøse SUV - M-klasse. Innstegsprisen er gode nyheter for norske kunder. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Nye Mercedes M-klasse mye billigere

Fra og med nå kan nye M-klasse bestilles i Norge. Den starter på "bare" vel 820.000 kr.

I forhold til dagens M-klasse blir prisen på nykommeren temmelig nøyaktig 100.000 kroner lavere. Dette gjelder innstegsversjonen, 250 Bluetec, som med sine 204 hestekrefter tangerer effekttallet fra forgjengeren med V6-motor, ML 300 CDI. Vel, direkte billig blir naturligvis bilen ikke, men en nedgang fra 921.000 til 821.000 kroner monner da en god del.

Mindre lokale utslipp

Reidar Holtedahl, salgsdirektør for Mercedes-Benz personbiler i Norge, sier:

- Den nye motoren er perfekt tilpasset det norske markedet. Endelig finnes det en SUV som ingen behøver å skamme seg over å kjøre. I tillegg til å ha CO2-utslipp som en drivstoffgjerrig familiebil reduserer den også lokalt utslipp og bidrar til en bedre hverdag for eksempel for allergikere, sier Danielsen, og mener alt dette vil bidra til å styrke M-klassens posisjon i SUV-markedet.

Pakke-deal

I tillegg tilbys en introduksjonspakke ut året, som inneholder AMG Sportspakke med 19” AMG hjul, interiør sportspakke, COMAND Online kartnavigasjon, ryggekamera,
parkeringssensorer foran og bak med parkeringsassistent, dashbord i kunstskinn og sort
designo taktrekk. Veiledende pris på pakken er kr 106.000 kroner. men den kan kjøpes for 49.000 kroner ut året, hvilket altså gir en kundefordel på 57.000 kroner.

Mer effektivt = mindre dyrt

Nye ML kommer altså med et aktuelt utvalg bensin- og dieselmotorer. Felles for alle versjoner er at de får lavere forbruk og utslipp enn tidligere. "Økonomi"-utgaven blir ML 250 Bluetec, utstyrt med 204-hestersversjonen av den firesylindrede 2,1-litersdieselen vi kjenner fra andre Mercedesmodeller. ML 350 Bluetec får V6-dieselen med tre liter slagvolum, 258 hestekrefter og 620 newtonmeter. Bensinversjon i starten blir ML 350 BlueEfficiency med V6 på tre liter, 306 hestekrefter og 370 newtonmeter.

Motorene kobles til siste generasjon 7 G-Tronic syvtrinns automatgirkasse.

Det vil også komme en hybridversjon og, for de som er ute etter mest mulig krefter, en ML 63 AMG. Prisene på disse variantene vil vi komme tilbake til når det blir aktuelt.

Priser ved lansering
ModellMotorEffekt / dreiemomentCO2-utslippPris
ML 250 BluetecR4 diesel204 hk / 500 Nm158 g/km821.000 kr
ML 350 BluetecV6 diesel258 hk / 620 Nm179 g/km983.000 kr
ML 350V6 bensin306 hk / 350 Nm199 g/km1.060.000 kr
DinSide runder av til nærmeste tusen kroner for bedre lesbarhet.
Foto: KMercedes-Benz
Mercedes lanserer tredje generasjon av sin luksuriøse SUV - M-klasse. Innstegsprisen er gode nyheter for norske kunder. Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: KMercedes-Benz
Foto: KMercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: KMercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: KMercedes-Benz
Foto: KMercedes-Benz
Foto: KMercedes-Benz
Foto: KMercedes-Benz
Foto: KMercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz




14 år med M-klasse

I 1997 presenterte Mercedes-Benz sin luksuriøse M-klasse. Den fikk en ubetinget suksess, særlig på det amerikanske markedet. Bilen har da også siden starten vært bygget i USA, på Mercedes' egen fabrikk i Alabama. En kort periode ble imidlertid denne første generasjonen (W163), satt sammen også i Magna Steyr-fabrikken i Graz i Østerrike.

Helt ny i 2005

I 2005 kom dagens generasjon M-klasse (ML er, og har hele tiden vært, prefikset i modellbetegnelsene), og vi opplevde den som større, mye bedre (Vi hadde selv bemerket i test at kvaliteten på første generasjon var skuffende), og mye mer luksuriøs enn den utgående modellen. Den fikk også nye motorer.

Her kan du lese vår test fra i fjor av den rimeligste utgaven av Mercedes ML.

Storfamilie

Etter hvert har ML blitt en del av en SUV-familie med både den massive GL, som dukket opp i 2006 og den mer kompakte GLK, som kom to år senere. Sammen med veteranen Geländewagen (G-klasse), blir det hele fire familiemedlemmer og vi utelukker ikke at det kommer et femte, i størrelsen under, i overskuelig fremtid.

Helt nye M-klasse kan bestilles i dag og den lanseres i markedet i november. Den norske Mercedes-importøren, Bertel O.Steen, satser på å selge 150 eksemplarer ut året i år og 300 eksemplarer i 2012.