Nye Megane overrasker

Nye Renault Megane har definitivt et særpreget ytre, men det er faktisk under skallet at franskmannen imponerer.

Nye Megane overrasker

  1. Store bilder!
  2. Motorer og priser


Særlig er vi positivt overrasket over det spranget i kvalitetsfølelse modellskiftet medfører. I tillegg imponerer Renault igjen på området passiv sikkerhet – i tredørsutgaven er antall kollisjonsputer inntil tosifret.

Alene

Resten av verden har de siste par årene blitt vant til eksklusive Renault-modeller som Avantime og Vel Satis. Disse blir ikke tatt inn til Norge, så Meganes designtrekk arvet fra storesøsknene blir ikke så tydelige her. Isteden vil vi nok oppfatte Megane som en liten designrevolusjon i kompaktklassen, og litt sær som lar utseendet gå utover praktiske løsninger. Knekken i bakluken gjør ikke akkurat bagasjerommet brukervennlig, faktisk er bagasjeromsvolumet redusert i forhold til forrige generasjon. Nye Megane tilbyr 330 liter som er omtrent på klassegjennomsnittet.

Spesiell


Markerte trekk gjør seg gjeldene fra første til siste centimeter på nye Megane. Panseret har kraftige profiler, og tydelige hjulbuer gir inntrykk av store hjul. Bakfra ser Megane ut til å ha spesielt bred sporvidde, og det er ikke bare en optisk illusjon. Den er over 6 centimeter bredere enn forrige modell, og også bredere enn konkurrenter som Peugeot 307.

På tredørsvarianten danner sidevinduene en halvsirkel, og den skiller seg klart fra femdørsvarianten. Som vanlig har den minst praktiske det tøffeste utseendet.

Livet lettere

Noen bilfabrikanter nøyer seg med å finpusse produktene sine skritt for skritt, andre gir seg ikke før de finner helt nye løsninger. Renault går ofte sine egne veier, Scenic og Espace er eksempler på det. Med Laguna kom nøkkelsystemet som baserer seg på et kort i kredittkortformat, det finner du også i nye Megane. Allikevel kårer vi det automatiske bensinlokket som denne modellens beste gjør-livet-lettere-oppfinnelse. I Megane vipper du bare opp det ytre lokket, og pistolmunningen brukes til å åpne forbindelsen til tanken.

Syv modeller


I første omgang er det en tredørs- og en femdørsvariant Renault vil selge som et resultat av et stort utviklingsarbeid med ny plattform. Plattformen er utviklet i samarbeid med Nissan. Om et år begynner andre varianter å dukke opp; stasjonsvogn, sedan, fem- og syvseter (Scenic)og en kupè-kabriolet. Mest interessant for det norske markedet er at Scenic antakelig ikke dukker opp før i begynnelsen av 2004.

Det er ifølge Renault ikke planlagt en etterfølger til den lille SUVen Scenic RX4, men plattformen skal også egne seg for modeller med store hjul og bakkeklaring, så vi får vente i spenning på hva som skjer.

Aktiv og passiv

Renault ønsker at Megane skal gjøre det like godt i kollisjonstest som storebror Laguna. 8 kollisjonsputer i tredørsutgaven, og 6 i femdørsutgaven skal redusere risikoen for personskade hvis ulykken inntreffer. Tredørsutgaven har en ny type kolllisjonsputer i forkant av forsetene som skal hindre at man sklir ut av sikkerhetsbeltet ved kollisjon.


Vis mer


Elektronisk stabilitetsprogram ESP er ikke standard på noen modeller, men et fornuftig tilvalg til 9.900 kroner. Panikkbremsassistanse er standard, og sørger for maksimal bremseeffekt i en nødsituasjon.

Liten og sterk

Tre ganger diesel og to ganger bensin er kortversjonen av motorprogrammet i nye Megane. Den lille 1,5-liters dieselmotoren på 80 hestekrefter imponerte på prøverunden ved at den oppleves som sterk. Til hverdagsbruk uten stort behov for toppeffekt kan den være et godt, drivstoffgjerrig alternativ til bensinmodellene.

Mer om motoralternativene og priser kan du lese her.