Nye Mazda 6 prøvekjørt

Mazda går etappevis frem for å introdusere sitt nye håp i mellomklassen, andre generasjon Mazda 6.

SAINT-TROPEZ (DinSide Motor): Først slapp Mazda ett bilde - rett forfra - i august i år. Så lekket det ut en del pressebilder tidlig i september før disse ble frigitt rett før Frankfurt-utstillingen. Der ble bilen vist for første gang for publikum. For noen uker siden kunne bilen kjøres første gang på bane, og nå har vi omsider fått lov å kjøre den på veien. Men det blir flere etapper.

Et første møte

Denne gangen fikk vi nemlig kun prøve sedanversjonen, og heller ikke dieselmotor var tilgjengelig for prøvekjøring. Vi vil derfor måtte komme tilbake med en grundigere prøvekjøring senere, men heldigvis kan vi allerede nå si at vi har fått et godt førsteinntrykk av bilen.

Se store bilder

Slankekur

Vis mer

Nye Mazda 6 prøvekjørt

  1. Store bilder!
Interiøret i standard-versjonen Vis mer


I forhold til forgjengeren har 2008-modellen av Mazda 6 vokst, som seg hør og bør. Men, i likhet med den samtidig utviklede konkurrenten Renault Laguna III, har den allikevel greid å redusere vekten - med forbedret utstyrsnivå. Det er tydelig at bilprodusentene nå innser at vektbesparelser må få høyere prioritet - at bilene rett og slett ikke må bli tyngre. En egenvekt på 1.280 kilo er et lavt tall i dag og reduksjonen i vekt skal være opptil 35 kilo. Sedanen er 473, 5 centimeter lang (+6,5 cm), 179,5 cm bred (+1,5) og 144 cm høy (+0,5). Det plasserer den midt i mellomklassesegmentet i dag; bilen er noe mer kompakt - og merkbart lettere - enn konkurrenter som Ford Mondeo og VW Passat. Akselavstanden har også økt - de ner nå 273,5 centimeter (+5 cm).

Passe stor

Vi må si at størrelsen virker akkurat passe i den forstand at plassforholdene ombord er helt OK både foran og bak. Vi kjørte med godt voksne både foran og bak og det gikk greit både med hensyn til hode- og benplass samt albuerom. Bilen er ikke klasseledende, men tilstrekkelig stor. Bagasjerommet er stort i sedanen; et anselig antall kabinkofferter pluss reisevesker og diverse plastposer ble slukt uten at det ble fullt. Det offisielle tallet er 519 liter (510 i kombikupé-versjonen),og vi har ikke grunn til å tvile på at det stemmer.

Seriøst

Vis mer


Innvendig design er klassisk, kvalitetsinntykk og materialvalg er bra uten å imponere spesielt. Seriøst og lite vidløftig - men praktisk og med et utvilsomt øye for oversiktlighet og brukervennlighet - det er inntrykket vi satt igjen med etter å ha kjørt både en rimelig utgave og en versjon med høyeste utstyrsnivå. I forhold til forgjengeren er nye Mazda 6 altså romsligere og har et oppdatert og tidsriktig interiør, men både Ford Mondeo og VW Passat virker mer påkostet - i hvertfall visuelt.

Når det gjelder eksteriørdesign er situasjonen en annen. Traust er i hvertfall ikke et ord man griper etter.

Stilig

Vis mer


Nye Mazda 6 var en av stjernene på Frankfurt-utstillingen tidligere i høst - for en stor del i kraft av sin gjennomførte, dynamiske design som får mange til å tenke på en forbedret Lexus IS. Ute på veien ser den minst like bra ut, og sedanen, altså en bil som i utgangspunktet representerer noe litt klassisk og kjedelig (tenk Mazda 626 anno 2000), fremstår som spenstig, velproporsjonert og elegant. Hekken isolert sett har elementer av BMW 5-serie men forekommer oss mer harmonisk i forhold til helheten. Allerede forrige generasjon Mazda 6 hadde et attraktivt og dynamisk utseende i motsetning til forgjengeren - siste generasjon 626 - men nå har den Hiroshima-baserte bilprodusenten villet ta logikken til noe bortimot sin ytterste konsekvens.

"Erke-japansk" design

Vis mer


Det er da også tydelig at Mazda er stolt over resultatet. Sjefsdesigneren, Youichi Sato, gikk grundig til verks i sitt foredrag om hvordan han med formgivningen av nye Mazda 6 har villet utkrystallisere en rendyrket japansk design. Sato-san forklarte for oss hvordan han og designer-teamet hadde hentet frem det han beskriver som rendyrket japansk design fra tre komponenter som ligger dypt i japansk kultur, tradisjon og formspråk: 1) Yugen - som har med harmonien mellom bestanddelene i et landskap og de naturlige omgivelsene å gjøre; 2) Rin - som dreier seg om verdighet, som i Japan inkluderer viljestyrke og målbevisst konsentrasjon (symbol: samuraisverdet); 3) Seichi - hvilket betyr raffinert og nøyaktig.

En skarp og kompakt utseende design som inneholder en subtilt nyansert balanse mellom kraft, eleganse og rolig autoritet er resultatet. Vi, og mange med oss, synes det fungerer bra.

Smalt motor-utvalg

1,8-motoren er en grei kraftkilde. Vis mer


I første omgang vil Mazda 6 ha et utvalg på fire motorer med hovedvekt på bensin. Dette minner oss om at vi ikke har med en av de helt store volumprodusentene å gjøre, og Mazdas motorer er ikke engang hentet fra Ford-konsernets portefølje men er Mazdas egne. Eneste dieselalternativ er den kjente to-liters kraftkilden på 140 hestekrefter og 330 newtonmeter, men den passer da også midt i blinken for det norske markedet. Med denne motoren har bilen en toppfart oppgitt til 204 km/t og skal klare 0 til 100 på 10,5 sekunder, begge tallene med sekstrinns manuell girkasse.

Dessverre fikk vi ikke testkjørt bilen med dieselmotoren, som først blir tilgjengelig på nyåret. Derimot kjørte vi den med to av bensin-alternativene, i denne omgang kun med manuell girkasse - femtrinns sammen med 1.8-versjonen og sekstrinns med 2,5-literen.

1.8

På vei i "Sport"-utgaven Vis mer
Vis mer


Innstegs-motoren har et slagvolum på 1,8 liter og yter 120 hestekrefter. Dreiemomentet er 165 newtonmeter. Allerede denne motoren vil vise seg tilstrekkelig for de fleste (toppfart: 200 km/t, 0-100: 11,3 sekunder), selv om tempoet nok blir relativt bedagelig med familie og ferieoppakning ombord. Den trenger en del mer turtall enn de større motorene og uttrykker seg best mellom 2.500 og 5.500 omdreininger. Girspaken kommer dermed hyppig i bruk ved behov for krefter til forbikjøringer.

2.5

Toppmotoriseringen i denne omgang er en videreutvikling av forgjengerens 2,3-liter på 166 hester. Slagvolumet er nå 2,5 liter og effektuttaket når akkurat 170 hestekrefter. Denne motoren fås kun i utførelsen "Sport" med lavprofildekk og et høyt utstyrsnivå og vil nok ikke få de store salgsvolumene i Norge. Vi opplevde den mer som kultivert, disponibel og gjennomgående sterk enn som sportslig. Med denne motoren skal Mazda 6 sedan klare 220 km/t i toppfart og 0 til 100 på åtte blank. I forhold til 1,8-literen har den et adskillig bredere utnyttbart turtallsregister, noe som betraktelig reduserer behovet for å bruke girspaken. Fra under 1.500 o/min opp til bortimot 6.000 uttrykker denne motoren seg bra og protesterer ikke engang i 5. gir i byen i 40-50 km/t.

Dynamikk

Vis mer


Andre generasjon Mazda 6 bygger videre på det dynamiske image som 2002-generasjonen innviet. Vi har nevnt dette angående designen; når det gjelder forholdet mellom kjøreegenskaper og komfort har Mazda gitt prioritet til kjøredynamikk og sportslighet. Vi vil komme med en mer komplett vurdering av kjøreegenskapene etter en grundig test av bilen, men vi ble i løpet av prøveturene langs den franske rivieraen imponert over den spenstige kjøredynamikken denne bilen legger for dagen. Tett etterfølgende svinger takler den i fint driv med den største selvfølgelighet; forstillingen plasserer seg fint via en presis og kontant styring som reagerer kjapt på ordre fra sjåføren selv om den, som elektriske servostyringer flest, ikke forekommer oss spesielt kommunikativ.

Både grunnversjonen med 1.8-motor og 16-toms felger og topputgaven med 2.5-motor med 18-tommere forekom oss som meget velkjørende og bilen har utvilsomt av de mest dynamiske og underholdende kjøreegenskapene i klassen.

Ikke best på komfort

Vis mer


Resultat: tross forbedret komfort og et meget bra lydnivå i kupéen forekommer Mazda 6 oss hakket under de beste konkurrentene når det gjelder komfort. Med 16-tommers felger fikk vi inntrykk av en helt grei kjørekomfort tross det relativt stive understellet, men i "sport"-utgaven med 18-toms felger merket vi skjøter og ujevnheter i veibanen ganske ettertrykkelig. Sittekomforten i setene fant vi ingen grunn til å kritisere etter denne første kontakten.

Ny Mazda-giv i Norge

Siden modellen dukket opp i 2002 er det solgt ikke langt fra 10.000 eksemplarer av Mazda 6 i Norge. Nykommeren har i oppdrag å øke salgstakten, og salgsmålet for 2008 forekommer oss realistisk; Mazda forventer å selge rundt 1.900 enheter, hvorav en hovedvekt på de velutstyrte Advance og Advance Plus-versjonene og en dieselandel på cirka 80%.

Utstyr

Utstyrsnivåene heter Go, Advance, Advance Plus og Sport. Alle versjoner har selvsagt seks kollisjonsputer og antiskrenssystem standard.

Go er basisversjonen, og har eksempelvis 16-tommers lettmetallfelger, manuelt klimaanlegg og radio/CD (MP3-kompatibel) med fire høyttalere og Aux-inngang.

Vis mer


Flere vil nok velge Advance-nivået som får to-soners automatisk klimaanlegg, 17-tommers lettmetallfelger, lydsystem med seks høyttalere, kjørecomputer, regnsensor, automatisk avblendbart ryggespeil, elektrisk innfellbare sidespeil, tåkelys og skinntrukket ratt.

Går man videre til Advance Plus inkluderer utstyret Bi-xenon hovedlys, Bose lydsystem med CD-veksler og åtte høyttalere, parkeringssensorer foran og bak samt Bluetooth håndfri-system.

Sport

-nivået inkluderer en sport-pakke med 18-tommers felger og forøvrig Advance-plus-utstyret samt dekktrykks-overvåkning og delskinn-interiør.

Av ekstrautstyr kan nevnes et navigasjonssystem med 7-toms berøringsskjerm og stemmekontroll, skinninteriør og nøkkelfri adgang og start.

Sjekk hva bilen din er verdt

Full lansering i april

Den formelle lanseringen i Norge vil ikke finne sted før i april 2008 når stasjonsvognen kommer - da vil både diesel- og bensinvariantene være tilgjengelige, likeledes vil man ha valget mellom sedan-, kombi- og stasjonsvognversjonene. Prisene er ikke frigitt ennå, men det antydes at de vil være øket moderat i forhold til utgående modell samtidig som utstyrsnivået og driftsøkonomien vil være forbedret.

Vi vil følge opp med mer informasjon når den tid kommer.

  • Se de store bildene her!
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder