Nye Land Rover Freelander avduket

Den er lekker å se på og den er opplagt en langt bedre bil enn dagens utgave. Men store motorer vil nok sørge for at nye Freelander blir en kostbar affære.

Vis mer

Nye Land Rover Freelander avduket

  1. Store Freelander-bilder


Dagens Freelander, første generasjon, kom så tidlig som i 1997, og er dermed snart ti år gammel. Freelander ble øyeblikkelig en salgssuksess både i hjemlandet Storbritannia og i Europa forøvrig, og ble Europas mest solgte folke-SUV i både i 1998, 1999, 2000 og 2001. I 2002 måtte imidlertid Freelander overlate tronen til Toyota RAV4 og har siden levd i skyggen av sin japanske rival.

Facelift i 2003

Freelander gjennomgikk tekniske modifiseringer i 2001. Samtidig fikk bilen to nye motorer - en 2,0-liters BMW-diesel og en 2,5-liters bensin-V6er. Utseendet forble imidlertid uendret frem til høsten 2003, da bilen fikk en omfattende, og etter vårt syn svært vellykket, ansiktsløftning.

Freelander 2/LR2

Vis mer


Nå har altså Ford-eide Land Rover sluppet de første offisielle bildene av andre generasjon Freelander, som vil gå under navnene Freelander 2 og LR2. LR2 blir dermed den fjerde nye Land Rover-modellen på fire år, etter Range Rover i 2002 (den siste BMW-utviklede modellen), Discovery (LR3) i 2004 og Range Rover Sport i 2005. Med nye Freelander vil altså hele Land Rovers produktrekke, med unntak av Defender, være oppgradert. Ny Defender kommer sannsynligvis ikke før i 2010.

Reservedekket borte

Som alle Land Rover-kjennere umiddelbart vil legge merke til, har nye Freelander arvet en rekke design-kjennetegn fra sine storebrødre. Det innebærer blant annet at reservedekket er forsvunnet fra bakluken, noe som i sin tur har åpnet for en topphengslet bakluke. Sistnevnte er langt mer praktisk enn dagens sidehengslede variant.

Lengre og mye bredere

Vis mer


Samtidig har bilen blitt større. Blant annet har lengden på papiret økt med 5,3 centimeter fra 444,7 til 450,0. I virkeligheten er imidlertid lengden økt med minst 10 centimeter, fordi de oppgitte 444,7 centimetrene for dagens utgave inkluderer det bakluke-monterte reservehjulet. Det som er minst like interessant, er at bredden har økt med hele 10,1 centimeter, fra dagens 180,9 til hele 191,0 centimeter. Det betyr at skulderbredde og bagasjeromsbredde sannsynligvis er betydelig bedre enn i dagens utgave.

Høy bakkeklaring

Vis mer


Freelander 2 vil bli utrustet med Haldex-basert firehjulsdrift, 22 centimeter bakkeklaring og et avansert antispinn-system med flere programmer (Terrain Response). Bilen vil derfor sannsynligvis være svært kompetent i terrenget. LR2 vil også være tilgjengelig med masse spennende utstyr. Deriblant vil bilen kunne leveres med dobbelt soltak, svingbare bixenon frontlykter, skjermbetjent navigasjon, DAB-radio, klimaanlegg med luftfuktighets-sensor og avanserte lydanlegg.

3,2-liters rekkesekser

Vis mer


Fra et prisperspektiv er det imidlertid flere problemer knyttet til nye Freelander. For det første opplyser Land Rover at bilen kun vil være tilgjengelig med to motoralternativer. Det ene alternativet er en 3,2-liters rekkesekser som yter hele 233 hestekrefter. Med denne motoren, som kalles i6 og som er hentet fra nye Volvo S80, vil Freelander sannsynligvis ende opp på rundt 700.000 kroner i Norge.

2,2-liters dieselfirer

Det andre alternativet, TD4, er en 2,2-liters dieselmotor som yter hele 400 Nm og 160 hestekrefter. Med et såpass stort slagvolum og 160 hestekrefter vil bilen bli hardt rammet av det norske avgiftssystemet.

I tillegg blir Freelander svært tung. Land Rover oppgir i hvert fall en egenvekt på hele 1.770 kilo for begge motoriseringers vedkommende. Det betyr at dieselutgaven vil utløse hele 220.000 kroner i engangsavgift. Til sammenligning slipper en Toyota RAV4 2.2 D-4D (136 hk) unna med snaue 163.000 kroner, 57.000 kroner mindre. Dermed tyder alt på at Freelander blir en relativt dyr fornøyelse. Vi antar i hvert fall at innstegsprisen vil havne på rundt 450.000 kroner.

Diesel og automatgir

Vis mer


Den som har økonomi til å handle bil i denne prisklassen kan imidlertid glede seg over at Freelander 2 TD4 vil bli tilgjengelig med automatgirkasse.

Vi regner imidlertid med som en selvfølge at LR2 etter hvert vil bli tilgjengelig med flere motoralternativer, deriblant en mindre bensinmotor. Det er også lov til å håpe på at Land Rover på sikt vil introdusere en mer moderat dieselmotor.

Fra årsskiftet

Freelander 2 vil ifølge den norske Land Rover-importøren bli introdusert ved årsskiftet. Den som ønsker dieselmotor og automatgirkasse må imidlertid belage seg på å vente til våren 2007.

  • Store Freelander-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder