Nye kransekaketopper fra Mercedes

Mercedes slipper to nye flaggskip-modeller, SL 63 og SL 65 AMG. Voldsomme motorer og en ny girkassevariant står i fokus.

«Dette blir med andre ord trolig en av Mercedes' sportsligste biler »


Det har gått en liten stund siden den ansiktsløftede utgaven av luksus-roadsteren ble presentert med et radikalt forandret oppsyn. Nå er også de to AMG-variantene klare, SL 63 og SL 65 AMG.

Kjent AMG-motor

SL 63 har den etter hvert så velbrukte AMG-maskinen på 6,2 liter og åtte sylindere under panseret. Effekten ligger helt oppe på 525 hestekrefter og dreiemomentet måler 630 newtonmeter. Det holder til 0-100-tid på 4,6 sekunder og en toppfart begrenset til 250 kilometer i timen.

Vis mer

Nye kransekaketopper fra Mercedes

  1. Store bilder


Sammenlignet med den gamle kompressormotoren har den nye 6,2-literen en mer turtallsglad karakter. 63 AMG snurrer gladelig opp til 7.200 omdreininger før neste gir legges inn.

Sportsligere girkasse

Og det sørger en modifisert utgave av Mercedes syvstegede automatkasse for. Man har tatt utgangspunkt i en den vanlige syvtrinnsautomaten, men har byttet ut den ordinære momentomformeren med en flerplatekløtsj som skal sørge for en mer direkte og spontan forbindelse med motoren. For å opprettholde komfortnivået har man lagt til en torsjonsdemper som demper de verste rykkene. I tillegg har man forsynt girkassen med hele fire relativt selvforklarende kjøreprogrammer; Comfort, Sport, Sport + og Manual. I manuell modus går girskiftene 50 prosent raskere enn i komfortmodus, det vil si på 100 millisekunder.

Valgfrihet

Vis mer


En racestart-funksjon er også med, for å sikre at eventuelle oppviglere i lyskryssene blir tilbakelagt i en lett sky av dekkrøyk I tillegg sørger automatkassen for å gi mellomgass ved nedgiringer for å sikre så myke girskift som mulig. Flere innstillinger har ESP-systemet også fått med en mellommodus ved navn Sport som tillater litt vinkel på bilen gjennom svinger og ved hjulspinn.

Forbedrede kjøreegenskaper

Vis mer


Også det aktive understellet er justerbart. Dessuten er fjæring og demping modifisert for en enda livligere og sportsligere veiopptreden, i følge Mercedes selv. Dette blir med andre ord trolig en av Mercedes’ sportsligste biler til tross for egenvekt på rundt to tonn.

Monstermotor

Litt mindre sportslig, men enda raskere, er storebror SL 65 AMG. Med sin 6,0-liter store biturboladde V12-motor yter den vanvittige 612 hestekrefter og 1.000 newtonmeter. 0-100 går da på 4,2 sekunder, men toppfarten er fortsatt begrenset til 250 kilometer i timen. Girkassen du får i kombinasjon med denne motoren har fortsatt bare fem trinn, trolig på grunn av det enorme momentet.

Design

Vis mer


Utseendemessig er det ikke snakk om veldig store forskjellene i forhold til de vanlige SLene. Litt sportslig styling i form av emblemer, større luftinntak og selvsagt større hjul er noe av det som kjennetegner AMG-utgavene rent visuelt. Innvendig finner vi blant annet annerledes instrumenter og et sportsligere ratt, i tillegg til en rekke AMG-emblemer.

For de ivrigste

Dersom du virkelig er i det sportslige hjørnet, kan du bestille en sportspakke ved navn AMG Performance Studio som inkluderer blant annet en differensialbrems, større bremser, sportsligere understell og eksklusive felger.

AMG-utgavene kommer i likhet med vanlige SL til Norge i april. SL 63 AMG koster fra 2.391.000 kroner. SL 65 begynner på hele 3.243.000.

  • Store bilder ser du her.
  • Mer om vanlige SL.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder