Nye kraftige dieselmotorer i Avensis

I juni kan man endelig få kjøpt Avensis med kraftige dieselmotorer. I tillegg til dagens eneste variant med 116 hestekrefter kommer det nå også en 2,2-liters variant med 150 og 177 hestekrefter.

Nye kraftige dieselmotorer i Avensis

  1. Store bilder


HAMBURG (Dinside Motor):Den ekstra effekten er bra, og det kommer vi tilbake til. Det er utlippsverdiene på Toyotas system, som heter D-Cat, som er imponerende. D-Cat står for Diesel Clean Advanced Technology og sørger for sensasjonelt lave utslipssverdier for både hydrokarboner (HC), karbonmonoksid (CO), nitrogenoksider (NOx) og partikler (PM). D-Cat fantes tidligere på 2-literen med 116 hestekrefter som ble solgt i Tyskland og Storbritannia, men nå blir dette videreført til en ny motor med 2,2-liters slagvolum og 177 hestekrefter. Hovednyheten i D-Cat er katalysatoren DPNR (Diesel Particulate NOx Reduction System). Denne reduserer både PM, NOx, HC og CO samtidig. Utslippsreduksjonen av NOx og CO fra denne motoren er i tillegg kraftig. Dette systemet finnes kun på den største motoren med 177 hestekrefter og Toyota smykker motoren med tittelen: Verden reneste dieselmotor.

Kjøring

Det var i grunnen på tide at Toyota fikk på plass en sterk dieselmotor i Avensis. Motoren har 2,2-liters slagvolum og yter 177 hestekrefter ved 3.600 omdreininger. Dreiemomentet på 400 newtonmeter er på topp ved 2.000 til 2.600 omdreininger. Selv om den ikke når maksimalt dreiemoment før ved 2.000 omdreininger har Toyota klart å lage en motor med god respons. Viftebladene i turboen er elektrisk aktivert og dette sørger for god gassrespons, særlig i lave hastigheter.

Toyota har også utstyrt motoren med balanseaksel og rekordlav kompresjon som sørger for rolig og vibrasjonsfri gange. Kompresjonen på BMW 535d er 16,5:1 og Honda CR-V 2.2 Cdti har 16,7:1. Dette er svært stillegående motorer. Toyota har lykkes med å senke kompresjonen ytterligere - til 15,8:1. Toyota har også jobbet med lydisolasjonen og når denne motoren starter er det ikke diesellyd å spore. Oppe i fart er det svært rolig og man må opp i skikkelig racinghastighet for å oppleve støy. Da er det vindstøy som gjør seg gjeldende, men i norske hastigheter er det imponerende rolig i kupeén.

Motoren er også svært sterk, og siden vi var i Tyskland, kunne farten testes. 200 kilometer i timen går fint og med sekstrinns girkasse har du et lavt og behagelig turtall i alle hastigheter du trenger her hjemme. 0 til 100 klarer den på 8,6 sekunder.

Normalen

2,2-literen kommer også i en litt billigere variant hvor den yter 150 hestekrefter. Den har ikke D-Cat, men er likevel spennende. Den leverer 310 newtonmeter mellom 2.000 og 3.200 omdreininger. Denne motoren er også sterk og fleksibel og imponerer med et lavt støynivå. I Norge vil denne motoren være et godt alternativ til 177-hesteren siden prisen på 150-hesteren er 48.000 kroner lavere. Det kommer selvsagt av effekten, men også av at 177-hesteren kommer standard med navigasjon og skinnseter.

Priser på Avensis diesel

- Avensis D-4D 116 hk Sol: 325.000 kroner (stasjonsvogn) og 317.000 kroner (sedan).
- Avensis D-4D 150 hk Sol: 387.000 kroner (stasjonsvogn) og 379.000 kroner (sedan)
- Avensis D-4D 177 hk Executive: 435.000 kroner (stasjonsvogn) og 427.000 kroner (sedan)

I forhold til 116-hesteren har er 150-hesteren i tillegg utstyrt med fartsholder, xenonlys og sekstrinns girkasse. 177-hesteren har i tillegg til det skinnseter og navigasjonsanlegg.

Vi vet det er mange som lurer. Avensis vil ikke bli levert med automatgir koblet til dieselmotor. Det vurderes på neste generasjon Avensis, og det er lenge til.

Volkswagen Passat med 2-liters motor og 140 hestekrefter koster 341.000 kroner og vil du opp til 170 hestekrefter starter på 373.590 kroner. Med andre ord en del lavere priser enn på Avensis. Passat må derimot ha påfyll med utstyr for å kunne sammenlignes direkte.

Store bilder av Avensis finner du her.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder