Nye kompakte Chevrolet Aveo vises i Shanghai

Denne kompakte sedanen er et eksempel på General Motors' økende satsing på gjenbruk kombinert med markedstilpasning for globalt å bedre salg og økonomi - hvilket trengs sårt.

Nye kompakte Chevrolet Aveo vises i Shanghai

  1. Aveo-store bilder


Nye Chevrolet Aveo, som ble presentert i Shanghai nylig, er en videreutviklet søstermodell til amerikanske Aveo basert på Daewoo Kalos. Det er en kompakt sedan som skal lanseres i 120 markeder. I forhold til eksisterende Aveo har bilen fått et mer dynamisk utseende. Ønsket er å forsyne særlig de asiatiske markedene med en kompaktbil uten det typiske "billigbil"-preget som ofte henger ved disse produktene. Chevrolets merkeverdi skal ikke forringes i de voksende markedene - vi viste forleden et eksempel med den nye, spennende "kupé-SUV-en" T2X.

En Chevrolet fra GM Daewoo

Om ikke bilen heter Daewoo men Chevrolet, kommer den - som de nye Chevrolet-produktene hos oss - fra det koreanske General Motors-datterselskapet GM-Daewoo - i dette tilfellet etter videreutvikling i samarbeid med Shanghai-baserte Pan Asia Technical Automotive Center (PATAC). Grunnlaget er altså tidligere Daewoo Kalos, som bygget på Giugiaros Flex-konsept og var en videreutvikling av Lanos. Aveo er et veldig bra eksempel på lokal tilpasning av et globalt produkt. Den kommer i mange varianter avhengig av markeder, med for eksempel forskjellige motorer ettersom bilen selges i Europa, i Asia eller i Nord-Amerika. I vårt fotoalbum (klikk på "store bilder") kan man sammenligne den nye "Kina"-Aveo-modellen med eksisterende Aveo i USA, og med Kalos sedan.

Modellen som ble presentert i Shanghai vil bli produsert og solgt i Kina av Shanghai General Motors, som er en Joint Venture mellom GM og kinesiske SAIC (som nylig besluttet ikke å redde den britiske MG-Rover gruppen).


Liten kompaktbil

Lite populært i Norge, men adskillig mer i mange mer "eksotiske" markeder, er småbiler i sedan-utførelse. Eksempler, som vi nesten aldri ser hos oss, er Renault Clio sedan eller Skoda Fabia sedan. Aveo er altså en bil med fire dører og separat bagasjeluke. Den er 4,31 meter lang, 1,71 meter bred og 1,50 meter høy. Bilen skal ifølge GM være rommelig i forhold til sitt segment; og siden det hevdes at dimensjonene er de største i segmentet, og dette er en sedan, snakker vi om segmentet småbiler. Og da stemmer det nok. Akselavstanden er 2,48 meter - én centimeter mindre enn på en Ford Fiesta.

Aveo får utstyr som midtarmlene, el-vinduer og sentrallås med fjernkontroll. Skinnseter er ekstrautstyr. Bilen er relativt høy og skal ha en høy sitteposisjon med godt utsyn.

For det kinesiske markedet vil bilen være utstyrt med 1,4 liters- eller 1,6 liters motorer med valg mellom fem-girs manuell girkasse eller fire-trinns automat.

På mange måter illustrerer og symboliserer denne lanseringen i Shanghai den rivende bilindustri-utviklingen i Kina, og vi kommer om relativt kort tid til å bringe en del mer stoff fra den kanten.

Store bilder av Chevrolet Aveo finner du her.

Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder