Kia har, i likhet med Hyundai, imponert oss ved flere anledning de siste årene. De første bildene av nye Kia cee'd tyder på at det kan komme til å skje igjen. Foto: Kia
Kia har, i likhet med Hyundai, imponert oss ved flere anledning de siste årene. De første bildene av nye Kia cee'd tyder på at det kan komme til å skje igjen. Foto: KiaVis mer

Nye Kia cee'd offisiell

For en måneds tid siden kunne vi vise det første bildet. Nå får vi se mer.

Det er blitt populært blant bilprodusentene å slippe informasjonen i små drypp, og her kommer noen fler fra Kia angående deres kommende cee'd. I pressemeldingen som medfølger får vi ikke vite særlig mer enn det bildene viser, men det presiseres at bilen er lengre, bredere og lavere enn forgjengeren.

1,4 og 1,6-litere

Strengt oppsyn og LED-kjørelys Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia
Kia har, i likhet med Hyundai, imponert oss ved flere anledning de siste årene. De første bildene av nye Kia cee'd tyder på at det kan komme til å skje igjen. Foto: Kia
Foto: Kia

Når det gjelder motorer kan vi bare spekulere, men vi ser det som nærliggende å tro at de nyeste drivlinjene fra Hyundai-konsernet vil finne veien under panseret på den nye kompaktmodellen fra Kia. Da snakker vi om dieselmotorer på 1,4 og 1,6 liter med effektuttak på 90, 110 og 128 hestekrefter og om bensinmotorer med samme slagvolum som dieselmotorene og med 100, 120 og 135 hester. Girkasser med seks trinn både i manuell- og automat-utgave antar vi også blir å finne i cee'd. Det er selvsagt mulig vi tar helt eller delvis feil, men all industriell logikk tilsier at det blir denne mekanikken fra konsernsøskenet som vil bli brukt.


Søsken av i30

Denne gangen var det nemlig "storebror" Hyundai som var først ute med sin nye i30, i motsetning til forrige gang, da det var Kia som fikk lov å være først med sin bil i Golf-klassen (C-segmentet). Og da delte modellene drivlinjer, med enkelte variasjoner.Her kan du for øvrig lese om vår aller første opplevelse med Kia cee'd.

Felles for de to søsknene i Hyundai-konsernet er at de har imponert stort de siste årene med sin voldsomme fremgang både når det gjelder drivlinjer, kvalitetsfølelse, design, kjøreegenskaper og ikke minst sikkerhet.

Sensasjon i 2007

Hvor pen er nye Kia cee'd?

Finest i klassen? (Avsluttet)
Ja(62%) 492
Nei(38%) 299
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For vår del fikk vi for alvor øynene opp for dette da Kia lanserte sin kompaktbil cee'd. Den kom på markedet for fem år siden. I vår første test av Kia cee'd gjorde vi det klart at dette var blitt en troverdig Golf-utfordrer, noe man ikke ville trodd var mulig bare et par år tidligere. Ordet sensasjon sitter ikke løst i redaksjonen, men ved den anledningen slapp vi det ut.

Les også: Koreanerne gjør VW-sjefen nervøs - se videoen!

Syv år garanti

I etterkant har både Hyundai og Kia bekreftet at de er til å regne med og blant de mest seriøse konkurrentene til de etablerte europeiske og ikke minst japanske merkene, og produktene har fortsatt å bli bare bedre. Kia har for sin del ytterligere et salgsargument å slå i bordet med, nemlig syv års garanti.

Les også: Kia Rio mot Toyota Yaris

Design: Helomvending

Forrige cee'd hadde en forholdsvis kjedelig design. Vi skrev blant annet:

"Estetisk sett på høyde med konkurrentene Kia sammenlikner seg med, men uten særlig snert. I cee'd-designen bruker Kia mer energi på å ikke støte noen fra seg enn å vinne hjerter med bilens utvendige sjarm".

Strengt oppsyn og LED-kjørelys Foto: Kia Vis mer


Vel, bildene vi ser her tyder på at den koreanske produsenten har vendt om et nytt blad. Dette visste vi for så vidt fra før; vi har konstatert helt siden den tidligere Audi-designeren Peter Schreyer tok over hos Kia at det er en ny spenst og dynamikk i designen som gir bilene en gjenkjennelig personlighet - riktignok til tider på bekostning av det praktiske, som vi konstaterte da vi nylig testet nye Kia Rio.

For vår del synes vi nå koreanerne er blant de peneste i klassen, og selv om vi vil se bilen i virkeligheten før vi feller endelig dom, er vi rimelig sikre på at Kia cee'd utseendemessig vil få pallplass i sitt segment - kanskje gullmedalje.

Tøff konkurranse

Konkurrenter er Ford Focus, VW Golf, Toyota Auris, Mazda 3, Citroën C4, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane. Vi regner bilene BMW 3-serie, Audi A3, Mercedes B-klasse og Alfa Giulietta som tilhørende i en litt annen kategori ("kompakt premium"), men de kan jo konkurrere om visse kunders gunst de også.

Prisene på nye Kia cee'd er ikke kjent ennå - naturlig nok, da spesifikasjonene ikke foreligger. Det vil imidlertid ikke drøye lenge da bilen ventes hit til landet i slutten av mai.