Vis mer

Nye Golf GTI lanseres

Nye GTI er hovedsaklig mer effektiv og mer sofistikert enn forgjengeren.

Volkswagens genistrek i 1976 gikk ut på å ta en standard liten familiebil, bytte ut understellet med et adskillig sportsligere et, sette inn en sterk og turtallsglad motor og plassere et GTI-logo foran og bak. GTI-klassen var født. Folket fikk sin sportsbil.

Nær dobling av effekt

VW har ikke til hensikt å la GTI-en dø ut, og med femte generasjon Golf GTI i 2005 var sportsligheten for alvor igjen tilbake i høysetet. Med årene er Golf blitt større og større - og tyngre og tyngre. Der en 1.6-liter på 110 hester gjorde en utmerket jobb for over 30 år siden er det turbomatet 2.0-motor og minst 200 hester som gjelder i dag.

GTI nr. seks

Nå lanseres 6. generasjon GTI, og den er en videreutvikling av den utgående 200-hesteren. Den har fortsatt en 2.0-motor med turbolading, som nå utvikler 210 hestekrefter. Dreiemomentet er 280 newtonmeter ved 1.700 omdreininger. En manuell sekstrinns girkasse er standard og som tidligere er DSG (dobbeltkløtsj-girkasse) tilvalg.

Mer effekt(iv)

Toppfart er 240 kilometer i timen (238 med DSG) og 0 til 100 km/t tar 6,9 sekunder med begge girkassene. Ingen revolusjon når det gjelder ytelser, altså, men motoren er blitt klart mer effektiv; ifølge VW er forbruket ved blandet kjøring nå 0,73 liter per mil mot 0,8 for forgjengeren. (Med DSG er tallet 0,74 liter per mil).


Demperkontroll og differensialbrems

Det elektroniske dempersystemet (DCC - Dynamic Chassis Control), skal sørge for at GTI oppfører seg så sportslig som man forventer, men også tilbyr en høyere grad av komfort enn tidligere. For mer effektiv fremdrift har VW dessuten utstyrt nye GTI med en elektronisk differensialbrems - kalt XDS - på forakselen. Dette systemet, som skal hjelpe til effektiv fremdrift ved aktiv svingkjøring, er en integrert del av ESP-systemet.

Avstandsholder

Nytt på sjette generasjon GTI er også aktiv avstands- og fartsholder, som blir tilgjengelig fra sommeren 2009. Denne styres av en lasersensor i innerspeilet, som sender fem laserstråler fremover. Det kan aktiveres mellom 30 og 210 km/t.

Nye Golf GTI er i salg i Norge nå og koster 430.000 kroner med manuell girkasse, 445.000 kroner med DSG-kasse.

I Tyskland starter den på 240.000...