Nye Golf betydelig forbedret

Snart er den nye Golfen på plass i butikkene. Det er alltid spennende når en av Norges mest solgte biler gjennom tidene kommer i nytt opplag.

REYKJAVIK (DinSide Motor): Den nye generasjonen Golf nærmer seg butikkene i Norge, og vi regner med at mange vurderer nye Golf som sin neste bil. Golf står sterkt i Norge, og det vi kaller kompaktklassen går også ofte under navnet Golfklassen. Da vet alle hva vi snakker om. Ford Focus, Peugeot 308 og Toyota Auris må bare finne seg i at det er Golfen som setter standarden for disse bilene.

Første Golf kom i 1974 og fulgte på med nye modeller i 1983, 1991, 1997, 2003 og nå 2008. Golf er totalt produsert i 26 millioner eksemplarer, noe som er et ikke ubetydelig antall.

På veien

Foreløpig har vi kjørt nye Golf 1,4 med turbo og kompressor, 160 hestekrefter, 7-trinns DSG og utstyrsnivå Highline, ett av tre utstyrsversjoner.

Volkswagen Golf byr ikke på store overraskelser, og vi kaller den gjerne trygg og enkel. En herlig bil som takler både høy fart og ikke minst ekstremt dårlige grusveier på Island, der vår første testrunde foregår.

Sportsbilfølelse

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Vi hadde også de nye demperne (DCC) med tre nivåer av sportslighet. Dette virker bra og kan gjerne anbefales til varierende veiforhold, eller behov for et sportslig oppsett.

Selv om Volkswagen har kommet langt med DSG-kassene sine (dobbeltkløtsj), har de ikke syvtrinns DSG til de store motorene. Vi kjørte den kraftigste bilen med 7 gir, og girkassa er nydelig. Det er fortsatt slik at DSG passer best til litt aktiv kjøring, og med spaker bak rattet med nedgiring på venstre side og oppgiring på høyre side, skaper det sportsbilfølelse.

Skjult ryggekamera

Automatisk ryggekamera er også praktisk, og det som er ekstra lurt med denne ryggehjelperen, er at den er gjemt unna nå så lenge man kjører. Det er først når man setter bilen i revers at det spretter frem under logoen på bakluken. Bortimot alltid ren linse med andre ord.

Tre versjoner

Nye Golf leveres i tre utstyrsversjoner. Det er Trendline, Comfortline og Highline. Alle "linjene" leveres med det samme stereoanlegget, med MP3, AUX-in og åtte høytalere. Highline har mest utstyr, som på det mest vesentlige skiller seg fra de andre med 16-tommers aluminiumsfelger, tosoners automatisk klimaanlegg, aluminium i interiøret, fartsholder, sportsseter og multifunksjonsratt.

Ellers har alle selvsagt antiskrenssystem og klimaanlegg og syv kollisjonsputer, hvorav den ene er en knekollisjonspute på førerplass.

Mange motorer

Som vanlig med Volkswagen kommer Golf med en hel rekke med motorer. På bensinsiden starter det med en 1,4-liter med 80 hestekrefter. Neste motor på programmet er en 1,6-liter med 102 hestekrefter. Begge disse motorene er har lite effekt og høyt Co2-tslipp. Ikke bra i det hele tatt.

Så er vi over på det som er nytt og bra, nemlig TSI-motorene med turbo. Blumotionmodellen 1,2 TSI har en tresylindret motor med 105 hestekrefter. Neste skritt er 1,4 TSI som kommer i to varianter. 1,4-literen som kun har turbo yter 122 hestekrefter, og 1,4 med både turbo og kompressor yter 160 hestekrefter.

Litt opp og frem kommer også Golf GTI, som fortsatt har en toliters turbomotor som nå har 210 hestekrefter i standard versjon.

Dieselvariantene

Diesel blir nok fortsatt interessant også for Golf, særlig nå når Volkswagen også endelig har beveget seg over fra pumpedyse-teknologi til common-rail. Det betyr i hovedsak mykere gange og mye mindre støy.

Diesel-programmet starter med 1,6-liter med 90 hestekrefter som slipper 120 gram Co2 per kilometer. I tillegg kommmer det en Bluemotion-variant av denne 1,6-literen som yter 105 hestekrefter og som kun slipper ut 99 gram Co2 per kilometer. Hvis vi sammenligner hestekrefter kontra utslipp mellom disse to motorene, er det bortimot uforståelig at ikke VW utstyrer alle sine motorer med Bluemotion teknologi, på samme måte som BMW utstyrer alle sine nye motorer med Efficient Dynamics.

Men, for å komme oss vekk fra avsporingen kan vi nevne at det finnes flere dieselmotorer til Golf. Vi havner da på toliteren som finnes med både 110, 140 og 170 hestekrefter.

Girkasser som bidrar til Co2-kutt

Av girkasser så blir to dobbelkløtsjkasser (DSG) tilgjengelige, med enten seks eller syv trinn, avhengig av motor. Små motorer leveres med 7-trinns DSG, og store motorer leveres med 6-trinns DSG. Disse skal supplere de manuelle girkassene og erstatte konvensjonelle automatkasser. I tillegg til å skifte raskt, bidrar de til lavere forbruk. 1.4 TSI med 160 hester får utslippet sitt redusert til 139 gram Co2 med denne girkassen om bord.

For de som er på jakt etter firehjulsdrift, er det tilgjengelig sammen med 140-hesters dieselmotor. DSG kan du glemme sammen med 4-motion. Da må man over på Tiguan som leveres med den samme motoren og vanlig automatkasse.

Konklusjon

Golf er med andre ord forbedret på en rekke punkter, og fremstår som svært moderne og kjørevillig. Styr unna utrangerte motorer som nevnt over, og du vil bli få en spennende og sprek bil.

Golf er i butikkene i Norge fra 1. november.

  • Se de store bildene her!
  • Prisene finner du her.
  • Hvilke modeller kommer når?