<b>STORE LIKHETER:</b> Nye S-Max avviker ikke nevneverdig fra forgjengeren, tross i at den er helt ny.  Foto: FORD
STORE LIKHETER: Nye S-Max avviker ikke nevneverdig fra forgjengeren, tross i at den er helt ny. Foto: FORDVis mer

Nye Ford S-Max

Jo da, det er tilfellet. Den er helt ny, og med svært spennende endringer.

Ford S-Max er en bil som har truffet det norske markedet godt siden den kom på markedet i 2006. Det er en flerbruksbil man setter seg inn i, ikke ned i, og den har god plass. Slikt faller i smak hos de norske bilkundene.

Nå har den rukket å bli åtte år gammel, og eldre skal den bli før neste generasjon dukker opp neste år.

Nye bilder av den ferdige produksjonsmodellen er nå offisielle, og man skal ikke lete lenge etter likheter. Tvert om. Likhetene er mange og slående.

Gode nyheter

Konseptbilen til nye S-Max ble allerede vist på bilmessen i Frankfurt for et år siden. Bilen vi nå får se er altså produksjonsmodellen.Den vises første gang til offentligheten under bilmessen i Paris. Den finner sted første uken i oktober.

Og andre generasjon av S-Max har endelig får den det alle har savnet - firehjulsdrift.

Dette har vært etterspurt fra dag én, men plattformen på utgående modell var aldri klargjort for dette.

Den nye generasjonen deler plattform med kommende Mondeo, en bil som vi har fått bekreftet skal få firehulsdrift. Dette gagner også nye S-Max.

Se flere bilder:

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
STORE LIKHETER: Nye S-Max avviker ikke nevneverdig fra forgjengeren, tross i at den er helt ny. Foto: FORD
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford


Nye motorer

Det skjer også endringer under panseret. Heller ikke S-Max blir skånet for «downsizing», noe som gjør at den blir bestykket med en tresylindret 1,5-liters motor. Men ikke tro det er negativt. Denne lille klumpen av en motor leverer nå 160 hk på det meste, noe som passer en bil som S-Max bra. En 2-liters sportdiesel er også på vei, med 240 gamper.

På sikt vil Mondeo bli å få med som hybrid. Hvorvidt dette også kommer i S-Max gjenstår å se, men Ford har definitivt en vei å gå når det gjelder elektrifisering. La oss håpe.

På girfronten er det snakk om en 6-trinns manuell, og en 6-trinns dobbelkløtsj automatkasse.

Sikkerheten på plass

Autobrems er blitt et krav fra Euro NCAP for at biler skal opprettholde 5 stjerner i kollisjonstestene. Kollisjonsputer i form av en gardin som dekker hele veien bakover burde også trekke opp.

For å gjøre bilen mer fleksibel har Ford valgt å gi den et baksete som kan justeres i lengderetning. I motsetning til på rimeligere biler er den her elektrisk styrt, med andre ord justerbar ved hjelp av knapper.

Utover dette har vi foreløpig ikke fått informasjon om priser og lanseringstidspunkt, men vi holder deg orientert.