<b>TEKNOLOGI-LOKOMOTIV:</b> Nye Ford S-Max gjør en mengde avansert teknologi tilgjengelig for familier med behov for god plass og fleksible løsninger. Den kan blant annet holde fartsgrensen for deg... Foto: FORD
TEKNOLOGI-LOKOMOTIV: Nye Ford S-Max gjør en mengde avansert teknologi tilgjengelig for familier med behov for god plass og fleksible løsninger. Den kan blant annet holde fartsgrensen for deg... Foto: FORDVis mer

Nye Ford S-Max med genial funksjon: Holder fartsgrensen

Denne bilen kan kanskje bety en renessanse for flerbruksbilene.

For her er det ingen tvil om at Ford har lagt seg i selen for at S-Max skal bli klasseledende på en rekke områder. Men har de lykkes?

Det får vi først svaret på om en måneds tid, når vi skal prøvekjøre den S-Max generasjon to.

Og Ford er ikke akkurat beskjedne: De formelig slynger om seg med begrepet «intelligent» i forbindelse med de mange assistansesystemene, det være seg firehjulsdriften eller fartsholderen.

Nye S-Max er for øvrig basert på samme plattform som «nye »Ford Mondeo, og kommer derfor også med firehjulsdrift.

Svada eller substans?

Problemet for en motorjournalist blir ofte å se gjennom den ofte pompøse og selvskrytende PR/marketing-prosaen for å finne ut hva det er som eventuelt gjør en bil annerledes og nyskapende. Så også i dette tilfellet.

For selv om det aller meste er teknologi som er kjent fra før, er det ingen tvil om at mengden av systemer og teknologi Ford har plassert i nye S-Max imponerer.

Ja, dette er utvilsomt den mest teknologisk avanserte familiefrakteren til nå.

Den plasserer seg over konkurrenter som både Citroën Grand C4 Picasso, Opel Zafira Tourer, Kia Carens og Peugeot 5008.

Spesielt en nyhet vil utvilsomt vekke oppmerksomhet: Automatisk fartsgrenseholder!

Leser skilt og holder fartsgrensen

ALT-I-ETT: Inne i instrumentet vises nødvendig farts-informasjon og ønsket innstilling. Foto: FORD Vis mer


Ford forteller nemlig at nye S-Max vil være den første Ford-modellen på verdensbasis som kan leveres med såkalt Intelligent Hastighetsbegrenser (IH), (Ta-ta-taaaa!) en ny teknologi som skanner trafikkskilt og justerer farten slik at sjåføren holder seg innenfor gjeldende fartsgrense og dermed unngår fartsbøter - eller i verste fall mister førerkortet.

Alt i alt skal den nye S-Max ha mer enn 20 nye teknologier, inklusiv blendingsfrie frontlykter og en hastighetsavhengig adaptiv styring. For første gang vil S-Max også bli tilgjengelig med firehjulsdrift, som Ford har kalt Intelligent All Wheel Drive (iAWD).

Se høydepunktene:


Utvilsomt avansert

- Intelligent Hastighetsbegrenser er en av teknologiene som folk vil undres over hvordan de klarte seg uten – ikke bare fordi den kan bidra til at du unngår fartsbøter, men også fordi kjøringen blir langt mer avslappet, sier Geir Haugaard, markedsdirektør hos Ford Motor Norge i en pressemelding. .

Det Ford kaller «intelligent hastighetsbegrenser» benytter informasjonen fra trafikkskiltgjenkjennings-systemet for å kunne justere farten til lovlig nivå. Ford legger til at hvis kjøretøyet er utstyrt med navigasjon, bruker systemet i tillegg kartdata for å forbedre nøyaktigheten hva gjelder fartsgrenser.

Det får oss jo til å lure litt på om systemet uten navigasjon er bra nok eller risikerer å bli en «sovepute» for føreren som lurer ham til å tro at han er på den sikre siden...

«INTELLIGENT:» Bilen leser skiltet og gir beskjed til bremsene så hastigheten kan tilpasses i tide. Foto: FORD Vis mer

Dette er med andre ord et system vi ser frem til å teste grundig under norske forhold.

Når bilen blir «barnevakt»

Mange andre assistenter er kjent fra før, og er spesielt vanlige på tyske premiumbiler. Men Ford er klart av de som sørger for at potensielt livreddende systemer får større utbredelse også blant bilkunder flest. Dette gjorde de med hell allerede på dagens Ford Focus.

Noen eksempler følger her:

For sjåfører som nærmer seg et kryss der sikten er redusert og hvor fotgjengere brått kan dukke opp i veibanen er S-Max utstyrt med ny teknologi som skal bidra til å hindre ulykker.

En av dem er et frontmontert kamera som gir et 180-graders bilde av det som befinner seg foran bilen.

OVERVÅKER: 180-graders-kameraet holder øye med omgivelsene og sier fra til systemene når de må gripe inn med varsler, bremsing eller lignende. Foto: FORD Vis mer


Antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse-teknologi er noe som begynner å bli vanlig i dyrere biler, men som også her blir tilgjengelig for første gang i denne klassen. Dette systemet kan oppdage personer på eller i nærheten av veien, og kan automatisk aktivere bremsene hvis en potensiell kollisjonsfare oppdages og sjåføren ikke reagerer på advarslene.

Informasjon samlet inn fra kameraet i frontruten og en radar i støtfangeren behandles og kontrolleres mot en database for «fotgjengerskikkelser» for å kunne identifisere personer. Hvis en fotgjenger oppdages foran bilen og sjåføren ikke reagerer på varslene som gis, vil bremsesystemet først bli klargjort for å redusere tiden det tar å aktivere bremsene. Dersom sjåføren fortsatt ikke griper inn vil bremsene bli tilkoblet med full kraft.

ET TRYGT STED: Interiøret i nye Ford S-Max minner naturlig nok mye om det i Mondeo, men med en høyere sittestilling.Mengden med assistansesystemer som nå er tilgjengelig er rett og slett imponerende! Foto: FORD Vis mer


Parkerer selv

Nye S-Max har selvsagt også teknologier som gjør parkering enklere:

  • Parkeringsassistent med funksjonalitet for vinkelrett parkering og automatisk lukeparkering uten at sjåføren behøver å røre rattet.
  • Utkjøringsassistanse hjelper sjåføren til å forlate en lukeparkering.
  • Varsling av kryssende trafikk advarer sjåføren dersom det er fare for at en bil krysser bak egen bil ved utkjøring fra en parkeringsplass.
  • Ytterligere førerassistanseteknologier som tilbys med nye S-Max inkluderer blindsonekontroll, trafikkskiltgjenkjenning, filskiftevarsling, en såkalt LaneKeeper, som holder bilen i filen sin, allerede velkjente adaptiv fartsholder som automatisk holder avstanden til foranliggende bil, og tretthetsvarsler.

    Blendingsfrie frontlykter

    Blendingsfrie frontlykter er frontlykter som ikke blender andre trafikanter og sørger for optimal belysning. Teknologien virker sammen med såkalt dynamiske LED-frontlykter med adaptiv frontlyssystem, som kan stille inn fjernlysstrålen i syv forskjellige vinkler og lysstyrker avhengig av hastighet, dagslys, rattvinkel og avstand til andre kjøretøy.

    Dette er en såkalt selektiv lysteknologi, som i dag i hovedsak eksisterer på premium-biler, som for eksempel BMW, Mercedes og Volvo.

    HELAUTOMATISK: Fjernlysassistenten blender selektivt ned, og fortsetter å lyse opp rundt. Foto: FORD Vis mer


    Biturbo, automat og 4x4
    Drivlinjene er selvsagt oppdatert. S-Max kommer blant annet med en potent biturbo-dieselmotor på 210 hestekrefter. Den skal ha en ny type elektronisk styring av turboladingen for bedre motorrespons.

    Dreiemomentet er 450 newtonmeter og motoren er paret med Fords 6-trinns PowerShift automatgirkasse.

    De mer moderate dieselalternativene er TDCi-motorer på 120, 150 og 180 hester. Naturligvis er utslipp og forbruk redusert: Tallene som oppgis er 0,5 liter per mil, tilsvarende 129 gram CO2 per kilometer.

    De to kraftigste dieselmotorene kan leveres med iAWD firehjulsdrift.

    Det tilbys også to EcoBoost bensinmotorer - en 1,5-liter med 160 hestekrefter og en 2,0-liter med 240.

    Ford adaptiv styring

    Det Ford presenterer som en ny generasjon styreteknologi, Ford Adaptiv Styring, minner oss om kombinasjonen av såkalt by-utveksling, kjent fra småbiler fra blant annet Opel og Fiat, og hastighetsavhengig servostyring.

    På Ford S-Max skal denne gjøre det lettere å manøvrere i lave hastigheter og i trange gater, samtidig som det skal gi en mer presis og intuitiv opplevelse i høye hastigheter. Systemet justerer kontinuerlig forholdet mellom ratt og drivhjul i følgende situasjoner:

  • Bykjøring: en elektrisk motor og et girsystem i rattet øker virkningen av sjåførens rattbruk slik at færre dreininger av rattet er nødvendig ved parkering og i skarpe svinger, som i T-kryss.
  • Medium hastigheter: systemet reagerer mindre på rattutslag, samtidig som det gis en følelse som skal forsterke presisjonen og dermed kjøregleden.
  • Motorveihastigheter: systemet bruker den elektriske motoren for en svak reduksjon av styrefølsomheten for å oppnå en mer avslappet kjørestil.
  • Med andre er altså smørbrødlisten på S-Max lang, og vi gleder oss til å se hvordan de virker når vi tester bilen selv.