VELKJENTE FORMER: Det er noe svært klassisk over den nye Mustangen - særlig sett fra denne vinkelen. Inspirasjonen fra 1964-originalen og 1967-oppdateringen -  udødeliggjort blant annet i filmen Bullitt med Steve McQueen, er tydelig. Foto: Lord Arnstein Landsem/Autofil
VELKJENTE FORMER: Det er noe svært klassisk over den nye Mustangen - særlig sett fra denne vinkelen. Inspirasjonen fra 1964-originalen og 1967-oppdateringen - udødeliggjort blant annet i filmen Bullitt med Steve McQueen, er tydelig. Foto: Lord Arnstein Landsem/AutofilVis mer

Nye Ford Mustang også til Norge

I dag skjer det noe meget spesielt: Ford har lansering av nye Mustang - i Europa!

For første gang skal Mustang importeres og selges gjennom Ford-nettverket i Europa.

Dette skjer kort tid etter at vi kunne vise dere denne store Ford-SUV-en, som også er en amerikaner som etter hvert skal selges i våre deler av verden.

Både nye Mustang og Ford Edge ble i dag vist for europeisk presse under et lanseringsarrangement i Barcelona.

Eksteriørbilder:

Foto: Lord Arnstein Landsem/Autofil
STOR BIL: Ford Mustang måler opp mot 5 meter, og er en større bil enn mange av dens europeiske konkurrenter. Likevel er den svært dynamisk. Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
VELKJENTE FORMER: Det er noe svært klassisk over den nye Mustangen - særlig sett fra denne vinkelen. Inspirasjonen fra 1964-originalen og 1967-oppdateringen - udødeliggjort blant annet i filmen Bullitt med Steve McQueen, er tydelig. Foto: Lord Arnstein Landsem/Autofil
Convertible-versjonen ble også vist i Barcelona. Vi synes den er minst like tøff som kupéen. Foto: Lord Arnstein Landsem/Autofil


Retro-inspirert

Nye Mustang er noe kortere enn den utgående modellen. Den er også lavere, men litt bredere og med økt sporvidde. Bilen er altså bred, og har en lavere taklinje. Med den karakteristiske profilen - langt panser og kort «fastback»-hekk, den velkjente fronten og tredelte baklykter -, er den nye Mustangen meget tydelig inspirert av tidligere generasjoner.

Designerne har innrømmet at første generasjon fra 1964 har vært spesielt inspirerende. Den viderefører dermed stilen fra den eksisterende generasjonen, men med mer retro-preg.

På bildene er det kupéen, den såkalte fastback-versjonen, vi ser. Mustang kommer imidlertid også som kabriolet.

Convertible-versjonen ble også vist i Barcelona. Vi synes den er minst like tøff som kupéen. Foto: Lord Arnstein Landsem/Autofil Vis mer


Vil du se nøyere på hvor inspirasjonen kommer fra, kan du se på denne herlige, nykonstruerte klassikeren. Gateway Classic Mustang bygget rundt 2011 en liten serie nye biler som var tro kopier av bilen som ble brukt i Bullitt-filmen fra 1968.

Noe ganske annet er den heftige Mustang Shelby GT500, som gjør over 320 kilometer i timen!

Navigasjon standard

Også interiøret er klassisk Mustang, og ser langt fra høyverdig ut på bildene.

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford


Interiørdesignen fremstår i våre øyne til og med som gammeldags. Så må vi også huske at dette skal være en rimelig og folkelig bil i moderlandet USA. I skrivende stund koster en Mustang V6 av dagens generasjon fra 135.000 kroner "over there".

Dessuten vil nok entusiastene som kjenner seg igjen i et slikt førermiljø, være atskillig mer positivt innstilt. Europeiske modeller vil for øvrig leveres standard med åtte-tommers skjerm og navigasjon.

Skandalen

At toppmodellen får en V8-motor burde være en selvfølge, men gamle skanser trues, og i nostalgikernes øyne er skandalen et faktum: Nye Mustang kommer med firesylindret motor.

Det sies at den til og med skal bli tilgjengelig for amerikanske kunder. Riktignok dreier det seg om en relativt kraftig sak, med Ecoboost-motor med 2,3 liter turbo og 310 hestekrefter, men likevel ...

Det er selvsagt denne motoren som vil gjøre bilen i noen grad salgbar her i landet.

"Spaghetti-Mustangen" til Giugiaro fra 2007 ble også av mange ansett som skandaløs.

Når det er sagt har Mustang også tidligere kommet med rekkefirere, men det var i modeller som ikke hadde den fjerneste likhet med sportsbilen en Mustang i puristenes øyne skal være. Det ble også den gang, av de samme puristene, ansett som skandaløst.

Heldigvis er også V8-versjonen bekreftet, med fem liter slagvolum, også for den nye generasjonen. Ford anslår at den skal yte minst 426 hestekrefter og 529 newtonmeter dreiemoment. Tredje motorisering i denne omgang blir en 3,7-liters V6.

Video: