<b>MER TIDSRIKTIG:</b> Nye Ford Mondeo som hybrid skiller seg ikke vesentlig fra de andre versjonene sett fra denne vinkelen. Foto: CHARLIE MAGEE
MER TIDSRIKTIG: Nye Ford Mondeo som hybrid skiller seg ikke vesentlig fra de andre versjonene sett fra denne vinkelen. Foto: CHARLIE MAGEEVis mer

Nye Ford Mondeo kommer også som hybrid

Nye Mondeo er nå rett rundt hjørnet, men at den også kommer som hybrid var en overraskelse.

Denne uken er vi på test av nye Ford Mondeo i Spania, men allerede før vi har kjørt en kilometer kan vi bekrefte at det også kommer en hybridversjon sammen med de vanlige modellene. STEM PÅ ÅRETS BIL NEDERST I SAKENFor aller første gang skal altså Ford lage en hybrid i Europa. Til nå har de levert versjoner som er laget og ment for det amerikanske Markedet. Når nye Mondeo Hybrid nå dukker opp, hele to år etter at vi fikk se nye Mondeo første gang, er den produsert i Valencia, side om side med de øvrige modellene. Vi har allerede fortalt at stasjonsvognen kommer til ganske hyggelige priser, men er det stasjonsvogn du vil ha, bør du merke deg at den ikke kommer som hybrid.Hybridversjonen blir nemlig kun tilgjengelig som firedørs sedan.

Hva er det med Ford og eldrift?

HALVHJERTET? Joda, den har hybrid drivlinje med to elmotorer, men 1,4 kWt batterikapasitet er ikke mye og 99 gram CO2 ikke lenger lavt nok til å imponere voldsomt. Foto: CHARLIE MAGEE Vis mer

Vi har tidligere kritisert Ford for å ha en slapp holdning til elektrifisering. For selv om de har lansert en rekke biler som hybrid, har det hittil kun vært halvhjertede forsøk hvor batteripakken nærmest er slengt inn i bagasjerommet som en Samsonite.
Når Ford nå lanserer en sprell ny bil, og da som hybrid, så burde de gjort som de fleste andre produsentene ved å lage en ladbar hybrid. I stedet blir det igjen litt halvhjertet, siden lithium-ion batteriet ikke har større kapasitet enn 1,4 kWh, og ikke støtter ekstern ladefunksjon.Ford skryter likevel av at bilen skal kunne kjøres med kun elektrisk drift helt opp i hastigheter på opptil 135 km/t. Dessverre vil du ikke kunne holde den farten lenge, ettersom batteriet vil blir svært raskt tomt for strøm i en slik hastighet.

Kombinasjonen


Ford har satt inn to elektromotorer i hybridversjonen. Den ene er med på å drive hjulene, den andre jobber med å lade batteriene igjen. Elmotorene jobber parallelt med en 2-liters bensinmotor, og kombinasjonseffekten oppgis å være 187 hestekrefter. Forbruket skal ligge på snille 0,42 liter per mil, noe som genererer et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer. I denne hybridutgaven av Mondeo har Ford valgt å sette inn et CVT-gir, en trinnløs girkasse som gjør det enklere å kombinere effekten fra to forskjellige girkasser.

Det fysiske

GJØR OPP STATUS: På skjermen kan man hente frem skjemaet som viser hybrid-drivlinjens status til enhver tid. Foto: CHARLIE MAGEE Vis mer

I Norge ville hybriden kanskje kunne gjøre noe ut av seg dersom den hadde kommet som stasjonsvogn. Når den i stedet kun kommer som sedan, vil dessverre det begrense interessen i stasjonsvognlandet Norge. Batteriet er plassert bak baksetet. Hvorvidt det av den grunn ikke har latt seg gjøre å implementere delelektrisk drift i stasjonsvognen har vi foreløpig ikke fått bragt på det rene. Det er jo slik at Ford Focus Electric heller ikke er å få som stasjonsvogn.

Sparetiltak

For å senke forbruket har Ford tatt i bruk elektrisk servostyring, noe de aller fleste nye biler har. I tillegg benytter de elektrisk drevet kompressor for klimaanlegg, også dette noe som mange andre biler leveres med. Utover dette bruker de elektriske kjølevifter og pumper i det øvrige kjølesystemet. Dette for å hindre at det brukes unødvendig mye krefter i form av reimdrift. Dette er nemlig mer effektivt enn å la tilbehøret drives av motorkraften i form av reimer. For å varme kupeen benytter de en løsning som gjenvinner varme fra eksossystemet, noe som ikke bare gjør det mer energieffektivt, men også er med på å varme opp kupeen raskere enn ellers. Som nevnt kommer Mondeo Hybrid samtidig med de øvrige modellene, men bilen har fortsatt ikke fått noen norsk pris. – Vi vet det haster, men lover å komme tilbake så snart prisen er klar, sier informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.I Sverige vil den få en pris på 310.000 kroner, men der er det ingen avgiftslette på grunn av hybriddriften. Svenskene må derfor betale det samme for hybridutgaven som de må for en 180-hesters dieselutgave. Vi kommer selvsagt tilbake med mer når bilen er prøvekjørt.

Flere bilder:

ASTON-INSPIRERT: Ford Mondeo hybrid har den samme spenstige fronten som de andre versjonene av nye Ford Mondeo. Foto: CHARLIE MAGEE
187 HESTER: Kombinasjonseffekten er det ikke noe å si på - da overrasker toppfarten på bare 187 kilometer i timen noe. Foto: CHARLIE MAGEE
MER NØKTERNT: Ford har ryddet opp i interiøret siden forrige generasjon Mondeo. Foto: CHARLIE MAGEE
Foto: Charlie Magee
KOMPLEKS INNMAT: Med to elmotorer og en bensinmotor samt trinnløs transmisjon, er Mondeo hybrid mer komplisert i sitt indre. Foto: FORD
TRINNLØST: Girkassen er en CVT som håndterer kombinasjonen av bensin- og elmotorer. Foto: Charlie Magee
RYDDIG: Førermiljøet i Mondeo hybrrid ser ordentlig og oversiktlig ut. Foto: CHARLIE MAGEE
MER TIDSRIKTIG: Nye Ford Mondeo som hybrid skiller seg ikke vesentlig fra de andre versjonene sett fra denne vinkelen. Foto: CHARLIE MAGEE
TYDELIG: Ingen tvil - her har vi både med strøm og bensin å gjøre. Foto: CHARLIE MAGEE
HALVHJERTET? Joda, den har hybrid drivlinje med to elmotorer, men 1,4 kWt batterikapasitet er ikke mye og 99 gram CO2 ikke lenger lavt nok til å imponere voldsomt. Foto: CHARLIE MAGEE
GJØR OPP STATUS: På skjermen kan man hente frem skjemaet som viser hybrid-drivlinjens status til enhver tid. Foto: CHARLIE MAGEE