<b>FUNKSJON FORAN FORM:</b> Nye Ford Galaxy ligner derfor forgjengeren, men på innsiden er det mye nytt. Foto: FORD
FUNKSJON FORAN FORM: Nye Ford Galaxy ligner derfor forgjengeren, men på innsiden er det mye nytt. Foto: FORDVis mer

Nye Ford Galaxy: Proppfull av smarte løsninger

Ford er på offensiven i familiebil-klassen.

For med denne bilen har Ford tre solide familiebiler i tre ulike størrelser.

Som vi vet, ble Ford Mondeo kraftig forsinket, men da den omsider kom, kom den godt. Den store familiebilen deler plattform med to enda større familiebiler, nemlig en helt ny S-Max, som vi nylig omtalte på disse sidene, og storebror Galaxy, som vi ser her.

Og den kommer i grevens tid for kunder på jakt etter en riktig STOR familiebil.

For etter at kjempen Chrysler Grand Voyager forsvant, og med fraværet av Renault Espace her til lands, har kundene bare hatt Volkswagen Sharan som fullverdig alternativ.

MYE GLASS: De store vindusflatene i nye Galaxy borger for god utsikt fra kupéen. Foto: FORD Vis mer


Proppfull av smarte løsninger!

KONTROLLPANEL: Via panelet kan setene på andre og tredje seterad konfigureres som man ønsker for optimal plassbruk. Foto: FORD Vis mer


Med et kontrollpanel i bagasjerommet kan alle setene i andre- og tredje seterad enkelt legges ned flatt ved å trykke på en knapp for å maksimere plass til passasjerer og bagasje.

Samtidig kan man for første gang i denne klassen også heve setene i 3. seterad, kun ved å trykke på en knapp.

Interiørplassen er forbedret i forhold til forgjengeren og de to bakerste seteradene har fått en centimeter mer takhøyde enn før.

Vi kjørte forgjengeren på langtur i Europa.

Doktor Galaxy?

En annen nyhet vi ser frem til å prøve selv, er multifunksjonelle seter med massasjefunksjon som skal redusere følelsen av stive og ømme muskler etter langkjøring.

De 8-veis elektrisk regulerbare forsetene med 11 oppblåsbare puter, skal i tillegg by på oppvarming og kjøling av setene.

For første gang kan Galaxy også leveres med 4-veis elektrisk regulering av rattstammen, og ikke minst noe som er veldig populært under norske vintre; varme i rattet.

Noe Ford har valgt å fortsette med er derimot klassiske bakdører som åpnes på normalt vis, i motsetning til VW Sharan, som gikk for elektrisk betjente skyvedører.

Det nyeste på motorfronten

Galaxy vil bli tilgjengelig med Fords nye 2.0-liters TDCi biturbo dieselmotor med en effekt på 210 hestekrefter, og et dreiemoment på 450 newtonmeter fra 2.000 omdreininger.

Hvis vi skal tro forhåndsinformasjonen fra produsenten, vil den kraftige dieselmotoren by på egenskaper tilsvarende de bensindrevne EcoBoost-motorene.

- Små motorer gir bedre drivstoffeffektivitet og lavere utslipp, samtidig som avanserte teknologier sørger for å gi ønsket motoreffekt, sier Andrew Kernahan, som er sjefsingeniør for Galaxy-programmet.

- Sekvensiell biturboteknologi leverer de ytelsene dagens kunder krever, og sørger for at turboforsinkelse hører historien til, hevder han.

BEDRE FLYT: Sett fra denne vinkelen kan vi se at Ford har joobbet med linjene, som tross alt er mindre kasseformede enn før. Foto: FORD Vis mer


Vi ser for vår del frem til å etterprøve disse påstandene i anledning prøvekjøringen som skal finne sted i slutten av april.

2,0-liters TDCi-dieselen med turbolading leveres for øvrig i tre versjoner, med effekt på henholdsvis 120, 150 og 180 hestekrefter.

Bensinmotorene inkluderer Fords nye og mer drivstoffeffektive 1,5-liters og 2,0-liters EcoBoost-motorer med henholdsvis 160 og 240 hestekrefter. Hele Galaxys motorprogram innfrir Euro VI utslippsstandarder med virkemidler som regenerativ lading og Auto-Start-Stop som automatisk stenger av motoren når den står stille i trafikken.

Forbedret aktiv og passiv sikkerhet

Nye Galaxy leveres for første gang med sidekollisjonsputer for 2. seterad i tillegg til kollisjonsgardiner for 2.- og 3. seterad.

Ifølge Ford er bilens stabilitet også sikret gjennom kurvekontroll og krengningskontroll ved justering av bremsene og av motorens dreiemoment.

Fotgjengersikkerhet skal være ytterligere forbedret med skjulte vindusviskere som hindrer hodeskader ved et eventuelt sammenstøt.

Det tradisjonelle instrumentpanelet kan skiftes ut med en 10-tommers skjerm med analogt speedometer og turteller vinklet mot sjåføren. Brukerne kan også skreddersy skjerminnstillingene med 3D-grafikk for en interaktiv opplevelse og automatisk justering av lysstyrken tilpasset lyset fra omgivelsene.

Mindre prangende, mer funksjonelt: Slik fremstår Ford-interiøret anno 2015. Foto: FORD Vis mer


Hjelper deg både med parkering og kjøring

Parkering kan gjøres enklere med nye Galaxy - på samme måten som med konkurrenten fra Volkswagen:

Parkeringsassistenten kan oppdage en ledig plass og rygge bilen inn ved siden av en annen bil - eller foreta en lukeparkering uten at sjåføren behøver å røre rattet

Utkjøringsassistanse hjelper sjåføren til også å forlate en parkeringsplass uten å røre rattet.

Varsling av kryssende trafikk advarer sjåføren dersom det er fare for at en bil skal krysse bak egen bil ved utkjøring fra en parkeringsplass.

Frontkamera med 180-graders visning forbedrer sjåførens sikt når det kjøres ut av en parkeringsplass eller inn i et kryss, og bildet vises på en 8-tommers berøringsskjerm i midtkonsollen.

FRA PERSON- TIL VAREBIL: Slik ser det ut i Galaxy med alle setene nedfelt. Foto: FORD Vis mer


Stemmestyring som virker?

Ford SYNC 2 med stemmestyring, som vi ble imponert over da vi prøvde systemet i nyeste Ford Focus, sørger for at sjåføren kan betjene telefon, klimaanlegg og underholdning med enkle stemmekommandoer.

Ulempen er dessverre at du fortsatt må snakke engelsk til bilen.

SYNC 2 inkluderer også nødhjelpassistanse, der bilen automatisk ringer opp den lokale redningstjenesten - på språket for landet der bilen befinner seg - dersom den involveres i en alvorlig trafikkulykke.

Vi liker også at Galaxys bakluke nå kan åpnes ved kun å bevege foten under den bakre støtfangeren, en teknologi Ford begynte med da de lanserte siste versjon av Ford Kuga.

Lang assistanseliste

Ford skryter forøvrig av dynamiske LED-baserte blendingsfrie frontlykter, antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse, blindsoneinformasjonssystem, trafikkskiltgjenkjenning, filskiftevarsling, filskifteassistanse, adaptiv cruisekontroll og føreroppmerksomhetsovervåkning (også kalt tretthetsvarsler).

VIDEO: Se Galaxy bli «tryllet» frem: