Nye Europa S: Mer raffinert fra Lotus

Lotus er kjent for å ha en forkjærlighet for det minimalistiske sportsbilskonseptet - kjøreglede er bortimot definert som omvendt proporsjonalt med en bils vekt.

Nye Europa S: Mer raffinert fra Lotus

  1. Store bilder!


Dagens modeller Elise og Exige eksemplifiserer denne enkle filosofien. Men her kommer en helt ny modell: Europa S, som merket betegner som "Business Class by Lotus". Stikkordet er: Utfyllende. Den nye sports-GTen fra Lotus har en komplementær rolle i den engelske sportsbilprodusentens modellutvalg: I forhold til dagens rå og enkle fartsmaskiner, Elise og Exige, fremstår Europa S som nærmest sofistikert med kollisjonsputer og skinninteriør. Men Lotus-sjelen skal være bevart.

Midtmotor med turbo

Lotus Europa var en merkelig utseende sportsbil som hadde sin karrière mellom midten av seksti- og midten av syttitallet. Den kunne minne litt om en pickup men var den første "folkelige" sportsbilen med midtmotor. Nå tas navnet i bruk igjen, og både design og motorisering er i fremgang. Europa S er en toseter med en toliters turbomotor montert bak setene.


Lett og sprek

Motoren yter 203 hestekrefter og har et dreiemoment på 263 newtonmeter ved 4.200 omdreininger, hvorav 90% er tilgjengelige allerede ved 2.000 omdreininger. I tråd med Lotus-tradisjonen er bilen svært lett: kun 995 kilo. (Selv om den er adskillig tyngre enn både Elise og Exige). Dermed er forholdet effekt/vekt over 200 hestekrefter per tonn. Dette muliggjør en meget anstendig tid for å nå 100 kilometer i timen: i overkant av 5,5 sekunder - tilsvarende en Mercedes SLK 350 og kjappere enn en Porsche Boxster. Av mer relativ interesse er topphastigheten på 225 kilometer i timen.

Businessklasse

I forhold til Exige og Elise har Europa S en mer "flytende" og noe tilbakeholden linjeføring som designsjef Russell Carr hevder reflekterer bilens mer sofistikerte personlighet. Den har også mer plass til bagasje og det er lettere å stige inn og ut av bilen. Både sikkerhet og komfort er hensyntatt til en viss grad: Europa S er utstyrt med både kollisjonsputer for fører og passasjer, skinninteriør og teppe på gulvet!


Utvidet kundegruppe

Sammenlignet med en bortimot kompromissløs sportsbil gir altså Europa S bedre muligheter for daglig bruk og langturkjøring - den er kort sagt mer kjørbar. Dette gir, ifølge Lotus-sjef Clive Dobson, mulighet for innpass hos en videre krets potensielle kunder enn dagens "harde kjerne" av sportsvognentusiaster. Dekning av en større del av markedet vil kunne bety øket salg.

400.000 pluss avgifter

Det tradisjonsrike engelske merket som idag er på Malaysiske hender, men som fortsatt produserer sine sportsbiler i Hethel i Norfolk, har tydeligvis lagt sine problemer bak seg og forbereder seg produktmessig på videre fremgang samtidig som Lotus Engineering fortsetter å utføre sine oppdrag for andre produsenter. Per idag har ikke merket noen norsk importør, men ønsker du selv å ta inn bilen er det greit å vite at Europa S vil koste cirka 49.000 euro (i underkant av 400.000 kroner) pluss norske avgifter når den kommer på markedet i annen halvdel av neste år.

  • Her kan du lese vår test av Lotus-produktet Opel Speedster Turbo.
  • Store bilder finner du her.