Foto: General Motors
Foto: General MotorsVis mer

Nye Corvette ZR1 med kanontid på ringen

Corvette skreller ytterligere seks sekunder av supertiden sin og setter Ferrari & Co på plass.

Chevrolet Corvette ble lansert for 58 år siden og er en av bilene man trygt kan kalle et ikon, på høyde med, om enn i et litt annet register enn, Porsche 911.

Gjennombrudd med Corvette C6


Opp igjennom årene vil man ikke ha kunnet oppdrive noe stort antall 911-entusiaster som har tatt Corvette på alvor som rival til det tyske sportsbil-ikonet. Imidlertid har det ikke manglet på kryssreferanser siden dagens generasjon Corvette - C6 - ble lansert i 2005. Og enda mer siden den ble oppgradert og forbedret ved årsskiftet 2007. Vi ble imponert over fornyede C6 da vi kjørte den på Le Castellet i februar 2008.

Super-Corvetten

Men det er selvsagt supersportsbil-arenaen som måtte inntas, og til det formål ble super-Corvetten ZR1 utviklet; toppversjonen Z06 med sine 513 hestekrefter ble bedømt i . Den var oppkalt etter rekordbilen ZR-1 (generasjon C4), som imponerte på tidlig 90-tall og virkelig satte Corvette på kartet når det gjelder høye ytelser. ZR1, som var blitt annonsert allerede i desember 2007, ble omsider lansert i 2009 og imponerte voldsomt med sine 647 hestekrefter (638 bhp) hentet ut av 6,2-liters V8-motoren med betegnelsen LS9 og videreutviklet fra standardmodellens LS3. (Z06-versjonen med syv liter slagvolum heter LS7).

Foto: General Motors
Foto: General Motors
2012 Chevrolet Centennial Edition Corvette Z06 includes tributes to Chevrolets racing and performance foundation. (4/7/2011) Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
2012 Chevrolet Centennial Edition Corvette Z06 includes tributes to Chevrolets racing and performance foundation. (4/7/2011) Foto: General Motors
2012 Chevrolet Centennial Edition Corvette Z06 includes tributes to Chevrolets racing and performance foundation. (4/7/2011) Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors


Nordsløyfen

En temmelig ubestridt referanse i sportsbilverdenen er rundetidene på den beryktede nordsløyfen på den tyske racerbanen Nürburgring. Les om den her og se den spektakulære videoen fra 1970. Det var da også her Corvette ZR1 satte seg i respekt for alvor med rundetiden 7:26 sommeren 2008. Kort tid etter greide spesialversjonen ACR av Dodge Viper 7:24 og amerikanerne hadde vist at de kunne tukte den ypperste europeiske sportsbileliten på hjemmebane - selveste Nürburgring. Eneste japaner i dette selskapet var Nissan GT-R, som ved gjentatte forsøk oppnådde stadig bedre tider. Den dag i dag utgjør de som har greid en rundetid på under 7:30 på Nordsløyfen en temmelig selekt "klubb" - "grunnlagt" i 2004 da Walter Röhrl greide 7:28 med en Porsche Carrera GT.

Under 7:20

Da var bragden til Corvette ZR1 den 9. juni, desto mer spektakulær: Nemlig å komme under 7:20. Bilen, en noe oppgradert 2012-modell men med samme motorytelse, oppnådde tiden 7:19.63 kjørt av Jim Mero, som også hadde satt den foregående rekorden.

Biler som eksempelvis Ferrari Enzo og 458 Italia, Pagani Zonda, Koenigsegg CCX, Porsche 911 Turbo og Lexus LFA var satt på plass og med unntak av Porsche 911 997 GT2 RS kjørt av Timo Kluck på 7:18 blank, er det bare mer utpregede banebiler av merkene Radical, Gumpert og Donkervoort som har kjørt raskere rundt "Ringen".

Hvis du orker, bli med i rekordbilen og opplev hele runden på 7:19.63 her: