Nye Corsa prøvekjørt - overbevisende fra Opel

Vi har vært på lansering av nye Opel Corsa - fjerde generasjon. Vi fikk stifte bekjentskap med det som fremstår som en av dagens aller beste småbiler - til småbilpris.

Vis mer

Nye Corsa prøvekjørt - overbevisende fra Opel

  1. Store bilder
Vis mer


DRESDEN (DinSide Motor): Nye Corsa, både i tredørs kupé-lignende utførelse og en femdørs litt mer "seriøs" en, ventet på oss ved flyplassen i Dresden. Det slo oss at den tok seg bedre ut i virkeligheten enn på de litt glorete fotografiene vi mottok for en del uker siden. Vi fikk ikke anledning til å kjøre så veldig mange kilometer i de versjonene som er aktuelle for Norge, men førsteinntrykket er overveiende meget bra. Hva har så Corsa nummer fire å tilby de stadig mer krevende kundene?

The 25% community

Småbilklassen utgjør, med nær fire millioner solgte biler i fjor, en fjerdedel av bilsalget i Europa og den er i vekst. Bilene i segmentet er også i vekst - de blir større og dermed mer anvendelige. Forrige generasjon Corsa hadde en god posisjon i Europa, men stagnasjonen hadde satt inn og nå satser Opel på å appelere til de klassiske kundegruppene men også til mer dynamiske, ungdommelige og aktive kunder som ikke ble tiltrukket av det noe trauste imaget til forrige generasjon. Og vi må innrømme at nykommeren ser spenstigere ut enn modellen den avløser, særlig i tredørsversjon.

Markante personligheter

Niels Loeb forklarer med innlevelse Vis mer
Vis mer


Designeren, velrennomerte Niels Loeb fra Australia, forklarte oss med innlevelse tankegangen bak designprosessen under presentasjonen av nye Corsa i Dresden. Vi har tidligere kommentert designen på nye Corsa på grunnlag av pressemeldinger med fotografier. I realiteten forsterkes faktisk inntrykket av dynamikk og ungdommelighet som formspråket ønsker å gi. Dette fordi linjeføringen gir ulike synsinntrykk av helheten avhengig av vinkelen man betrakter fra. Det er en slags bevegelse - altså dynamikk - forbundet med bilen så snart man selv beveger seg mens man ser på den, noe et fotografi selvfølgelig ikke klarer å uttrykke. De flytende linjene er integrert i en helhet med markerte konturer. Avrundede og kantete former kommer om hverandre - men det som lett kunne blitt rotete og usammenhengende fremstår som integrert på en elegant måte. Designen av tredørsmodellen er i så måte mer gjennomført - her har de praktiske aspekter i større grad fått lov til å vike for designbasert imageskaping.

Vis mer


Større bil, mer plass

Vi vil fortsette å kalle Opel Corsa og konkurrentene småbiler. Men minibiler som Chevrolet Matiz, Kia Picanto og Fiat Panda er idag de virkelige småbilene i tradisjonell forstand. Det vi kaller småbilklassen er på størrelse med VW Golf fra noen år tilbake; Peugeot 207 er idag like stor som Peugeot 306 var. Nye Corsa er fire meter lang og bredde (171 centimeter) og høyde (149 centimeter) overgår også tidligere tiders kompaktmodellers dimensjoner. Vi opplevde dette i høyeste grad ombord i bilen, to biljournalister med høyde i underkant av 190 centimeter på sokkelesten. Vi hadde god plass i fører/passasjersete foran med god rommelighetsfølelse. Enda bedre: Uten å endre innstillingene på forsetene var det mulig å sitte skikkelig i baksetet med tilstrekkelig klaring over hodet - i det minste i femdørsversjonen. Riktignok var da knærne godt plassert i seteryggen foran, men dette er slett ikke dårlig. Fire voksne kan godt legge ut på tur i nye Corsa.

Vis mer


Smarte løsninger

Og livet ombord vil vise seg behagelig på mange måter med et oversiktlig og greit førermiljø og helt OK seter både foran og bak - vi ville satt pris på en noe lavere sittestilling på passasjersiden foran, men en oppbevaringsskuff under setet er selvfølgelig greit å ha og umuliggjør senkning av setet. Forøvrig forsvinner oppbevaringsskuffen hvis man velger panoramataket som kan fås som ekstrautstyr. Ellers innvier altså Corsa noen smarte løsninger hvorav den viktigste for svært mange er Flex-Fix-systemet for sykkel- eller skitransport. Det er tilgjengelig både på tre- og femdørsmodellen og er skjult i bakre støtfanger når det ikke er i bruk. En enkel hendel rett innenfor bagasjeromslokket betjener uttrekksmekanismen som er enkel og grei. Stativet er da komplett med lysanordning og nummerskilt og kan transportere to sykler eller ski.

Vis mer


Bagasjerommet er også praktisk organisert med det doble lastegulvet . Det midtre gulvet kan legges ned for å frakte høye gjenstander eller det kan ligge midt på for å få flatt lastegulv - ekstra langt hvis baksetene er vippet ned - og dermed lette inn- og utlasting. Den såkalte hattehyllen kan plasseres i holdere langs bakseteryggen så man ikke behøver å lete etter et sted å legge den fra seg.

Vis mer


Sikkerhet tatt på alvor

Vi skrev nylig om de siste resultatene i EuroNCAP-s kollisjonstester hvor nye Corsa fikk fem stjerner og et meget tilfredsstillende resultat. Opel kaller sitt integrerte sikkerhetssystem Safetec. I Norge er både aktive hodestøtter og ESP - antiskrenssystem - standard. Denne ESP kan gripe inn på alle fire hjul om nødvendig, inkluderer utvidet understyringskontroll og bakkestartassistent. Dette er en utstyrspolitikk konkurrentene burde la seg inspirere av. Systemene inkluderer videre elektronisk bremsekraftfordeling, kurvebremsekontroll og noe Opel kaller rettfremkontroll (SLS) og som hjelper til å holde rett kurs selv om drivhjulene har forskjellig underlag (for eksempel tørr asfalt/is). Man kan også utstyre bilen med adaptive kurvelykter, altså frontlykter som lyser inn i kurver.

Vis mer


Beskjedne ytelser

Vi fikk kjøre nye Corsa med en ganske heftig motor - en noe brutal 1,7-liters dieselmaskin som yter 125 hester. Det var nyttig i og med at vi fikk satt kjøreegenskapene litt på prøve, men ikke særlig nyttig når det gjelder å evaluere de motorene som er mest aktuelle i denne bilen. Vi kjørte - fortsatt med diesel som drivstoff - en 1,3-liter på 90 hestekrefter som var trekkvillig nok om ikke spesielt sprek. 0 til 100 på 12,7 sekunder gir ikke gåsehud, men dreiemomentet på 200 newtonmeter allerede ved 1.750 omdreininger gjør det mulig å foreta kaldsvettefrie forbikjøringer. 1,3-liter med mindre sofistikert overladning gir 75 beskjedne hester men 170 newtonmeter fra lave 1.500 omdreininger. Denne kjørte vi ikke men den burde være et bedre valg enn de to svakeste bensinmotorene.

Vis mer


Tanker man bensin har man valget mellom en 1,0-liter på 60 hester, en 1,2 på 80 hester og en 1,4 som produserer 90 hestekrefter. Nå er Corsa blitt en ganske tung bil, og selv 80 bensinhestekrefter virker litt slapt. 13,9 sekunder fra 0 til 100 sier sitt. Ikke desto mindre er 1,2-literen en motor vi ville kunne leve med, i vissheten om at kjappe - og en god del mindre kjappe - forbikjøringer er utelukket og at tålmodighet er en dyd. Vi prøvekjørte ikke den minste motoren, men 0 til 100 på over 18 sekunder betyr for vårt vedkommende undermotorisering. Dette særlig tatt i betraktning at bilen har et understell og egenskaper på vei som gjør at man ønsker seg en god del krefter.

Vis mer


Tiltalende kjøredynamikk

Vi ble fort vant til et inntrykk av krengning som viste seg å forbli begrenset og effektivt dempet samtidig som chassiet taklet krapp svingkjøring på en overbevisende måte - og dette med en meget momentsterk (280 Nm) og turbobrutal 1,7 CDTI-motor. Veigrepet viste seg utmerket og kjøreegenskapene underholdende uten skumle undertyringstendenser. Også i versjonene uten sportsunderstell fant vi igjen denne fine karakteristikken selv om disse innbyr til en litt mer avslappet kjørestil. På Autobahn i maksimal hastighet - 190 km/t - er stabiliteten upåklagelig og lydnivået helt akseptabelt. Det gir et meget tillitvekkende inntrykk når det gjelder hele konstruksjonen.

Vis mer


Sport blir stumpt

Og det er like greit, for om den sporty versjonen var underholdende å kjøre aktivt, så ble den etterhvert opplevd som nesten uutholdelig ukomfortabel på ujevnt underlag på landeveiene rundt Dresden i tidligere Øst-Tyskland. Det ville nok ikke vært bedre på norske annenrangs riksveier med telehiv. Vi ville med den erfaringen helt klart styre unna sportsunderstell og 17-tommere på denne bilen; med det chassiet er høyere profil og mykere oppsett absolutt å foretrekke. Da får man kombinert en viss grad av komfort med friske nok kjøreegenskaper. Allikevel: Etter disse første kjøreturene med Corsa har vi følelsen av at Peugeot 207 og Renault Clio tilbyr et bedre kompromiss mellom komfort og dynamiske egenskaper. Vi feller imidlertid aldri noen definitiv dom før etter grundigere testing - andre faktorer kan spille inn.

Ganske hyggelige priser

Vis mer


Det burde avgjort være mulig å nå målet å selge 25% flere Corsa'er i 2007 enn i år. Det betyr 375.000 eksemplarer. Av disse har den norske importøren satt seg som relativt beskjedent mål å få plassert 1.000 biler hos norske kunder. Vi sier beskjedent tatt i betraktning at bilen burde være i stand til å overbevise både med design, praktiske og dynamiske egenskaper - og pris. Utstyrsnivået er bra, og ekstrautstyr som panoramatak, adaptive kurvelys, regnsensor og navigasjonspakke er tilgjengelig. Man kan til og med få oppvarmet ratt. Nye Corsa starter på 161.000 kroner - da vel og merke for en opplagt undermotorisert versjon.

Priser Opel Corsa
ModellEffekt (hk)Forbruk blandet (liter/mil)0-100 (sek.)Pris (Enjoy/Sport)
3-dørs:     
1,0600,5618,2160.800 / -
1,2800,6113,9179.800 / 192.300
1,4900,6212,4189.800 / 202.300
1,3 CDTI 750,4614,5203.300 / -
1,3 CDTI Sport900,4612,7- / 228.300
     
5-dørs:    
1,0600,5618,2164.800 / -
1,2800,6113,9183.800 / 196.300
1,4900,6212,4193.800 / 206.300
1,3 CDTI750,4614,5207.300 / -
1,3 CDTI Sport900,4612,7- / 232.000


Nye Corsa er i salg nå, og de første leveransene vil finne sted om en måneds tid.

  • Store bilder fra lanseringen finner du her.
  • Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder