Nye Citroën C6: Kan den utfordre Audi og BMW?

Den norske Citroën-importøren har nå bestemt hvilke priser de skal forlange for sin nye statusbil - C6. Er prisene konkurransedyktige?

Nye Citroën C6: Kan den utfordre Audi og BMW?

  1. Store bilder: Citroën C6

Hva med deg?

Hvilken ville du valgt? (Avsluttet)
Audi A6(65%) 1989
BMW 5-serie(18%) 561
Citroën C6(16%) 488
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


695.000 kroner pluss diverse sure ekstrautgifter. Det er inngangsbilletten for nordmenn som drømmer om å bli eier av en kjempestor Citroën i premiumsegmentet. 695.000 kroner gir nemlig eierskap av et 491 centimeter langt og 186 centimeter bredt kjøretøy. Det betyr at C6 er ganske nøyaktig like stor som nye Audi A6 (492x186), som har etablert seg som klassens største aktør.

215 hestekrefter

Så langt, alt vel. Problemene starter når vi tar en titt foran torpedoveggen. Under C6-panseret finner vi en bensinmotor med seks sylindre og 3,0 liter slagvolum. Ikke noe galt med verken sylindertall eller slagvolum - problemet er effekten som er hentet ut. Citroën har riktignok tatt ut 290 newtonmeter, et tall som står seg ganske bra sammenlignet med to høyaktuelle konkurrenter fra Tyskland - Audi A6 3.2 FSI (330 Nm) og BMW 530i (300 Nm). Når det kommer til effekt blir imidlertid Citroën-motoren hengende etter. 215 hestekrefter blir beskjedent sammenlignet med Audis 255 og BMWs 258 hester.

9,4 sekunder

De manglende hestekreftene reflekteres også i akselerasjonstall og toppfart. C6, som for ordens skyld er utstyrt med automatgirkasse som standardutstyr, bruker nemlig 9,4 sekunder på øvelsen 0 til 100. A6 3.2 FSI Tiptronic og BMW 530iA klarer samme øvelse på henholdsvis 7,1 og 6,7 sekunder.

I tillegg er C6-toppfarten begrenset til 230 kilometer i timen. Sistnevnte er ikke så interessant her i landet, men vil garantert bli tillagt vekt av potensielle tyske kunder. Både Audi og BMW kan skilte med 250 km/t.

1,12 liter per mil


C6-motoren er også relativt tørst og trenger 1,12 liter per mil ved blandet kjøring. BMWs alternativ klarer seg med 0,93 liter, nesten to desiliter mindre. Også A6 er gjerrigere enn C6, og klarer seg med 1,09 liter tross permanent firehjulsdrift.

Brukbart utrustet grunnutgave

Men hva med utstyrsnivået? Kan C6 hevde seg her? Tja, grunnmodellen, den som altså koster 695.000 kroner, er noe bedre utrustet enn sine tyske konkurrenter. Blant annet følger 17-toms aluminiumsfelger (A6/530i: 16-toms), ni kollisjonsputer (A6: 8, 530i: 6) og elektrisk regulering av førersetet med på kjøpet. C6-eiere kan også glede seg over hydraulisk fjæring og adaptive, gassassisterte støtdempere.

Lignage: pluss 30.500 kr


Men egentlig er det neste utstyrsnivå, Lignage, som imponerer mest. Lignage koster bare 30.500 kroner mer enn grunnmodellen (725.500 kr), og kan skilte med alcantara setetrekk, svingbare xenonlykter, parkeringssensorer, frontrute-display, automatisk nedblendbare bak- og sidespeil samt luftdyser for baksetepassasjerene. I tillegg kommer 18-toms alufelger og metallic lakk.

Exclusive: pluss 84.000 kr

Topputgaven Exclusive er selvsagt enda bedre utstyrt. Exclusive-bilene kan i tillegg skilte med vegmerkingssensor (AFIL), elektrisk justerbart passasjersete, laminerte (doble) sidevinduer, skinninteriør, navigasjon, CD-veksler, telefon, alarm, treverk og et mer avansert stereoanlegg. Exclusive-pakken koster 53.500 kroner mer enn Lignage-pakken, noe som betyr at C6-prisen kommer opp i hele 779.000 kroner.

Ved å legge til 12.000 kroner får man i tillegg "Pack Lounge", noe som blant annet innebærer elektrisk regulering av de ytre baksetene samt mulighet for regulering av fremre passasjersete fra det bakre midtarmlenet.

Like dyr som A6


OK, 695.000 til 779.000 kroner. Hvilke priser kan så våre utvalgte tyskere skilte med? Jo, Audi A6 3.2 FSI quattro Tiptronic koster faktisk nøyaktig det samme som grunnutgaven av C6: 695.000 kroner. Dette til tross for at den kan friste med firehjulsdrift, en større og kraftigere motor, raskere akselerasjon, fire ringer i grillen og masse skryt i våre tester.

Den bakhjulsdrevne BMWen koster noe mer - 707.000 kroner - men kan i likhet med Audien skilte med en langt heftigere motor, et emblem som er trygt plassert i premium-folden og mange godord fra oss i DinSide.

Grunnutgaven for dyr

Betyr dette kroken på døra for Citroën C6? Ja, hvis ikke C6 skulle vise seg å ha fantastiske kjøreegenskaper, ledende komfort og uvanlig god plassutnyttelse, er vi redd for at grunnutgaven av C6 vil havne på en opplagt jumbo-plass i en fremtidig stortest.

Billige utstyrspakker


Heldigvis for Citroën tilbyr de imidlertid en Lignage- og en Exclusive-utgave. Riktignok må man legge til henholdsvis 30.500 eller 84.000 kroner for å bli eier av disse utstyrspakkene. Men sammenlignet med hva man måtte ha betalt hos Audi eller BMW for tilsvarende utstyr, fremstår disse Citroën-prisene som svært gunstige. Vi har ikke regnet på det, men erfaring tilsier at man må ut med minst det dobbelte hvis man skal kjøpe tilsvarende utstyr hos Audi eller BMW. Likevel, med en såpass tilbakeliggende motor, tror vi C6 kan bli en svært tungsolgt bil her i landet.

På nyåret

Vi kommer tilbake med mer C6-stoff så snart bilen blir tilgjengelig i Norge, i starten av 2006. Noe senere kommer C6 2.7 HDi, som er utrustet med en kraftig dieselmotor. Prisene for denne motoren er foreløpig ikke klare.

  • Store bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Luksus på fransk: Citroën C6
  • Citroën C6: Nytt og originalt i premiumklassen
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder