Nye Citroën C5 priset

Prisene på den nye generasjonen Citroën C5 er nå klare. Den starter på 289.000 kroner med 109-hesters dieselmotor.

«Når vi ser på prislisten ser vi at C5 legger seg på et nivå som i store trekk tilsvarer konkurrentenes (Ford Mondeo og VW Passat), og noe over på de dyrere versjonene»


Vi prøvekjørte nye C5 like før påske og konkluderte med at bilen er en meget attraktiv, romslig og komfortabel familiebil og et godt hakk over forgjengeren både på veien og når det gjelder kvalitetsfølelse. Det dreier seg om en stor bil - stasjonsvognen er 483 centimeter lang, som Ford Mondeo, og 186 centimeter bred.

Se store bilder

Diesel dominerer

Nå er prislisten fra Citroën kommet, og det første vi konstaterer er at av 16 versjoner er kun to utstyrt med bensinmotor - 2.0 140 hk som sedan og stasjonsvogn.

Se prislisten nederst i saken

Resten er diesel, og motorene man kan velge mellom der er en 1,6-liter på 109 hestekrefter og 240 newtonmeter (260 ved overboost), en 2,0-liter på 136 hestekrefter og 320 newtonmeter (340 ved overboost), en 2,2-liter biturbo på 170 hestekrefter og 370 newtonmeter, samt en 2,7-liter V6 biturbo på 204 hestekrefter og 440 newtonmeter.

Hydractive III imponerer

Vis mer

Nye Citroën C5 priset

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer


C5 kan leveres med mye avansert utstyr som hever den nærmere premium-klassen selv om godbiter som anti-kollisjonsradar og nattsyn-kamera fortsatt mangler. Citroën er kjent for sitt avanserte hjuloppheng som har nådd en høy grad av modenhet med Hydractive III-systemet som ble innviet i flaggskipet C6. Men som standard leveres C5 med tradisjonelle metallfjæring - som vi for øvrig fikk et godt førsteinntrykk av under prøvekjøringen; vi ante bare et noe mer markant lydnivå fra veien, men rullestøy - og støynivået generelt - er meget godt dempet i nye C5.

Sjekk hva bilen din er verdt

Tre utstyrsnivåer

Citroën C5 kommer med tre utstyrsnivåer: Attraction, Dynamique og Exclusive. Det viktigste standardutstyret for hvert nivå er som følger:

- Attraction: 16-toms stålfelger, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, ESP (antiskrens), 7 kollisjonsputer, høyde- og dybdejusterbart ratt, el-vindusheiser rund baut med antiklem, automatisk fartsholder og -begrenser, kjørecomputer, automatisk klimaanlegg og egne luftdyser for baksetene, midtarmlene foran, tåkelys foran, lyktespylere, tilleggsvarmer for dieselmotorene. Stasjonsvognen, Tourer, har sorte takskinner og beskyttelsesnett.

- Dynamique (i tillegg):17" alufelger, bi-tuner radio/cd med MP3, skinnratt, elektrisk innleggbare sidespeil, automatisk to-soners klimaanlegg med avgassensor, opplyste speil på solskjermene, duftpatron, midtarmlene i baksetet, justering av korsryggstøtte i førersetet, regnsensor og automatisk avblendbart innvendig speil. Hydro-pneumatisk fjæring (Hydractive III) er standard på 2.0i, 2.0 HDi med automat, 2.2 HDi og 2.7 HDi V6.

- Exclusive (i tillegg til Dynamique): Dekktrykksindikator (18" alufelger på 2.7 HDi V6), femveis elektrisk justerbare seter foran med minne på førersiden, elektrisk parkeringsbrems, ryggesensor, laminerte sidevinduer (for støyisolering og vanskeliggjøring av innbrudd), delskinn-setetrekk, ekstra innvendig belysning og programmerbar ekstravarmer på diesel-V6.

Vimsevarsler, svingbare bi-xenon-lykter og massasjestoler...

Vis mer


På nivået Attraction er ekstrautstyret begrenset til metallic lakk (4.600 kr) og radio/CD monotuner, men på de to øverste nivåene er en rekke kombinasjoner av utstyr mulige. Disse innbefatter utstyr blant det følgende: Sidekollisjonsputer bak (i tillegg til kollisjonsgardinet), soltak, parkeringsassistent med automatisk oppmåling av plass, skinninteriør, AFIL ("vimsevarsler" som vibrerer i rattet når linjene i veien krysses), svingbare bi-xenonlykter, navigasjon, bluetooth og massasjeseter. Prisene på ekstrautstyret ligger på et akseptabelt nivå.

Stasjonsvognutgaven, Tourer, koster 11.000 kroner mer enn tilsvarende sedan.

Når vi ser på prislisten ser vi at C5 legger seg på et nivå som i store trekk tilsvarer konkurrentenes (Ford Mondeo og VW Passat), og noe over på de dyrere versjonene. Det har vi i utgangspunktet ikke noe å si på når vi ser på bilens egenskaper slik vi fikk inntrykk av dem under lanseringen. Men, det sannsynlige verditapet tatt i betraktning, ligger det her et "premium"- tillegg som Citroën blir nødt til over tid å overbevise kunden om at bilen fortjener.

Priser - Citroën C5
VersjonEffektCO2Pris
Sedan   
Attraction 1.6 HDi109 hk149 g/km288.900 kr
Dynamique 1.6 HDi109 hk149 g/km307.000 kr
Dynamique 2.0 HDi136 hk157 g/km358.000 kr
Dynamique 2.0 HDi aut136 hk189 g/km408.000 kr
Exclusive 2.0 HDi aut136 hk189 g/km440.000 kr
Exclusive 2.2 HDi170 hk172 g/km475.000 kr
Exclusive V6 2.7 HDi204 hk223 g/km635.000 kr
2.0i aut140 hk212 g/km409.000 kr
Tourer   
Attraction 1.6 HDi109 hk150 g/km299.900 kr
Dynamique 1.6 HDi109 hk150 g/km318.000 kr
Dynamique 2.0 HDi136 hk160 g/km369.000 kr
Dynamique 2.0 HDi aut136 hk191 g/km419.000 kr
Exclusive 2.0 HDi aut136 hk191 g/km451.000 kr
Exclusive 2.2 HDi170 hk175 g/km486.000 kr
Exclusive V6 2.7 HDi204 hk225 g/km646.000 kr
2.0i aut140 hk214 g/km420.000 kr
"Tourer" er betegnelsen på stasjonsvognutgaven.


  • Våre store bilder av Citroën C5
  • Les om vår prøvekjøring av nye C5 her.
  • Les om den avanserte hydro-pneumatiske fjæringen Hydractive III her. (Med video).
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder