Nye Citroën C5 offisiell

Citroën C5 er her i helt ny drakt, større og mer luksuriøs enn tidligere.

Det er tydelig at man har latt seg inspirere av storebror C6 både når det kommer til design og teknikk. Linjene er langt mer elegante enn på dagens utgave og størrelsen har økt såpass at C5 nå hører hjemme blant de største i klassen.

Stor

Totallengden for sedanen har vokst med fire centimeter til 478 centimeter og også bredden og høyden er mer sjenerøs enn tidligere. Like viktig er det at akselavstanden har vokst syv centimeter til hele 282 centimeter, nesten like mye som på Ford Mondeo, klassens største.

Vis mer

Nye Citroën C5 offisiell

  1. Store bilder


Stasjonsvognen har vokst enda mer og måler nå hele 483 centimeter, like stort som overnevnte konkurrent og plasskonge.

Fast rattnav

De solide dimensjonene gjør naturligvis at plassen innvendig blir enda bedre. Dermed bør C5 bli en av de romsligste bilene i klassen, et viktig poeng for mange familier. Også kvalitetsfølelsen skal være betydelig hevet i kupeen. Bildene ser i alle fall meget lovende ut. Bortsett fra det faste rattnavet er stilen relativt konservativ. Heldigvis har man valgt å gå for et tradisjonelt instrumentpanel og ikke den senterløsningen franskmennene har blitt så glad i de siste årene.

Stillere

Støydemping er også et område Citroën har jobbet mye med. Frontruten er blant annet lyddempet og laminerte og ekstra støysvake sidevinduer er tilgjengelige for dem som måtte ønske det.

Stål eller hydraulikk

Vis mer


C5-kjøpere kan nå velge mellom to typer understell: Et hydraulisk system hentet fra C6 med navnet Hydractive 3, samt en konvensjonell standardløsning med vanlige stålfjærer. Førstnevnte system kan stilles inn både for komfortabel transport og mer aktiv svingkjøring. Pristillegget er ennå uvisst.

Bensinmotorer

Et relativt bredt motorprogram er tilgjengelig til nye C5. På bensinsiden blir minstemann en 1,8-liter på 127 hester, ettefulgt av en 2,0-liter med 143 hestekrefter. På toppen troner den gamle 3,0-literen med 215 hestekrefter som neppe blir særlig aktuell her til lands.

Dieselmotorer

Mer interessant er kanskje dieselutvalget som begynner med den velkjente 1,6-literen på 110 hestekrefter. En motor som bør ha gode forutsetninger for å lykkes i Norge er 2,0-literen på 138 hester. I tillegg kan litt mer fartsglade Citroënkunder velge en moderne og kultivert 2,2-liter med 173 hestekrefter og dobbel turbolading. Sterkest er den sekssylindrede 2,7-literen med 208 hestekrefter.

Vis mer


Alle effekttallene må dog tas med en liten klype salt. Citroën skriver nemlig i pressemeldingen litt selvmotsigende effektsifre, avhengig av om man tar utgangspunkt i hestekrefter eller kilowatt.

Til våren

Nye Citroen C5 kommer til Norge i mars som sedan. Stasjonsvognen kommer et par måneder senere. Prisene er ikke klare, men regn med et lite hopp fra dagens utgave.

  • Store bilder finner du her!
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder