<b>MYE BEDRE:</b> Ikke interiøret, som fortsatt er helt OK slik vi ser her, men den lille motoren, som gjør god figur i Citroën C4. Kanskje Golf-konkurrenten får nytt liv selv her i landet, med denne motoren? Foto: KNUT MOBERG
MYE BEDRE: Ikke interiøret, som fortsatt er helt OK slik vi ser her, men den lille motoren, som gjør god figur i Citroën C4. Kanskje Golf-konkurrenten får nytt liv selv her i landet, med denne motoren? Foto: KNUT MOBERGVis mer

Nye Citroën C4 har en strålende motor

Etter dette er vi overbevist om at strengere utslippsnormer har noe for seg.

Citroën er ikke et merke nordmenn flest har trykket til sine bryst, til tross for at de har kommet seg betraktelig de seneste årene, både når det gjelder kvalitet og design.

Der vi synes de fortsatt ligger hakket bak konkurrentene er oftest i kapittelet kjøreegenskaper - og på motorsiden. Da unntar vi den fortsatt aktuelle 1.6 HDI-motoren, som også i dag er en av de mer vellykkede dieselmotorene på markedet.

Stor diesel og små bensinmotorer, derimot, var det på tide å gjøre noe med - og det har nå skjedd.

Strengere normer

De strengere EU6-kravene trer i vigør til høsten og dette medfører mye fornyelse på motorfronten. Citroën C4, en noe undervurdert bil i den stadig mer populære Golf-klassen er således først ut med en helt ny 1,2-liters motor. Peugeot kommer også til å introdusere denne motoren på sin 308 - nylig kåret til Årets Bil i Europa. Citroën har dermed kastet seg på trenden med små og spreke 3-sylindrede bensinmotorer.

Dette er ingen test av C4 som sådan, bilens øvrige egenskaper har ikke endret seg nevneverdig med unntak av de som berøres av den nye motoren - lettere motor betyr nemlig mindre vekt foran, hvilket har hatt en positiv innflytelse på kjøreegenskapene. For øvrig finnes testen av Citroën C4 her, og lenger ned finnes lenker til tester av spesifikke versjoner.

KOMPAKT, MEN SPREK: Mer ut av mindre, blir mottoet til stadig flere bilprodusenter. Så også Citroën og søstermerket Peugeot. Foto: CITROËN


Ny motorfamilie

Det dreier seg allerede om en familie motorer som heter PureTech og det finnes allerede i noen markeder versjoner uten turbo på 1,0 liter med 68 hestekrefter og 1,2 med 82 hester.

Det viser seg at den 3-sylindrede arkitekturen har en rekke fordeler, både når det kommer til plassutnyttelse, vektbesparelse og generell effektivitet. De moderne 3-sylindrede motorene er også mye mer kultiverte i gangen enn forrige generasjon, som var utpregede småbil-motorer og i verste fall opplevdes som de reneste rakleverk.

En a-ha opplevelse!

Men nå er det andre boller - og sist vi hadde en slik a-ha-opplevelse var med nyeste generasjon Renault Clio, en bil som i størrelse nå befinner seg et sted mellom småbilene og Golf-klassen.

Referansen blant nykommerne er likevel fortsatt motoren som ga oss hakeslepp da vi testet den i Ford Focus: 1.0 Ecoboost-motoren til Ford.

Kraftig og kultivert

Vi kjørte den nye e-THP 130, som betyr at det er en bensinmotor på 130 hestekrefter (den finnes også i en versjon med 110 hester). Det var en relativt kortvarig testkjøring, men på varierte veier og forskjellige kjøreforhold, fikk vi likevel et ganske godt inntrykk av motoren.

Vi lot oss besnære både av generell gangkultur, disponibilitet og kraftfullhet. Motoren var dessuten godt sekundert av en 6-trinns manuell girkasse som er av den nye generasjonen, behagelig i bruk med kontante, presise girskift.

Vis mer


Godt med trøkk

130 hestekrefter fra en turbomatet 1,2-liter ville imponert voldsomt for bare få år siden, men som nevnt er downsizing nå blitt normen i bransjen og slike ytelser får oss ikke til å gispe av beundring lenger.

Men det er uansett bra, og 1,2 liter holder med en slik effekt i massevis i en slik bil. Den ville fint klare å gjøre god figur også i familiefrakteren C4 Picasso, for eksempel. Dette henger selvsagt sammen med utnyttelsen av kreftene den moderne turboladeren, som snurrer med 240.000 omdreininger i minuttet, hjelper til med å produsere.

KOMPAKT, MEN SPREK: Mer ut av mindre, blir mottoet til stadig flere bilprodusenter. Så også Citroën og søstermerket Peugeot. Foto: CITROËN Vis mer


230 solide newtonmeter stiller opp ved 1.750 omdreininger og det meste av denne trekkraften er tilgjengelig over et bredt register. Mer konkret: 95 prosent fra 1.500 til 3.500 omdreininger.

Lavt forbruk

Å utvikle en helt ny motorfamilie har selvsagt gjort det mulig å benytte de nyeste teknologiene for å optimaliseret forholdet mellom ytelser og forbruk/utslipp av skadelige stoffer. De offisielle tallene er 0,48 liter per mil for 130-hestersvarianten ved blandet kjøring, og dette gir 110 gram CO2 per kilometer. Dette er en betraktelig forbedring i forhold til 1.6 VTi-motoren den erstatter. Den hadde 120 hester, men slapp ut 23 prosent mer CO2.

Vis mer


Vi må imidlertid huske at de aller fleste biler ute i realiteten bruker mer enn de oppgitte tallene - disse må altså tas med en klype salt eller to..

Bensin er tilbake

Karakteristikken som leses ut av tallene er altså til stede i fullt monn i motoren. Vi hadde ikke kjørt bensinmotor i denne bilen siden lanseringen og de to bilen ble lansert med (120 og 156 hk), har ikke engang vært tilbudt her i landet på en god stund. Men i Norge har vi tidligere testet C4 1.6 HDI og C4 2.0 HDI.

Da gjorde det godt å se og oppleve nok en bekreftelse på at bensinmotoren langt fra er død.

Vis mer


VIDEO: